Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

Europa de la Aachen: sau drumul de la speranță la realitate

de Octavian Manea , 23.1.2019

Pentru cei mai mulți observatori, tratatul de la Aachen încheiat marți,  22 ianuarie, între Franta și Germania nu se ridică la nivelul așteptărilor exprimate în ultimul an și jumătate în discursurile președintelui Emmanuel Macron.

În contrast, Angela Merkel a rămas permanent mult mai rezervată în raport cu ambițiile europene ale președintelui francez.

Mare parte dintre prevederile acordului franco-german rămân mai degrabă la stadiul unor declarații de intenție.

Ar trebui “să uităm de discursul lui Macron de la Sorbona din 2017, unde dezvăluia ceea ce el spera să fie un plan pentru amplificarea integrării europene pe mai multe paliere”, concluzionează Judy Dempsey de la Carnegie Europa.

Și Francois Heisbourg, un influent expert francez, consideră rezultatul mai degrabă modest:

“ar fi fost mai înțelept să fie purtate negocieri mai extinse pentru a propune mai târziu spre semnare un tratat mai substanțial. Semnarea de dragul semnării nu este suficientă”.

În general sunt asumate explicit atitudini care sunt vizibile de multă vreme precum coordonarea pozițiilor în interiorul UE sau ONU, sprijinirea Germaniei pentru un loc de membru permanent în Consiliul de Securitate, susținerea pentru o ordine internaționala centrată pe reguli și multilateralism. Rezultatul stă mai degrabă sub o logică a celui mai mic numitor comun.

Foarte probabil, motivul ține de echilibristica pe care Angela Merkel a fost nevoită să o practice pentru ca produsul final să țină cont de constrângerile sale interne, de fragilitatea coaliției aflate la guvernare și de sensibilitățile propriului partid unde segmentul conservator nu vede cu ochi buni planurile lui Macron.

Europa Apărării

Tratatul de la Aachen răspunde însa unor preocupări fundamentale privind securitatea europeană formulate de Macron în august anul trecut în timpul Conferinței Ambasadorilor:

“În lunile următoare, intenționez să propun un proiect pentru a consolida solidaritatea europeană în materie de securitate. Ar trebui să dăm mai multă substanță articolului 42 (7) din Tratatul Uniunii Europene, invocat de Franța pentru prima dată în 2015. Franța este pregătită să intre în discuții concrete cu statele europene cu privire la natura solidarității reciproce și a relațiilor de apărare reciprocă”, spunea Macron atunci.

Tot în acel context, președintele francez a explicat și cheia în care trebuie înțeles acest demers: “Europa nu-și mai poate încredința securitatea doar Statelor Unite. Depinde de noi să ne asumăm responsabilitățile și să garantăm securitatea și suveranitatea europeană.”

Este fundația pe care tratatul de la Aachen o construiește: valorizarea garanției de apărare colectivă oferită statelor membre de Uniunea Europeană (un veritabil “articol 5” care pe hârtie este mai cuprinzător decât cel oferit de Tratatul de la Washington al NATO; nu și mai credibil). Totodată tratatul instituie un Consiliu de Securitate și Apărare prin care cele două state să-și coordoneze politicile industriale și care în timp să conducă la o “cultura militară comună”.

Contrabalansarea influenței franco-germane

În acelasi timp, nu trebuie pierdută din vedere semnificația simbolică a tratatului de la Aachen.

Este semnat într-un loc sugestiv pentru istoria europeană, unde se află mormântul lui Carol cel Mare. Nu este accidental nici faptul că anul trecut pe aceeași scenă deopotrivă Macron și Merkel proiectau dezideratul unei Europe autonome din punct de vedere strategic.

Nu în ultimul rând, upgrade-ul motorului franco-german are loc într-o atmosferă în care prind tot mai mult contur formule de contrabalansare a Berlinului si Parisului și a viziunii lor despre Europa.

Speculând la maxim tema imigrației, energiile naționaliste, predispozițiile suveraniste precum și ciocnirile cu Bruxelles-ul, vicepremierul italian Matteo Salvini curtează activ Polonia și Ungaria în coagularea unei axe care să se opună și să concureze nucleul dur franco-german.

O tendință pare să fie tot mai limpede: a început competitia pentru Europa, pentru “sufletele si mințile” europenilor.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.1.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Franța, paralizată de cea mai mare grevă din ultimii ani. Ciocniri violente la Paris

Iulian Soare

Cea mai amplă grevă din ultimii ani a început joi, în Franța, cu scopul declarat de a-l forța pe preşedintele Emmanuele Macron să renunţe la… Mai mult

Stiri

Ministrul Finanțelor dă asigurări partenerilor europeni că România va lua măsuri pentru respectarea MTO

Vladimir Ionescu

Ministrul Finanțelor Publice i-a asigurat pe miniștrii de finanțe în cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare (Ecofin), reunit la Bruxelles pe 5 decembrie, că… Mai mult

Stiri

Finanțele au împrumutat 1,1 miliarde de lei, la o dobândă medie de 4,07% pe an

Vladimir Ionescu

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a împrumutat joi 1,1 miliarde de lei, în cadrul unei licitații de obligațiuni de stat cu o maturitate reziduală de 46… Mai mult

Stiri

AmCham: România are nevoie de o coordonare centralizată a agendei de digitalizare

Vladimir Ionescu

AmCham Romania salută intenția anunțată de centralizare a coordonării procesului de digitalizare prin alocarea acestui rol  biroului CIO guvernamental, entitate apreciată de membrii AmCham ca… Mai mult

Europa

ECOFIN solicită actualizarea cadrului fiscal în domeniul energiei astfel încât Europa să își poată îndeplini obiectivele climatice

Iulian Soare

ECOFIN susține actualizarea cadrului legislativ privind impozitarea sectorului energetic, astfel încât aceasta să contribuie la obiectivele UE pe mediu, respectiv atingerea neutralității climatice până în… Mai mult

Stiri

STB a garantat cu sediul și parcul auto plata eșalonată a datoriilor către ANAF

Vladimir Ionescu

Societatea de Transport Bucureşti (STB), aparținând Primăriei Capitalei, a garantat la ANAF cu sediul şi parcul de autobuze plata eșalonată a TVA restantă. Suma totală,… Mai mult

Stiri

Traian Berbeceanu va fi șeful de cabinet al ministrului de Interne, Marcel Vela

Razvan Diaconu

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunțat joi, într-o conferință de presă, că, începând cu săptămâna viitoare, comisarul șef în rezervă Traian Berbeceanu va fi… Mai mult