La nivel național, 91% din elevi și peste 91% din cadrele didactice au acces la un dispozitiv IT, conform studiului „Evaluarea rapidă a situației copiilor și familiilor, cu accent pe categoriile vulnerabile, în contextul epidemiei de Covid-19”.
Studiul a fost realizat de UNICEF România în parteneriat cu Asociația HoltIs, Agenția de Dezvoltare Comunitară Împreună, Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți.
Autorii atrag însă atenția că procentele atât de ridicate pot fi explicate și prin faptul că datele au fost colectate de la copii, părinți și profesori care au acces la mediul online și a favorizat, astfel, completarea chestionarelor de către respondenții cu acces la astfel de resurse.
Cei mai afectați copii de lipsa dispozitivelor sunt cei din mediul rural, din familii care întâmpină dificultăți financiare, precum și cei din comunități în care accesul la internet este deficitar.
Statistici privind cursurile în timpul epidemiei:
- chiar dacă 91% au declarat că au acces la internet, doar 63% dintre elevi au declarat că au participat la cursuri online
- majoritatea cursurilor au fost organizate la materiile matematică, limba română, limbi străine
- 74% dintre respondenți au declarat că au organizat cursuri online cu elevii
- nu au putut fi organizate cursuri la fizică și tehnologie (în cazul școlilor profesionale sau liceelor tehnologice)
Principalele motive pentru care elevii spun că nu au participat la cursuri online:
- neorganizarea acestora de către cadrele didactice (50 %)
- dificultăți în utilizarea platformei online (13%)
- lipsa accesului la internet (10%)
- lipsa de atractivitate a cursurilor online (8%)
- implicarea elevilor din mediul rural în muncile casnice
- imposibilitatea accesării anumitor resurse online.
Ce spun cadrele didactice:
- au nevoie să-și îmbunătățească acele competențele digitale necesare pentru a putea produce conținut online și a organiza cursurile
- au acces redus la resurse educaționale digitale.
În România, școlile s-au închis pe 12 martie 2020, iar perioada foarte scurtă de adaptare la predarea online a presupus un transfer rapid și, în unele situații, confuz pentru cele mai multe cadre didactice, părinți și copii, cu diferențe între comunități și categorii de populație privind accesul unitar la portalurile digitale de învățare, menționează raportul.
Deși văzută ca o soluție, educația la distanță/online nu poate suplini pe termen lung dezvoltarea unor competențe digitale pentru copii care au și rolul de competențe transversale, ce depășesc spațiul actului educațional, mai apreciază autorii.
Prioritățile:
- asigurarea de echipamente pentru copii (50% dintre cadrele didactice consultate au declarat acest lucru).
- materiale didactice pentru profesori, pentru a face cursurile online mai atractive (34% dintre cadrele didactice consultate au spus acest lucru)
- susținerea cadrelor didactice/ a școlii cu echipamente, astfel încât să-și poată desfășura cursurile online (23 % dintre cadrele didactice consultate au spus asta)
- pe termen lung, este necesară dezvoltarea unui plan național unitar de implementare a învățării online și a unor resurse educaționale adecvate diferitelor cicluri educaționale care să răspundă noilor curricule și să fie accesibile cadrelor didactice.
Accentuarea inegalităților:
- transferul modalităților de predare în special în mediul online adâncesc inegalitățile de acces la educație al copiilor din familii defavorizate, care nu reușesc să asigure nici necesarul de echipamente tehnologice, nici nu au acces la internet sau dacă au acesta este precar. Educația online poate suplini doar într-o oarecare măsură nevoile copiilor care nu au acces la aceste servicii.
- inegalitățile se adâncesc și din cauza altor factori: sunt avantajați cei care au părinți și profesori cu abilități digitale. Exemplu: copiii din familiile sărace care nu au acces la echipamente performante sau ai căror părinți nu cunosc etapele de conectare la platformele online de predare pentru ași susține copiii, neavând astfel posibilitatea să-i ajute pe aceștia.
Un răspuns
Titlul ar fi trebuit sa fie „Incredibil, peste 60% din elevi au participat la cursurile online”. Acum 3-4 luni nici nu se gandea lumea la scoala online, decat pe ici pe colo, pe la privati, ceva cursuri de IT si mai era ceva comunicare via email. Din pacate, au fost f putine cursuri. Ma intreb cate cursuri au utilizat la maxim ceea ce ofera tehnologia online. Pariul meu e ca multe lectii au fost la fel de plictisitoare ca cele din clase si stiu elevi care au simulat doar participarea (pur si simplu si-au oprit sonorul). Inceputul a fost insa bun, un experiment interesant si nu trebuie oprit. As sugera lectii online si pt profesori, asigurarea unor medii online standard de catre Min Invatamantului (poate arunca un ochi la altii, Finlanda, SUA, UK etc) si a unor ghiduri.