Comisia Europeană a adoptat propunerea de directivă privind regulile comune de promovare a reparării bunurilor, parte din măsurile prin care se urmărește atingerea obiectivelor Pactului ecologic european. Se propune creșterea stimulentelor pentru a-i determina pe consumatori să repare produsele în loc să le înlocuiască, mai ales după expirarea garanției legale a bunurilor.
Potrivit estimărilor Comisiei:
- se aruncă produse care sunt adesea viabile şi care pot fi reparate, dar care sunt adesea aruncate prematur, fapt care produce 35 de milioane de tone de deşeuri, consumă 30 de milioane de tone de resurse şi generează 261 de milioane de tone de emisii de gaze cu efect de seră în UE în fiecare an.
- înlocuirea produselor în locul reparării lor îi costă pe consumatori aproape 12 miliarde euro pe an
- iniţiativa va genera creştere economică şi investiţii în UE în valoare de 4,8 miliarde euro.
Propunerea promite să stimuleze cererea și, în consecință, concurența dintre firmele de reparații și să recompenseze modelele de afaceri durabile.
„Doar 20% dintre dispozitivele defecte sunt reparate în prezent în UE, deși dorința cetățenilor UE de a repara este mult mai mare”, a declarat raportorul Dreptul la Reparare pentru Grupul Verzilor/ALE, Anna Cavazzini, citată de Euractiv.
„Repararea produselor este esenţială pentru a pune capăt modelului care constă în „a lua, a produce, a strica şi a arunca”, atât de dăunător pentru planeta, sănătatea şi economia noastră. Nu există niciun motiv pentru care, dacă aveţi un cablu defect sau un ventilator stricat, înseamnă că trebuie să cumpăraţi un produs nou. Astăzi, propunem ca repararea efectivă a bunurilor să devină o opţiune uşoară şi atractivă pentru consumatori”, a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene, Frans Timmermans.
Implicații pentru consumatori
- Propunerea vizează soluții pentru obstacole precum costurile ridicate ale reparațiilor, lipsa de informații, accesul limitat la piesele de schimb și absența standardizării și a interoperabilității. Scopul este de a simplifica serviciile de reparații și de a le eficientiza din punct de vedere al costurilor.
- Potrivit propunerii, „dreptul la reparații” pentru consumatori se extinde dincolo de perioada de garanție legală de minim 2 ani conform legislației UE. Astfel, consumatorilor li se poate oferi reparații, cu excepția cazului în care o înlocuire este mai puțin costisitoare. După expirarea garanţiei legale, consumatorii vor avea la dispoziţie un nou set de drepturi şi instrumente pentru ca repararea să devină o opţiune uşoară şi accesibilă.
- Printre noile drepturi de care vor beneficia consumatorii se numără acela de a solicita producătorilor, în temeiul legislaţiei UE, repararea produselor care pot fi reparate din punct de vedere tehnic, cum ar fi o maşină de spălat rufe sau un televizor. Astfel, consumatorii vor avea întotdeauna la cine să apeleze atunci când optează să îşi repare produsele, iar producătorii vor fi încurajaţi să dezvolte modele de afaceri mai sustenabile.
- Producătorii vor fi obligați să informeze consumatorii despre produsele și serviciile lor de reparații pentru a se asigura că consumatorii au acces ușor la informații. În plus, un „Formular european de informații despre reparații” va permite consumatorilor să păstreze orice informații de la orice reparator.
- Producătorii vor avea obligaţia de a-i informa pe consumatori cu privire la produsele pe care sunt obligaţi să le repare ei înşişi.
- Va fi pusă la punct o platformă online pentru găsirea de reparatori, care să îi pună în legătură pe consumatori cu reparatorii şi cu vânzătorii de bunuri recondiţionate din zona în care locuiesc. Platforma va permite efectuarea de căutări în funcţie de zonă şi de standardele de calitate, ajutându-i pe consumatori să găsească oferte atractive şi sporind vizibilitatea reparatorilor.
- Va fi elaborat un standard european de calitate pentru serviciile de reparaţii, pentru a-i ajuta pe consumatori să îi identifice pe reparatorii care se angajează să asigure o calitate mai bună. Acest standard de „reparare uşoară” va fi deschis tuturor reparatorilor din întreaga UE care doresc să se angajeze să respecte standarde minime de calitate, de exemplu pe baza duratei sau a disponibilităţii produselor.
Implicații pentru companii
- Noua obligație afectează producătorii de produse, nu serviciile de auto-reparare, au explicat oficialii europeni. „Platforma de identificare a potrivirilor este un instrument voluntar la care toți comercianții ce oferă servicii de reparații și reparatorii independenți pot avea acces din diferite state membre”, a adăugat oficialul UE înalt.
- Noua legislație va afecta în special compania Apple, întrucât grupurile de consumatori au criticat adesea producătorul de iPhone pentru că rulează un sistem închis ce limitează accesul la servicii alternative de reparații. Ca răspuns la această critică, Apple a lansat programul Independent Repair Provider adresat companiilor ce oferă servicii de reparații în afara garanției. Mai mult, compania și-a suplimentat serviciile de reparații în urmă cu trei luni prin lansarea „Self Service Repair” în Europa, permițând cetățenilor din opt țări europene să-și efectueze propriile reparații. Totuși, campania Right to Repair Europe consideră că programul de auto-reparare al Apple acoperă doar un domeniu îngust de probleme, este limitat din punct de vedere geografic, oferă manuale dificile și nu oferă consumatorilor prețuri mai mici.
- „Una dintre cele mai mari probleme ale programului este tehnica de lungă durată a producătorului de asociere și serializare a pieselor, care împiedică repararea. De asemenea, după efectuarea reparației, noua piesă trebuie să fie autorizată de Apple printr-o configurație de sistem. Acest lucru reprezintă o deficiență”, a declarat Cristina Ganapini, militantă pentru Right to Repair Europe.
***