marți

18 ianuarie, 2022

Despre ce vorbim, de fapt: Completaţi pe linia punctată… test preliminar de competenţă bancară

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

26 iunie, 2018

Centrul Român de Politici Economice (CEROPE) a lansat un test de competenţă bancară, care urmeaza sa fie implementat de bănci şi va permite oricui doreşte să-şi verifice nivelul de cunoştinţe financiare, util în cazul în care ar dori să acceseze un credit.

Coincidenţă, cu câteva zile înainte, la evaluarea naţională făcută de elevii care au terminat clasa a 8-a, aproape 40% dintre cei care s-au prezentat Nu au reuşit să obţină nici măcar nota 5.

Mai precis, conform datelor oficiale comunicate de Ministerul Educaţiei Naţionale este vorba despre 87.577 dintre cei 142.847 de candidaţii care au susţinut Evaluarea Naţională 2018 pentru repartizarea la liceu. S-a spus că subiectele au fost relativ dificile. Dar asta numai pentru cei care doreau să ia o notă mare.


Merită să vedem cum se putea lua nota 5, ceea ce nu au reuşit să facă aproape doi din 5 candidaţi deşi aveau nevoie să obţină doar 40 de puncte, dintre care 30 de puncte din şase întrebări fără niciun fel de rezolvare, la care trebuiau doar să completeze răspunsul pe linia punctată, 5 puncte ca să deseneze un cub şi să-l noteze iar 5 puncte să afle o sumă de bani pe care trebuie să o pună pentru a face o cumpărătură mai multe persoane.

Ţineţi-vă bine şi încercaţi să explicaţi cum ar fi posibil, după opt ani de şcoală, un elev să nu poată completa corect pe linia punctată:

1.Rezultatul calculului 30 – 30:3 =…..

2.Zece caiete de acelaşi fel costă 40 de lei. Cinci dintre acestea costă….. lei.


3.Dacă A={1,2,3,4}şi B={1,3,x}şi AuB ={1,2,3,4,5}, atunci numărul x este egal cu …..

4.Un trapez are baza mare de 12 cm şi baza mică de 8 cm. Linia mijlocie a acestui trapez are lungimea egală cu ….

5.Un paralelipiped are cele trei laturi perpendiculare una pe alta de 10 cm, 5cm şi 4cm. Volumul paralalipipedului este egal cu ….

6.6. Temperaturile în şapte zile consecutive au fost de -1, -8, -10, -3, 1, 3, 5 grade Celsius. Media aritmetică a temperaturilor pozitive a fost de …. grade Celsius.

Cu cubul nu are rost să mai insistăm, iar la suma de bani, dacă mai mulţi elevi puneau câte 20 de lei fiecare mai trebuiau 20 de lei iar dacă puneau câte 25 de lei fiecare, ieşeau 5 lei în plus. Chiar şi „băbeşte” se vede că e vorba de 5 elevi şi 120 de lei.

Acestea fiind rezolvate, se obţinea nota 5, indiferent de gradul de dificultate al celorlalte subiecte.

Problema e că aceste întrebări, făcute parcă pentru o eventuală emisiune de divertisment care să facă audienţă în prime-time, au rămas fără răspuns, parţial sau chiar total (în Bucureşti am numărat 15 note de 1,00 la matematică, echivalent cu zero răspunsuri corecte pe linia punctată) aproape în 40% din cazuri.

Evident, cei peste 55 de mii de copii, care nu au trecut acest minitest de cunoştinţe elementare de matematică, vor dori şi ei pe viitor să acceseze un credit bancar pentru o casă sau o maşină.

Astfel că am intrat pe site, la tcb.cerope.ro, pentru testul de competenţă bancară să vedem cu ce se vor confrunta ei pe viitor. Am găsit ceva de genul:

1.George contractează un credit în dolari, deşi îşi primește veniturile în lei. În decurs de un an, leul se apreciază faţă de euro cu 2 la sută, iar euro se depreciază faţă de dolar cu 5 la sută. Având în vedere că creditul a fost contractat în dolari, George va avea de plătit (se presupune că dobânda rămâne fixă):

a) o sumă mai mare exprimată în lei b) o sumă mai mică exprimată în lei c) aceeaşi sumă exprimată în lei

2.Pentru un imobil care în urmă cu zece ani valora 60.000 euro, eu am dat un avans de 9000 euro şi am luat un credit de 51.000 euro. De atunci, am achitat 15.000 euro din valoarea principalului, plus dobânzi de 5000 euro. Nemaiputând să rambursez creditul, banca m-a executat silit şi a vândut imobilul cu suma de 31.000 euro. În acest moment, având în vedere că eu am achitat băncii un total de 20.000 euro, eu mai datorez băncii:

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

a) nimic, întrucât 20.000 euro + 31.000 euro acoperă valoarea de 51.000 euro a creditului b) 5000 euro (plus dobânzile aferente), întrucât dobânzile plătite până acum nu se pun la socoteală, ele reprezentând costul utilizării banilor băncii

Dacă punem cap la cap cele două situaţii, ce credeţi că se va întâmpla pe viitor ? Vor şti cei 55 de mii de copii din promoţia de gimnaziu 2018 să răspundă corect sau nu la asemenea întrebări ? Sau se vor arunca să bifeze un răspuns, ca portarul la loviturile de la 11 metri, când îşi alege un colţ pentru plonjon şi ce-o fi, o fi….

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

 ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium) va...

rrr