Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a pus în dezbatere publică un proiect de OUG prin care se suspendă facilitatea fiscală de 1.500 de lei / copil acordată angajatorilor care administrează creșe și grădinițe sau acordă aceste ajutoare angajaților cu copii în unități de educație timpurie.
Același proiect de OUG prevede prelungirea cu 90 de zile, începând din 1 aprilie, a scutirii de impozit a contribuabililor din domeniul HoReCa, ca și alte măsuri fiscale.
Prea multe dificultăți „tehnice” și o economie bugetară de 4,5 mld. lei
Este suspendat, până la 31 decembrie, ajutorul de 1.500 de lei / copil care merge la grădiniță sau la creșă, acordat salariaților de către angajatori, cărora li s-ar reduce, în schimb, impozitul pe profit, cu aceeași sumă.
MFP invocă mai multe împedimente tehnice de aplicare a unei reglementări care nici nu a apucat să fie aplicată. Totodată nota de fundamentare a proiectului de OUG, spune că impactul bugetar al facilității asupra veniturilor bugetare ar fi fost de 4,5 miliarde de lei.
Totodată, „pe perioada suspendării, cheltuielile pentru funcționarea corespunzătoare a creșelor și grădinițelor aflate în administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli cu deductibilitate limitată de natura celor prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, și intră sub incidența limitei stabilite pentru acestea, de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii”, spune proiectul citat.
HoReCa, încă un răgaz fiscal de 90 de zile
„Având în vedere faptul că prin Hotărârea Guvernului nr. 293/2021 starea de alertă a fost prelungită cu o perioadă de încă 30 de zile începând cu 14 martie 2021, cadru normativ care menține în continuare o serie de restricții privind desfășurarea unor activități economice, inclusiv în domeniul HoReCa, se impune scutirea de impozit a contribuabililor care desfășoară activitate în acest domeniu pentru încă o perioadă de 90 de zile”, mai prevede proiectul citat .
(Citiți și: „Lista de propuneri HORA pentru reluarea integrală a activității în HoReCa”)
Legea 170 / 2016 prevede ca firmele din HoReCa „sunt obligate la plata impozitului specific determinat potrivit metodologiei prevăzute în cadrul acestui act normativ. Impozitul specific este anual și se determină pe baza unui impozit standard stabilit pentru activitățile specifice respective și ajustat de anumite variabile în funcţie de rangul localităţii, de suprafaţa utilă comercială/de servire/de desfăşurare a activităţii, coeficient de sezonalitate etc”.
Restructurarea obligațiilor bugetare
Proiectul propune prorogarea termenului pentru depunerea notificării privind intenția de restructurare a obligațiilor bugetare până la data de 30 septembrie 2021 și prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare până la data de 31 ianuarie 2022.
„În plus, se propune ca pentru debitorii care au notificat organul fiscal în perioada 2019-2021 și nu au depus cererea de restructurare, să se stabilească un termen rezonabil de îndeplinire a condițiilor și depunerea planului de restructurare. În caz contrar, urmează a începe executarea silită tocmai pentru îndeplinirea condițiilor și depunerea planului de restructurare. Dacă ulterior începerii executării silite debitorul depune solicitarea de restructurare, în această situație organul fiscal va dispune suspendarea măsurilor de executare silită până la soluționarea cererii, după caz”, spune nota de fundamentare a OUG.
Proiectul prevede ca „debitorul care doreşte să îşi restructureze obligaţiile bugetare va trebui să notifice organul fiscal competent cu privire la intenţia sa în perioada 8 august – 31 octombrie 2019 şi în perioada 1 februarie – 30 septembrie 2020, precum şi în perioada 1 noiembrie 2020 – 30 septembrie 2021, sub sancţiunea decăderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligaţiilor bugetare, şi se adresează unui expert independent în vederea întocmirii unui plan de restructurare şi a testului creditorului privat prudent”.
Solicitarea de restructurare se va putea depune până la data de 31 ianuarie 2022, sub sancţiunea decăderii.
Statistica eșalonării la plată
Până în prezent, au fost depuse un număr de 53.603 cereri de eșalonare la plată în formă simplificată, pentru obligații fiscale în sumă de 11.821 milioane lei, din care principale de 11.022 milioane lei și accesorii de 799 milioane lei, din care:
- 45.035 cereri au fost aprobate. Obligațiile fiscale aferente acestora sunt în cuantum de 10.594 milioane lei, din care 10.414 milioane lei -obligații bugetare principale și 180 milioanelei – obligații fiscale accesorii;
- 1.194 cereri sunt în curs de soluționare. Obligațiile fiscale aferente acestora sunt în cuantum de 73 milioane lei, din care 71 milioane lei -obligații bugetare principale și 2 milioanelei – obligații fiscale accesorii;
- 5.818 cereri au fost respinse;
- 1.556 cereri au fost retrase de contribuabili.
Alte prevederi:
„ Dreptul de deducere a TVA aferente achizițiilor efectuate de o persoană impozabilă care aplică sistemul TVA la încasare conform prevederilor art. 282 alin. (3) – (8) este amânat până în momentul în care taxa aferentă bunurilor și serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost plătită furnizorului/prestatorului său, chiar dacă o parte din operațiunile realizate de persoana impozabilă sunt excluse de la aplicarea sistemului TVA la încasare conform art. 282 alin. (6). Aceste prevederi nu se aplică pentru achizițiile intracomunitare de bunuri, pentru importuri, pentru achizițiile de bunuri/servicii pentru care se aplică taxare inversă potrivit prevederilor art. 307 alin. (2) – (6) sau art. 331.”
Se propune deducerea costului de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale să se efectueze de către fiecare asociat din impozitul anual, proporțional cu cota de participare în asociere.