joi

18 aprilie, 2024

10 mai, 2022

Deficitul balanţei comerciale din primele 3 luni ale anului 2022, de 7,168 miliarde de euro, a fost aproape dublu (cu peste 92% mai mare) față de cel din aceeași perioadă din 2019,  potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), publicate marți.

Față de primele 3 luni din 2021, deficitul comercial (importuri CIF – exporturi FOB, exclusiv costuri de transport și asigurare) a fost cu peste 34% (1,83 mld. euro) mai mare decât cel înregistrat în perioada similară a anului trecut și cu 61% peste cel din 2020.

Exporturile au fost de 22,035 miliarde de euro, cu 24,4% mai mari decât T1 / 2021, iar importurile au însumat 29,203 miliarde de euro, în creştere cu 26,7%.


În martie 2022, exporturile au fost de 8,226 miliarde de euro (+26% față de marttie 2021), iar importurile au fost de 10,797 miliarde de euro (+22,9%), rezultând un deficit de 2,571 miliarde de euro.

Cele mai mari importuri și exporturi

Cel mai mare deficit, de peste 1,47 miliarde de euro, l-a înregistrat a doua cea mai importantă categorie după ponderea în totalul exporturilor (18,5%), respectiv importurilor (19%), „mărfurile manufacturate clasificate în principal după materia primă”, adică piele, cauciuc, articole din lemn, hârtie, fier sau oțel.

Românii au importat cel mai mult maşini şi echipamente de transport, de 9,554 miliarde de euro, cu 11,5% mai mult decât anul trecut. Și exporturile la aceeași categorie au fost cele mai mari, 9,463 miliarde de euro, în creştere cu 7,8%.

Această categorie are o pondere de 42,9% în totalul exporturilor și de 32,7% în totalul importurilor, dar deficitul comercial a fost de numai 90,6 milioane de euro.


Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada 1.I-31.III 2022 a fost de 16059,4 milioane euro la expedieri şi de 20930,9 milioane euro la introduceri, reprezentând 72,9% din total exporturi şi 71,7% din total importuri.  Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1.I-31.III 2022 a fost de 5975,9 milioane euro la exporturi şi de 8272,8 milioane euro la importuri, reprezentând 27,1% din total exporturi şi 28,3% din total importuri.

Preţul fob (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. 

Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: