România are probleme în ceea ce priveşte evaluarea şi supravegherea investiţiilor publice şi aprobarea la timp a bugetelor de stat, potrivit unui raport al Fondul Monetar Internaţional (FMI), însă îndeplineşte 30 dintre cele 36 de criterii luate în calcul pentru evaluarea transparenţei fiscale.
Evaluarea transparenţei fiscale a fost efectuată de FMI începând cu luna febriarie a anului 2014, la cererea guvernului României, de către o echipă a Fondului. Raportul a fost dat publicității în luna martie 2015.
Observațiile FMI
FMI subliniază în raportul său nevoia de îmbunătăţire a transparenţei fiscale, în condiţiile în care:
- există încă erori în estimarea PIB-ului, în medie de 4% din PIB
- evaluarea şi supravegherea investiţiilor publice sunt slabe
- bugetele anuale nu sunt aprobate cu promptitudine
Fondul arată că România îndeplineşte un nivel bun sau avansat la 15 dintre cele 36 de capitole luate în calcul, iar la alte 15 îndeplineşte criteriile „de bază”. România nu acoperă în totalitate criteriile pentru cinci capitole, care vizează managementul riscurilor, în timp ce capitolul parteneriate public-private nu a fost evaluat, în lipsa acestor parteneriate la momentul efectuării analizei FMI.
FMI a analizat:
Rapotarea fiscală– Fondul evaluează ca „bune” sau „avansate” acoperirea la nivelul instituţiilor publice şi calitatea statisticilor fiscale.
FMI arată însă că raportările fiscale nu acoperă marile companii de stat, care reprezintă aproximativ 10% din PIB-ul României. De asemenea, FMI notează că, deşi guvernul raportează un volum mare de date privind operaţiunile şi activele sale, aceste informaţii nu sunt consolidate într-un set de rapoarte financiare care să respecte standardele internaţionale.
Estimările fiscale şi bugetare– FMI consideră că prognozele macroeconomice, cadrul pentru bugetele pe termen mediu, legislaţia din domeniul fiscal, precum şi activitatea Consiliului fiscal sunt „bune” sau „avansate”.
Riscurile fiscale– FMI apreciază că administrarea riscurilor fiscale este „avansată” în identificarea şi raportarea riscurilor asociate cu autorităţile locale. În schimb, raportarea legată de riscuri precum expunerea sectorului financiar sau potenţialul impact fiscal al schimbărilor din mediul macroeconomic este limitată.
FMI recomandă guvernului României:
- să includă în rapoartele fiscale întregul sector public
- să îmbunătăţească nivelul rapoartelor fiscale şi financiare
- să detalieze estimările macroeconomice în documentele importante
- să crească transparenţa documentării care vozează bugetul de stat
- să extindă analiza riscurilor fiscale
Totodată, Fondul arată că România a adoptat mai multe reforme din 2010 până în prezent prin care a îmbunătăţit acoperirea, caliatea şi frecvenţa statisticilor guvernamentale care vizează sectorul fiscal.