fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Diminuarea PIB pe S1, ajustată de la -4,7 la -4,5%. Scăderea producției industriale, principalul factor

INS a anunțat un rezultat de -4,5% al PIB pe S1 2020, deși a recalculat în jos rezultatul pe T2 cu circa 1,1 miliarde lei.… Mai mult

11.10.2020

La obiect

Paradox românesc pe piața asigurărilor de catastrofă: O comparație cu celelalte state UE la eficiența obligativității

România este printre puținele țări din Europa în care asigurarea locuințelor este obligatorie. Cu toate astea, doar una din cinci locuințe deține o asigurare împotriva… Mai mult

11.10.2020

Evenimentul

Acord semnat la Washington: un consorțiu de firme din SUA, România, Canada, Franța va dezvolta proiectul nuclear Cernavodă

Secretarul pentru Energie din SUA, Dan Brouillette, și ministrul român al Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, au parafat vineri un proiect de… Mai mult

09.10.2020

La obiect

Salariile în plină pandemie: August 2020 – câștigul net, diminuat cu aproape trei procente față de iulie

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna august 2020 a fost de 5.337 lei, cu 131 de lei sau 2,4% mai… Mai mult

09.10.2020

DOCUMENTE / A cincea variantă a Master Planului pe Transporturi. Costul Pitești – Sibiu a scăzut din pix. Comarnic – Brașov, din bucăți și fără centuri ocolitoare

de Victor Bratu 8.5.2015

O nouă variantă de Master plan General de Transport (a cincea pusă pe hârtie de ultimii 2 miniștri de resort) a fost publicată, joi, de Ministerul Transporturilor, speranța autorităților române fiind că Bruxelles-ul va aproba acest document în cursul lunii mai.

Documentul prevede, printre altele, construcţia a 1.300 kilometri de autostradă, în valoare 13,7 miliarde euro, 1.825 kilometri de drumuri expres (9,9 miliarde euro), 2.874 kilometri de drumuri TransRegio (1,69 miliarde euro), 2.883 kilometri reabilitaţi de cale ferată (10,7 miliarde euro), 1.001 kilometri de linii de cale ferată cu viteze sporite (274,1 milioane euro).

Sunt prevăzute investiţii la porturile Constanţa (865,3 milioane euro), Galaţi (110,7 milioane euro), Drobeta Turnu Severin (20,2 milioane euro) şi la aeroporturile Bucureşti – Henri Coandă (668,9 milioane euro), Timişoara (111,5 milioane euro), Cluj-Napoca (131 milioane euro) şi Iaşi (93,5 milioane euro).

Master Planul pe transporturi este o precondiţie pentru aprobarea programului operaţional infrastructură mare.

(Descărcați AICI ultima variantă a Master Planului – documente arhivate)

Priorități

mpgt auto

Proiecte prioritare până în 2020. Click pentru mărire

Potrivit strategiei de implementare a proiectelor, autostrada Sibiu-Piteşti, cu o lungime de 116 kilometri şi un cost revizuit în scădere la 1,57 miliarde de euro, va fi gata în 2020.

Lucrările ar urma să înceapă în 2017, însă în condițiile în care nu vor apărea tradiționalele contestații legate de Studiul de fezabilitate și cu atribuirea contractului de execuție. Interesant cum, în ciuda faptului că SF-ul nu este actualizat, costul Pitești-Sibiu scade ”din pix”, de la 4 miliarde euro, cât anunța Ioan Rus în perioada în care încerca să convingă că Brașov-Comarnic ar trebui să constituie o prioritate națională.

Dorită cu insistență de guvern, autostrada Comarnic-Braşov, în continuare prevăzută a fi construită în parteneriat public-privat, va fi realizată pe bucăți, până în 2020. Problemele de trafic vor persista încă 3 ani din cauză că principalele ”noduri” ale acestui traseu – Azuga, Buşteni, Sinaia şi Comarnic – vor avea avea centuri de ocolire cel mai târziu în 2023.

Și în această variantă a documentului se vorbeşte despre construcţia a 1.300 de kilometri de autostrăzi până în 2030, la fel ca în forma anterioară

Master Planul stabileşte “cinci coridoare cheie” de infrastructură, care pornesc din Capitală:

  • Bucureşti-Braşov
  • Bucureşti-Piteşti- Sibiu- Deva- Timişoara
  • București- Piteşti- Craiova- Dr. Tr. Severin- Lugoj
  • Bucureşti-Alexandria- Craiova
  • București- Ploiești- Buzău- Focșani- Bacau- Pascani (cu extensii din acest punct spre Iași și spre Tg. Neamț)

În aceste condiții este greu de înțeles filosofia după care centura Bucureștiului se află undeva la coada listei de priorități.

Actuala variantă a master planului nu este cea finală, după cum se precizează la începutul documentului. Master planul a fost revizuit de mai multe ori, în urma dezbaterilor publice dar şi a observaţiilor făcute de Comisia Europeană.

(Descărcați AICI strategia de implementare a MPGT)

Problemele Comisiei cu Master Planul românesc

Cea mai recentă variantă a Master planului este rezultat al unor discuţii cu Comisia Europeană, care în ultimul an și jumătate a ridicat permanent obiecții în legătură cu strategia națională de transporturi.

Oficiali din domeniu ai Comisiei Europene consultaţi de cursdeguvernare.ro spun că motivele de îngrijorare au ţinut de următoarele principii:

  • Comisia doreşte criterii puţine şi clare pentru proiectele asumate- oficialii de la Bruxelles vor să se asigure că proiectele agreate de autorităţile române fac parte din reţeaua TEN-T şi că sunt viabile din punct de vedere economic
  • Oficialii europeni vor să se asigure că nu există alte criterii care să dilueze aspectele importante în viziunea comisiei
  • Autorităţile române trebuie să se angajeze că menţin o reţea de căi ferate sustenabilă
  • Master Planul trebuie să stipuleze foarte clar guvernanţa transporturilor; cine, ce şi care sunt atribuţiile exacte ale autorităţilor ce gestionează domeniul transporturilor
  • Comisia doreste implementarea strategiei europene de transport intermodal
  • Comisiei îi este neclar dacă vor exista criterii suplimentare (altele decât apartenenţa la TEN-T şi eficienţa economică) de selecţie a proiectelor şi care vor fi efectele acestor noi criterii asupra reţelei de transport europene

Încă o solicitare ignorată de guvern

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a anunţat, joi, că în perioada 20-22 mai va avea discuţiile finale, la Bruxelles, pentru aprobarea Master Planului pentru Transporturi de Comisia Europeană.

Lansarea publică a MPGT împreună cu strategia de implementare înaintea anunțatelor discuții din Parlament, programate să fie purtate în comisiile de specialitate începând cu 11 mai, vine în contradicție cu dorința Comisiei ca strategia în transporturi să fie asumată de Putere, de Opoziție, cât și de societatea civilă.

Cu o zi înainte de lansarea publică a documentului, miercuri, comisarul european pentru politici regionale, Corina Creţu, a transmis deputaţilor din Comisia de Transporturi şi Infrastructură o scrisoare în care îi asigură că agreează solicitarea acestora ca Master Planul de Transport să fie supus consultării tuturor partidelor parlamentare şi societăţii civile.

În scrisoare, comisarul UE precizează că documentul nu este încă finalizat, iar cele mai recente discuţii dintre autorităţile române responsabile şi serviciile Comisiei s-au concentrat pe utilizarea unui număr limitat de criterii obiective pentru prioritizarea proiectelor, strategia de implementare a proiectelor şi evaluarea strategică de mediu.

Un ultim amănunt: secretarul de stat în Ministerul de Finanțe Enache Jiru atrăgea joi atenția că România are bani pentru construcția de autostrăzi dar nu există spațiu fiscal pentru aceste proiecte de infrastructură.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 8.5.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Moment istoric: liderii marilor religii se vor ruga în comun pentru pace

Iulian Soare

Papa Francisc şi lideri de diferite religii, printre care şi patriarhul ortodox Bartolomeu I, se vor ruga marţi în Piaţa Campidoglio din Roma pentru victimele… Mai mult

Stiri

Michael Horodniceanu, care a revoluționat traficul din New York, îl va consilia pro bono pe Nicușor Dan

Vladimir Ionescu

Nicușor Dan a obținut sprijinul profesorului american de origine română Michael Horodniceanu, care a condus timp de mai mulți ani tot ce a ținut de… Mai mult

Stiri

Șeful Direcţiei de Investigare a Criminalităţii Economice, din Poliția Română, pus sub control judiciar

Vladimir Ionescu

Marius Eduard Moise, comisar şef în cadrul IGPR – Direcţia de Investigare a Criminalităţii Economice, a fost pus luni sub control judiciar, de către procurorii… Mai mult

Stiri

Eurostat: România, cea mai mare creștere la nivelul UE, în august, a lucrărilor de construcții

Raluca Florescu

România a înregistrat în august o creștere anuală de 12,4% a lucrărilor de construcții, cea mai mare la nivelul statelor membre, după cum reiese din… Mai mult

Stiri

Oficial: Capitala întră în scenariul roșu pentru 14 zile – școlile, restaurantele și teatrele se închid, purtarea măștii devine obligatorie și pe stradă

Vladimir Ionescu

Masca devine obligatorie în toate spațiile publice din Capitală, iar cursurile se mută în online, începând de marți, ora 00.00, conform măsurilor anunțate luni de… Mai mult

Stiri

Directorul medical Spitalului Colentina a demisionat. Unitatea este acum în totalitate destinată pacienților Covid

Vladimir Ionescu

Sabina Zurac (foto) a demisionat din poziția de director medical al Spitalului Colentina, vineri, înainte de anunțul autorităților potrivit căruia unitatea va trata exclusiv pacienți… Mai mult

Stiri

RePatriot App – aplicația care conectează românii de pretutindeni cu oportunitățile de acasă

Vladimir Ionescu

RePatriot anunță luni lansarea unei aplicații care apropie românii de pretutindeni – RePatriot App, cu ajutorul căreia ”poți fi mereu conectat cu oportunitățile pe care… Mai mult