vineri

1 martie, 2024

20 septembrie, 2023

În ziua în care a anunțat ”măsurile fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung”, Ministerul de Finanțe a publicat în transparență decizională un alt proiect de OUG care modifică articolul 4 al Legii privind Codul fiscal.

(Citește și: ”Coaliția împarte în două pachetul de măsuri pentru controlul deficitului”)

Respectivul articol constituie un obstacol – în practică, doar un obstacol teoretic – în calea aplicării de modificări ale Codului fiscal peste noaste :

e vorba de prevederea din Legea responsabilității fiscal-bugetare potrivit căreia orice decizie privind modificarea de taxe trebuie luată cu minim 6 luni înainte de aplicarea ei.


Guvernul tocmai abrogă această prevedere.

Modificări aplicabile imediat la taxe și impozite în ”situații extraordinare de deficit bugetar”

Potrivit acestei Ordonanțe, ”se propune modificarea dispozițiilor Codului fiscal în sensul flexibilizării
condițiilor actuale din Codul fiscal care restricționează posibilitatea introducerii de impozite, taxe sau contribuţii obligatorii noi, majorarea celor existente, eliminării sau se reducerii facilităţilor existente, a căror intrare în vigoare să fie prevăzută la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

În acest sens, se propune introducerea unei excepții de la regulile actuale prevăzute la art. 4 din Codul fiscal, conform căreia, în situații extraordinare de deficit bugetar, să poată fi efectuate modificări şi/sau completări ale Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se introduc impozite, taxe sau contribuţii obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilităţi existente, cu intrare în vigoare la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

(Descărcati textul Ordonantei AICI-LINK)

În ultimul deceniu, majoritatea modificărilor fiscale adoptate de guvernele României s-au operat cu următoarea prevedere cuprinsă în preamulul actelor: ”prin excepție de la prevederile alineatului (4) al articolului 4 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal”.


De precizat: prevederea este conținută și de prevederile Legii responsabilității fiscal bugetare.

Motiv oficial: Doar așa putem evita riscul de suspendare a fondurilor europene

În Nota de Fundamentare a OUG se precizează că ”prognoza de deficit bugetar pentru anul 2023 de 6,84% din PIB nu se înscrie în angajamentul față de Comisia Europeană”, iar în actualele condiții măsura este adoptată pentru ”a evita riscul de suspendare a fondurilor alocate prin PNRR și Politica de Coeziune sau de creștere a costului finanțărilor pentru refinanțarea datoriei publice, cât și pentru finanțarea deficitului bugetar”.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

(Textul de mai jos e preluarea integrală a editorialului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: