miercuri

24 aprilie, 2024

29 septembrie, 2018

Ministrul Teodorovici ”remediază” o întârziere a programului de guvernare Liviu Dragnea

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică, sâmbătă, proiectul de Ordonanță de Urgență care stabilește ”cadrul general privind condițiile pe care o societate comercială trebuie să le îndeplinească pentru a fi considerată fond suveran de dezvoltare și investiții”.

La 2 luni după ce Curtea a declarat neconstituțional un proiect oarecum similar promovat prin Parlament, guvernul coaliției vine cu o variantă ”îmbunătățită”, care adoptată în forma prezentată de Ministerul de Finanțe ar permite ulterior înființarea de fonduri suverane, probabil ”de nișă”, în funcție de interesele politice ale momentului.

Problema este că acest cadru conține derogări de la diverse prevederi conținute de nu mai puțin de alte 5 legi, inclusiv legea societăților comerciale și cea privind guvernanța corporativă.


De semnalat că proiectul modifică și legile de înființare ale Loteriei Române și Imprimeriei Naționale, societăți vizate foarte probabil să fie angrenate în structura unor viitoare fonduri de dezvoltare.

(Descărcați AICI proiectul de OUG)

Viorica Dăncilă își asumă ce au refuzat alți 2 premieri

PSD are trecut în programul de guvernare cu care a câștigat alegerile înființarea unui Fond Suveran, dar primii doi premieri ai actualei coaliții- Sorin Grindeanu și Mihai Tudose- au blocat proiectul oricât a insistat Liviu Dragnea să fie promovat. Nici Grindeanu și nici Tudose nu a oferit explicații publice de ce au procedat așa.

Și ministrul Tudorel Toader a fost acuzat recent de ”sabotaj” de Eugen Teodorovici. Ministrul Justiției, la fel, nu a oferit public explicații de ce întârzie să apară semnătura ministerului său pe proiectul de act normativ.

Oricare ar fi motivele care au generat nesupunerea primilor doi premieri PSD, Viorica Dăncilă nu dă semne că ar ezita ”să pună în aplicare programul de guvernare”.

Premisa


Ministerul de Finanțe pleacă de la premisa că în România nu există – oare de ce?- instrumente publice care să susțină derularea pe termen lung a unor investiții majore în econonomie, considerând acesta ”o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă”.

În consecință, este propus guvernului spre adoptare următorul principiu:

”Fondul suveran de dezvoltare şi investiţii, denumit în continuare Fond, are ca scop atât dezvoltarea şi finanţarea din fonduri proprii şi din fonduri atrase, de proiecte de investiţii rentabile și sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participarea directă ori prin intermediul altor fonduri de investiții sau al unor societăți de investiții, singur sau împreună cu alți investitori institutionali sau privați, inclusiv prin participarea în parteneriate public – private, cât şi administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit.”

Principiul urmează să fie transpus în viață prin altă, sau alte, Hotărâri de Guvern.

Cum vrea statul să intre în afaceri

Textul precizează că statul ”poate aporta bunuri mobile și imobile la capitalul social al Fondului”. Aici sunt două precizări importante ale proiectului:

  • Prin derogare de la prevederile art. 9 alin. (2) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la constituirea Fondului, prin  hotărârea Guvernului prevăzută la art. 4 alin. (1) se poate stabili un termen de până la 5 ani pentru efectuarea vărsămintelor aferente aportului în numerar la capitalul social iniţial.
  • Încadrarea societăților, ale căror acțiuni urmează să faca parte din capitalul social al Fondului, în categoria societăților strategice se efectuează prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin.(1), pe baza propunerilor transmise de autoritățile publice tutelare.

Fondurile necesare acoperirii vărsămintelor în numerar se asigură din bugetul autorității publice centrale care exercită, în numele Statului român, drepturile și obligațiile izvorâte din calitatea de acționar unic, în condițiile stabilite prin hotărârea Guvernului prevăzută la art.4 alin. (1), în limita prevederilor bugetare aprobate cu această destinație si/sau din venituri din activitatea de privatizare.

Aportul în natură se stabilește prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 4 alin. (1) și se poate compune și din bunuri mobile și imobile proprietate privată a Statului.

Ce tip de afaceri vrea să facă statul

Fondul ar urma să acționeze în baza unei strategii proprii, aprobate de către adunarea generală a acționarilor, în baza unui mandat aprobat în prealabil prin hotărâre de Guvern. Strategia se elaborează pe o perioadă de 3 ani și se revizuiește ”ori de câte ori este nevoie”.

Strategia trebuie corelată cu un set de indicatori de performanță pe termen mediu și lung stabiliți de adunarea generală a acționarilor și va avea în vedere următoarele domenii și activități:

  • dezvoltarea infrastructurii în România
  • crearea de locuri de muncă
  • stimularea inovatiei și a noilor tehnologii
  • creșterea capitalului uman pe termen lung
  • creșterea competitivității economiei românești
  • alte domenii și activități de dezvoltare care sunt de interes pentru economia națională

Cum va conduce statul afacerea

Un Fond de Investiții va fi administrat în sistem dualist de către un consiliu de supraveghere şi un directorat, în conformitate cu prevederile Legii nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Procedura de selecție a celor din conducere se derulează de către autoritătea publică centrală care exercită, în numele Statului român, drepturile şi obligațiile izvorâte din calitatea de acţionar unic.

Acest acționar unic poate decide, dar nu este obligat, ca la definirea criteriilor de selecție și /sau în procesul de selecţie să fie asistat de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale căror servicii sunt contractate în condițiile legislației achizițiilor publice.

Cum poate jongla statul cu active și acțiuni

Decizia de înstrăinare de active și de acțiuni care constituie capitalul social al Fondului se ia în conformitate cu strategia Fondului și pe baza unei analize cost/beneficiu privind utilizarea acestei surse de finanțare din înstrăinarea de active/acțiuni în vederea implementării strategiei, după epuizarea tuturor celorlalte instrumente de finanțare prevăzute de lege, cu mentinerea valorii activului net al Fondului la  nivelurile stabilite prin strategia Fondului.

Înstrăinarea sau achiziția de către fond a unor acţiuni sau alte active aflate în proprietatea lor nu este supusă prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici a prevederilor Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările şi completările ulterioare, ci se va realiza în conformitate cu prevederile prezentului articol.

De precizat:

  • Fondului  nu i se aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
  • Prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 (privind guvernanța corporativă- n. red), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările ulterioare, nu se aplică fondului înființat potrivit prezentei ordonanțe de urgență şi nici societăților, pentru care pachetele de acţiuni majoritare deţinute de Stat constituie aport în natură la capitalul social al Fondului.

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: