Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) susține eliminarea prevederilor OUG 114 referitoare la prețul gazelor și respinge declarațiile nefondate referitoare la efectele revenirii la o piață liberă și funcțională a gazelor.
Prin intermediul unui comunicat de presă, organizația afirmă că efectele clamate ale OUG 114 în domeniul energiei nu sunt reale: factura la gaze nu a scăzut, dimpotrivă a crescut prețul pentru consumatorii industriali, iar producția locală de gaze a scăzut și a fost înlocuită cu importuri, în condițiile în care România are potențial de a-și acoperi necesarul de gaze exclusiv din producția internă.
Comunicatul federației:
OUG 114 nu a redus factura la gaze
OUG 114 a fost prezentată ca o masură menită să reducă prețul gazelor pentru consumatorii casnici. În realitate, factura la gaze nu a scăzut. Dimpotrivă, a crescut prețul pentru consumatorii industriali, ceea ce s-a reflectat în prețul bunurilor de larg consum.
Eliminarea prevederilor OUG 114 și revenirea la o piață liberă și funcțională ar duce la reintroducerea în piață a unui volum de gaze de 4,3 miliarde m3 (reprezentând obligațiile pentru piața reglementată), ceea ce va permite decuplarea fața de prețurile de import.
În plus, creșterea capacităților de interconectare cu Bulgaria, Ungaria și Ucraina, planificată pentru anul viitor, va încuraja concurența pe piața gazelor prin diversificarea surselor, cum ar fi LNG (Gaz Natural Lichefiat).
Consumatorii vulnerabili trebuie protejați
Principalul argument adus în defavoarea liberalizării pieței gazelor este protecția consumatorului vulnerabil. Consumatorii vulnerabili trebuie protejați prin mecanisme care pot coexista cu o piață liberă, așa cum se întamplă și în alte țări din Europa Centrală și nu numai. Din păcate, deși există planuri de acțiuni elaborate de specialiști, cum sunt cei de la Emerton, în România nu a fost implementat un mecanism funcțional de protecție a acestora. De aceea, este nevoie de o acțiune urgentă în acest sens.
Liberalizarea pieței de gaze este o necesitate
În 2001, în cadrul negocierilor pentru aderarea la UE, România și-a asumat liberalizarea pieței gazelor până în 2007. Aceasta a avut loc pentru o perioadă scurtă de timp, din 2017 până în decembrie 2018, când, prin introducerea OUG 114, România a regresat în ceea ce privește piața gazelor. În acești ani, împotriva României au fost deschise două proceduri de infringement pe piața gazelor.
Impactul zecilor de ani de tergiversări în liberalizare se traduce în paradoxuri cum ar fi acela ca doar 30% din gospodăriile din România sunt conectate la rețeaua de gaze.
O piață reglementată nu atrage investiții – în ultimii ani am asistat la ieșirea unor companii mari de pe piață și încetinirea sau chiar blocarea unor proiecte de investiții majore. În același timp, producția locală de gaze a scăzut și a fost înlocuită cu importuri, în condițiile în care România are potențial de a-și acoperi necesarul de gaze exclusiv din producția internă. În prezent rata importurilor a crescut la circa 28%.
În aceste condiții este necesară liberalizarea imediată a pieței, prin eliminarea prevederilor OUG 114 referitoare la prețul gazelor, pentru a nu afecta aprovizionarea cu gaze a României. Este necesară, de asemenea, protejarea concretă a consumatorului vulnerabil și implementarea unor programe ample de eficiență energetică, ce au ca efect direct scăderea semnificativă a facturilor la energie.