duminică

23 iunie, 2024

28 mai, 2024

Motorul franco-german are nevoie de o revizie pentru a se adapta la realitățile Europei de astăzi. Aceste două surse foarte diferite de putere pot duce în continuare Europa înainte, dar ele trebuie să fie mai bine coordonate, scriu în Euractiv Mathieu Droin (cercetător la Centrul de studii strategice și Internaționale) și Gesine Weber (profesor la Universitatea Comumbia).

Motorul franco-german, gripat de dezacorduri în domenii critice

Liderilor francez și german, scriu cei doi, le lipsește o viziune comună, pe termen lung, pentru Europa cu privire la chestiuni critice precum politica industrială, energia sau apărarea.

Dezacordurile celor doi lideri au fost prea evidente, unele dintre ele fiind jenant de publice, de exemplu, când Macron a criticat refuzul Germaniei de a furniza Ucrainei rachete cu rază lungă de acțiune și a declarat unilateral că europenii „nu exclud” trimiterea de trupe în Ucraina.


În replică, Olaf Scholz a respins prompt și aspru criticile, cerând Parisului să vorbească mai puțin și să facă mai mult pentru Ucraina.

Relația slabă dintre cei doi nu face dreptate profunzimii și lărgimii parteneriatului franco-german.

Miniștrii de externe sau miniștrii apărării par să aibă relații de lucru bune, în timp ce recent s-au înregistrat progrese cu privire la proiecte comune de apărare majore, care arată că cooperarea franco-germană este încă posibilă.

Departe de stilul de conducere de care are nevoie Europa acum

Cu toate acestea, tandemul este departe de stilul de conducere de care are nevoie Europa acum, care ar însemna o viziune clară pentru viitorul ordinii de securitate europene și, mai larg, pentru suveranitatea europeană în vremuri de incertitudine.


Atât Franța, cât și Germania se văd ca lideri naturali ai Europei – dar au abordări diferite.

Așa cum a spus Emmanuel Macron în recentul său discurs de la Sorbona: „Epoca în care Europa și-a cumpărat energia și îngrășămintele din Rusia, și-a fabricat bunurile în China și și-a delegat securitatea către SUA, s-a încheiat”.

Mulți au perceput fraza ca pe o critică directă a modelului german: Berlinul a rupt legăturile cu Rusia sub constrângere, pare mai puțin entuziast cu privire la „reducerea riscurilor” din China; și în mod clar vede diferit relația cu Washington, al cărui angajament față de securitatea europeană și germană rămâne un obiectiv primordial de politică externă pentru Berlin.

Europa dă semne că ar schimba motorul

În mod esențial, în Europa există acum mai puțin apetit pentru o conducere franco-germană decât în deceniul precedent. Din cauza lipsei lor de inițiativă în Ucraina, Franța și Germania și-au pierdut credibilitatea în rândul multor țări europene.

Alții, în principal din Europa Centrală și de Est, precum și instituții ale UE, au intervenit și aspiră să aibă un cuvânt mai greu de spus în trasarea cursului continentului.

Dar, deși motorul franco-german ar putea fi mai puțin dorit, rămâne cel mai bun pe care îl are Europa, ambele fiind puteri militare și economice. Experiența a arătat că, atunci când cei doi vor găsi un consens cu privire la întrebările cheie, cuplul franco-german devine o bază bună pentru un teren comun european.

Cu toate acestea, doar pentru că această metodă a funcționat în trecut, nu înseamnă că funcționează și astăzi.

Cum poate fi reparat ”motorul Europei”

Motorul franco-german are nevoie de o revizie pentru a se adapta la realitățile Europei de astăzi.Aceasta înseamnă să recunoaștem că, în forma actuală, Europa va găsi în Franța și Germania două surse de putere foarte distincte; care pot avansa continentul în ansamblu doar dacă se coordonează și se sincronizează.

Berlin și Paris ar trebui să vină cu un plan pentru Ucraina prin combinarea forțelor lor militare și economice. Ambele țări au îmbrățișat conceptul de „pilon european în NATO”, care este util, dar încă prost definit.

Berlin și Paris nu trebuie să se abțină de la a lua inițiative, ci să se angajeze măcar să se informeze reciproc, pentru a evita generarea de frustrări contraproductive. Lansarea neconcertată de către Paris a Comunității Politice Europene, sau de către Berlin a Inițiativei European Sky Shield, arată că ambii sunt dispuși să ia inițiativă, dar ar putea fi mai eficienți dacă acționează concertat.

Posibile rezerve de putere: Polonia și Marea Britanie

Mai mult, pentru a asigura Europa că motorul franco-german nu se gripează, trebuie să includă din ce în ce mai mult și alte surse promițătoare de putere pentru Europa – în special Polonia, ca grup demografic din Europa de Est care în curând va deveni unul dintre greii europeni din domeniul apărării.

Dincolo de UE, și în special în domeniul securității europene, cuplul franco-german ar trebui să aspire și la relansarea cooperării cu Regatul Unit. În special, dacă partidul laburist va câștiga următoarele alegeri din Marea Britanie din iulie, aceasta ar putea fi o altă fereastră de oportunitate.

În cele din urmă, un motor hibrid franco-german are nevoie și de o comunicare mult mai bună despre realizările sale.

Ucraina, o prioritate

În mediul geopolitic actual, prioritatea numărul unu trebuie să fie sprijinirea Ucrainei, nu doar în ceea ce privește mesajele politice, ci și în ceea ce privește acțiunea și sprijinul concret. Acest lucru necesită acțiune curajoasă și voință politică – pentru că și cel mai bun motor, chiar și hibrid, este inutil când copiloții nu se pun de acord asupra destinației.

(Citește și: ”Interviu Pierre Andrieu / Rusia nu va mai putea avea pretenții de putere globală. Echilibrul motorului franco-german și poziția UE în ecuația mondială”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: