29 ianuarie, 2024

Sondajul realizat de INS printre managerii companiilor din economia națională în prima lună a anului 2024, pentru următoarea perioadă, până în martie, relevă același tablou, de patru luni, dar cu tușe mai groase:

scădere moderată a numărului de salariați în construcții și creșterea prețurilor în comerțul cu amănuntul. Pentru celelate domenii, managerii au estimat în mod constant o relativă stabilitate a activității.

Sondajul INS relevă mai mult pesimism în economie

Deși soldul conjunctural nu trebuie confundat cu ritmul creșterii sau scăderii unui indicator statistic, fiind diferența între procentajul managerilor care au ales varianta pozitivă a fenomenului și procentajul celor care au indicat varianta negativă, are relevanță privind nivelul percepției la nivelul managerilor.


 Astfel dacă analizăm ultimele patru anchete de conjuctură din octombrie până în ianuarie, observăm că soldul conjunctural privind creșterea prețurilor în comerțul cu amănuntul a urcat de la 30% la 45%. Cu alte cuvinte, njumărul managerilor care se mai îndoiau de o creștere a inflației în primul trimestru din 2024 a scăzut.

De asemenea, tot pentru comerț, managerii estiemază o stabilitate a activității economie până în martie (sold conjunctural +1%). În octombrie 2023, soldul conjunctural era sensibil mai mare, de +13%.

Comerțul cu amănuntul reprezintă componneta principală a consumului populației, ceea ce înseamnă o reducere a cheltuielilor gospodăriilor.

De asmenea, soldul conjunctural al comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unitățile comerciale pentru următoarele trei luni e doar +3%, față de +13% în octombrie 2023.


În industria prelucrătoare, soldurile conjuncturale au fost relativ stabile pentru volumul producției anticipate din octombrie până în martie. Însă la creșterea de prețuri, soldul conjunctural a crescut la sondajul din ianuarie la +21%, față de +16% în octombrie.

În construcții, estimările managerilor pentru o perioadă de trei luni sunt relativ constante din octombrie, până în martie, fiind vorba de sezonalitate când activitatea în domeniu e mult redusă în sezonul rece.

În sectorul serviciilor, optimismul managerilor s-a mai dimuat în privința prețurilor de vânzare sau de facturare ale prestațiilor, ponderea celor care anticipează scumpiri, urcând la +17%, de la +12% în octombrie 2023.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: