Ministerul Economiei și Energiei propune subvenții totale anuale de 340 de milioane de euro, astfel încât costul investiţiilor energetice în tehnologii cu emisii scăzute de CO2, prin mecanismul contractelor pe diferenţă (CfD), să nu iasă dintr-un „interval stabilit”, potrivit unui memorandum aflat pe ordinea de zi a şedinţei de guvern de joi.
Astfel:
- „se propune un buget estimat anual de subvenţii de circa 125 mil. Euro/anual, pentru proiecte în domeniul resurselor regenerabile;
- se propune un buget estimat anual de subvenţii de circa 215 mil. Euro/anual pentru proiecte nucleare”, spune documentul citat.
Memorandumul a fost elaborat având în vedere următoarele obiective de dezvoltare energetică prin CfD, prevăzute în proiectul Strategiei Energetice a României 2019-2030, cu perspectiva anului 2050:
- Creșterea continuă a cererii de energie electrică;
- Dezafectarea treptată a capacităților vechi care funcționează pe bază de combustibil fosil;
- Durata de viață extinsă a reactoarelor 1 și 2 ale Centralei Nucleare de la Cernavodă;
- Extinderea Centralei Nuclearelectrice Cernavodă, în urma unei „decizii strategice” de realizare a reactoarelor 3 și 4;
- Retehnologizarea și extinderea capacității hidraulice operate de Hidroelectrica;
- Extinderea capacităților de producere a energiei din surse regenerabile, in paralel cu dezvoltarea tehnologiilor de stocare energie electrica;
Ce înseamnă contracte de diferență
Mecanismul Contractelor pe Diferență (CfD) funcționează prin stabilizarea veniturilor pentru producători, la un nivel de preț fix cunoscut sub numele de „preț de exercitare”, acesta reprezentând, la nivel general, prețul final pe MWh pe care investitorul îl va obține ca urmare a aplicării CfD.
Prețul de exercitare este un preț al energiei electrice care reflectă costul investiției într-o anumită tehnologie și este stabilit, în general, în urma licitațiilor derulate pentru acordarea sprijinului de tipul CfD sau prin negociere directă, în cazul unor proiecte unice (ex: proiectul Unităților 3 și 4 de la Cernavodă).
(Citiţi şi: „BERD finanţează consultantul României privind stimularea investiţiilor energetice prin contractele pe diferenţă”)
Producătorii vor obține venituri din vânzarea de electricitate pe piața competitivă, iar în cazul în care prețul obținut de ei pe piață este sub prețul de exercitare, vor primi o diferență până la atingerea prețului de exercitare. Plăţile vor fi efectuate de către o entitate intitulată Contraparte – spune documentul citat.
În schimb, dacă prețul obținut de ei prin vânzarea de energie electrică pe piața concurențială este mai mare decât prețul de exercitare, producătorii beneficiari de CfD, vor trebui să ramburseze către Contraparte diferența respectivă, până la nivelul prețului de exercitare.
Mecanismul de tip CfD nu garantează vânzarea energiei electrice produse, ci numai prețul de exercitare, cu corecțiile aferente, obligaţiile vânzării electricității fiind preluate exclusiv de către dezvoltatorul proiectului.
Prin acest mecanism de piaţă, beneficiarii de CfD vor avea certitudinea obţinerii unui anumit nivel de venituri, care garantează recuperarea investiţiei iniţiale. Plăţile care vor fi efectuate de către Contraparte vor fi finanţate printr-o contribuție impusă tuturor consumatorilor de energie electrică. Eventualele fonduri suplimentare care ar rezulta din veniturile returnate de către beneficiari vor fi incluse în fondul de plată al Contrapărţii.
(Descărcați de AICI Memorandumul „Principii generale privind implementarea unui mecanism de sprijin de tipul Contracte pentru Diferență („CfD”) pentru producerea de energie electrică cu emisii reduse de carbon”)