Camera de Comerţ Româno-Americană, AmCham, face guvernului – aflat în procesul de reformare a sistemului de achiziţii publice, domeniu cu probleme semnalate de Comisia Europeană – recomandări pentru acest domeniu prioritar pentru mediul de afaceri.
Potrivit unui comunicat de presă al instituţiei, achiziţiile publice trebuie să se aşeze pe o fundație solidă, coerentă, transparentă, armonizată cu legislația europeană.
„Actualul sistem și-a dovedit limitele, fiind adesea o frână în calea creșterii economice, prin birocrația împovărătoare, lipsa de eficiență economică și distorsiunile generate de corupție”, arată Daniela Nemoianu, preşedinta grupului de lucru pentru fonduri structurale şi achiziţii publice a AmCham.
Câteva dintre recomandările AmCham se referă la:
- Transpunerea setului de directive europene aplicabile până la finalul anului 2015 prin acte normative distincte, dublată de selectarea și accelerarea proiectelor strategice naționale finanțate din surse bugetare multiple (fonduri europene, bugetul de stat, instituții financiare internaționale);
- Utilizarea valorii optime (best value for money) și re-evaluarea criteriilor de atribuire, odată cu renunțarea la dictatura prețului cel mai scăzut, criteriu care s-a dovedit catastrofal pe termen scurt și lung, atât pentru autoritățile publice, cât și pentru sectorul privat.
- Utilizarea criteriului „prețul cel mai scăzut” se justifică doar într-un număr limitat de achiziții publice, cu o anumită specificitate și un grad redus de complexitate;
- Flexibilizarea procedurală și administrativ-instituțională în domeniul achizițiilor publice pentru a asigura o absorbție crescută a fondurilor europene, cu impact pozitiv semnificativ în economie;
- Îmbunătățirea pregătirii personalului responsabil cu administrarea procedurilor de atribuire: disponibilitatea unui personal specializat de înaltă calificare, bine instruit și onest reprezentând o premisă esențială a unui sistem funcțional și a eficientizării activităților specifice acestuia;
- Susținerea de către sistemul de achiziții publice a dezvoltării economice și a concurenței loiale, asigurarea condițiilor egale și transparente (level playing field) pentru toți participanții și o alocare echitabilă a riscurilor, recunoașterea și garantarea echilibrului contractual.
- Elaborarea unor norme specifice anumitor sectoare de activitate – particularitățile anumitor domenii de activitate (ex. sistemul bancar, infrastructura, energie, etc.) face ca normele legale în vigoare să nu poată asigura din punct de vedere tehnic și operațional rezolvarea/reglementarea clară a unor situații
- Luarea unor măsuri eficace pentru combaterea corupției și tratarea conflictelor de interese
(Descărcaţi aici documentul integral cu recomandările AmCham pentru reformarea sistemului de achiziţii publice)
Victor Ponta: E o catastrofă naţională ce se întâmplă cu achiziţiile
În aceeaşi zi în care AmCham face publice recomandările trimise guvernului, premierul Victor Ponta a vorbit, în deschiderea şedinşei de guvern, despre faptul că şi-a asumat să trimită în această sesiune a parlamentului pachetul legislativ privind achiziţiile publice.
„E o catastrofă naţională ce se întâmplă cu achiziţiile. Ne ajunge cuţitul la os şi noi tot suntem în contestări. Proiecte de sute de milioane de euro se plimbă de ani de zile între instanţă, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi autorităţile contractante”, a afirmat premierul.
Ministrul Eurgen Teodorovici avea un alt calendar
Ministrul fondurilor europene, Eugen Orlando Teodorovici, a detaliat, într-un interviu acordat Agerpres în 25 ianuarie, viziunea guvernului asupra reformării sistemului de achiziţii publice.
Termenul pare să îi fi fost dat peste cap miercuri de către premier, care vrea ca pe masa parlamentului să ajungă aceste legi până la sfârşitul lunii iunie, cu o jumătate de an mai devreme.
„Noi, până la final de iunie, în calitatea noastră de coordonator al acestui proces de reformă la nivel național, avem ca sarcină să punem pe masa Guvernului un pachet al unui prim draft de acte normative care transpun directivele pe achiziții publice”, afirma ministrul Teodorovici pentru Agerpres.
Apoi a detaliat şi calendarul:
- în iunie Guvernul ar fi prezentat o primă variantă legislativă
- „până la final de an trebuie să fie o consultare publică la nivelul întregii societăți, atât cu partenerii noștri din piață, ONG-uri, structuri asociative, cei care sunt implicați în această zonă, Comisia Europeană, Parlament”, a spus ministrul Teodorovici
- la sfârşitul anului 2015 parlamentul ar urma să promoveze pachetul legislativ
- aplicarea odată cu 1 ianuarie 2016 a noii legislaţii pe achiziții publice.
Este evident că, în condiţiile noului termen dat de premier, calendarul ministrului fondurilor europene ar trebui să fie schimbat.
În privinţa formei acestei legislaţii, ministrul Teodorovici a spus că „s-a decis că vom avea patru acte normative distincte:
- o lege care se va adresa achizițiilor clasice,
- a doua pe partea de concesiuni,
- a treia pe utilități publice
- a patra remedii.
În plus, a mai anunţat ministrul, se lucrează la unificarea celor două instituţii, ANRMAP (Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice) și UCVAP (Unitatea pentru Coordonarea și Verificarea Achizițiilor Publice).
„Cele două nu își mai justifică separat activitatea, ci ele trebuie unite într-o structură nouă, modernă, europeană și mult mai suplă ca și activități”, a precizat Orlando Teodorovici.
Decizia de unificare ar urma să fie luată în această lună de către Guvern, iar ulterior se vor stabili atribuţiile noii entităţi.
Achiziţiile publice, preocupare constantă a Comisie Europene
Achiziţiile publice sunt amintite în toate rapoartele MCV din ultimii 5 ani, când au fost introduse în document şi în evaluare, la capitolul de luptă împotriva corupţiei.
Şi în documentul adoptat de Comisia Europeană săptămâna trecută se arată că “procedurile de achiziții publice, în special la nivel local, sunt în continuare grevate de acte de corupție și de conflicte de interese — un fapt recunoscut pe scară largă de autoritățile române în materie de integritate și de aplicare a legii”.
Comisia afirmă că asta a avut consecințe negative asupra absorbției fondurilor UE.
Însă, în afară de corupţie, Bruxelles-ul a indetificat şi alţi factori:
- capacitatea administrativă a autorităţilor care organizează achiziții publice,
- lipsa de stabilitate și fragmentarea cadrului juridic,
- calitatea concurenței în domeniul achizițiilor publice.
Reînnoirea dialogului structurat dintre Comisie și România în contextul transpunerii noilor directive privind achizițiile publice și al condiționalităţii ex ante pentru fondurile structurale și de investiții europene ar trebui să contribuie la identificarea deficiențelor, inclusiv a aspectelor expuse riscului de corupție și de conflicte de interese, se mai arată în raportul MCV.
Procesul de verificare ex ante a procedurilor de achiziții publice, astfel cum a fost conceput de Agenţia Națională de Integritate, pare să fie un pas în direcția cea bună, dar ar trebui să fie însoțit de măsuri complementare, care să permită reducerea cât mai mult posibil a riscului apariției de conflicte de interese, acte de favoritism, fraudă și corupție în domeniul achizițiilor publice, recomnandă Comisia.