sâmbătă

27 aprilie, 2024

4 octombrie, 2023

Consumul privat a continuat să se tempereze în luna august, în primele opt luni din 2023 urcând cu doar 2,4%, comparativ cu aceeași perioadă din 2022.

Față de iulie 2023, în august volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția autovehiculelor și motociclete) a crescut cu 2,3% (serie brută) și cu 0,1% (serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate), arată datele publicate miercuri de INS.

În teremeni anuali, în august 2023, volumul cifrei de afaceri din retail a crescut cu 0,6% (serie brută) și cu 1,1% (serie ajustată).


În primele opt luni ale anului, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul s-a majorat față de perioada similară a anului trecut cu 2,4% (serie brută). Se constată o încetinire a creșterii, după 7 luni, avanzul vânzărilor cu amănuntul fiind de 2,7%, față de aceeași perioadă din 2022.

Practic asistăm la o „răcire” a economiei, vânzările cu amănuntul reprezentând cea mai mare parte din consumul final, componenta principală la calcularea PIB-ului. Partea bună este că scade deficitul comercial, românii consumând mărfuri importate, de la lapte la tricouri și carburanți.

De altfel, structura PIB în trimestrul al doilea din 2023 arată o încetinire semnificativă a consumului privat. Cauzele sunt cel mai probabil scumpirile în lanț, majorarea salariilor sub nivelul inflației, o scădere practic a salariilor reale și ratale majorate ale dobânzilor. În trimestrele următoare este de așteptat ca inflația să „obosească” și pe măsură ce salariile cresc, consumul privat își va relua creșterea mai rapid pe parcursul anului 2024.

În august 2023, luna concediilor, comparativ cu iulie, vânzările cu amănuntul au crescut cu 2,3% susținute de carburanții cumpărați în benzinării (+5%) și produsele alimentare, băuturi și tutun (+5%). Vânzările din magazinele nealimentare s-au redus cu 1,3%.


August 2023 față august 2023, pe serie brută, s-a consemnat o creștere pe ansamblu cu 0,6%, tocmai vânzările de carburanți fiind cele care au diminuat cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (-1,2%), explicată prin ieftinirile față de anul trecut. Creștgeri au fost pentru produse alimentare (+1.8%) și nealimentare (+0,4%).

Între ianuarie – august 2023, față de aceeași perioadă din 2022, s-a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 2,4%, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+3,9%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,4%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 2,0%.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Foarte bine că se reduce consumul , mai ales cel bazat pe importuri. Când consumul era mare , toți specialiștii la unison , clamau că avem o economie bazată pe consum. Dacă se reduce consumul iar nu e bine . Oricum , in condițiile de inflație mare , reducerea consumului este de așteptat . Se va stabili un nou echilibru. Parcă totuși e ceva mai bine când creșterea PIB-ului se bazează și pe producție .

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Foarte bine că se reduce consumul , mai ales cel bazat pe importuri. Când consumul era mare , toți specialiștii la unison , clamau că avem o economie bazată pe consum. Dacă se reduce consumul iar nu e bine . Oricum , in condițiile de inflație mare , reducerea consumului este de așteptat . Se va stabili un nou echilibru. Parcă totuși e ceva mai bine când creșterea PIB-ului se bazează și pe producție .

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: