vineri

26 aprilie, 2024

14 august, 2019

Temerile că războiul comercial global ar putea declanșa recesiunea au fost alimentate, miercuri, de știrea că economia Germaniei s-a contractat în Trimestrul 2 cu 0,1% față de trimestrul anterior.

În Trimestrul 1 temerile se amelioraseră la vestea că PIB avansase cu 0,4%, aproape de ritmul mediu de 0,5% din ultimi ani.

Germania nu este doar cea mai mare economie europeană, dar şi principalul partener comercial al României, iar o scădere a cererii de exporturi româneşti în Germania afectează proporţional economia României.


Exporturile germane au intrat în declin, ca urmare a cererii externe slabe şi a conflictelor comerciale, aşa cum se şi aşteptau analiştii consultaţi de Reuters.

Ritmul anual de creştere a încetinit la 0,4% în trimestrul al doilea, de la 0,9% în primul trimestru, potrivit datelor ajustate la factorii de calendar. Biroul Federal de Statistică estimează o creştere de 0,5% pe 2019.

„Concluzia este că economia Germaniei se clatină pe marginea recesiunii”, problemele exportatorilor riscând să se agraveze în cazul unui Brexit fără acord, a declarat Andrew Kenningham, de la capital Economics, citate de Reuters.

Exporturile au înregistrat o descreştere mai accentuală decât importurile. Contracţia economică ar fi fost şi mai severă fără contribuţiile pozitive din partea cererii interne susţinute de consum şi a formării de capital fix brut, potrivit statisticilor oficiale.

România vulnerabilă la scăderea comenzilor germane


Scăderea economică în Germania o aduce și pe cea a comenzilor germane de exporturi românești.

Germania concentrează peste 20% din comerțul exterior al României, cu schimburi comerciale totale de 35,2 miliarde de euro în 2018.

Importurile din Germania au atins valoarea de 16,9 miliarde de euro, iar exporturile au însumat 15,6 miliarde de euro.

Germania este nu numai unul dintre principalii parteneri comerciali ai României, dar au şi cel mai puternic grad de integrare în lanţurile de producţie româneşti.

Sectorul de mașini și echipamente de transport este cel mai vulnerabil la comenzile venite din Germania şi economia românească va avea mult de suferit, dacă se prăbuşeşte şi acest pilon al exporturilor nete pozitive, acum de 931 de milioane de euro, în total.

Celelalte solduri negative sunt acoperite doar în proporţie de 14% de exporturile de echipamente de transport.

Fructele războiului comercial

Germania este în centrul disputei tarifelor vamale declanşată de Administraţia SUA cu UE, care mai are un front similar deschis şi cu China. Supratarife de sute de miliarde de euro au fost aruncate în joc.

Sunt afectate mai ales exporturile germane auto, dar acestea sunt cele mai vizibile. Întreaga economie germană este bazată pe exportul de produse de înaltă performanță inginerească.

Economia germană participă şi la proiectele aeronautice europene, iar subvenţionarea Boeing și Aribus este un alt obiect de dispută transaltantică, care nu și-a găsit rezolvarea la Organizația Mondială a Comerțului (OMC).

Președintele american Donald Trump, a amenințat că SUA ar putea părăsi OMC, „dacă este nevoie”, chiar în ziua veștilor rele despre economia germană.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: