vineri

20 mai, 2022

Dar și când va veni ”ajustarea”…: România trebuie să taie deficitul cu 6% din PIB. Cum s-a ajuns aici și care ar fi soluțiile

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

2 mai, 2022

Eforturile de reducere a deficitului bugetar sub pragul de 3% din PIB, conform angajamentelor asumate prin PNRR, vor fi mai mari decât se estima anterior, consideră economistul Ionuț Dumitru, care avertizează că ajustarea s-ar putea ridica la peste 6% din PIB, din cauza noilor probleme cu care se confruntă Europa și a impactul acestora asupra finanțelor publice: creșterea prețurilor la energie, creșterea costurilor de finanțare etc.

”Nevoia de ajustare este uriașă. Plecând de la 7% din PIB (deficitul din 2021, n.r.), trebuie să ajungem sub 3% din PIB. Avem nevoie de patru puncte procentuale de ajustare la care mai adăugăm presiunile suplimentare care au apărut între timp: creșterea cheltuielilor de apărare la 2,5% din PIB, suportul în sectorul energetic (…) și toate celelalte decizii din ultima perioadă. Probabil că ele au un impact de 2% din PIB și atunci discutăm de o ajustare care este probabil de 6% din PIB”.

Ionuț Dumitru, economist-șef Raiffeisen Bank

O problemă de de colectare și o problemă de ajustare

Proiecțiile pe termen mediu ale Ministerului Finanțelor Publice arătau că ajustarea bugetară ar fi urmat să fie realizată preponderent pe partea de cheltuieli, însă Ionuț Dumitru este de părere că acest lucru nu este posibil.


În opinia sa, bugetul are mari probleme structurale.

Veniturile fiscale sunt o slăbiciune foarte mare, capacitatea de intervenție a statului în momente de criză fiind extrem de redusă din cauza spațiului fiscal de manevră foarte redus. Veniturile fiscale ale României sunt de 27,6% din PIB, față de o medie europeană de 41% din PIB.

”Avem o problemă majoră cu colectarea taxelor și impozitelor și avem și o problemă de așezare a sistemului fiscal”, a comentat Ionuț Dumitru.

1% din PIB în plus la datoria publică = 0,5% din PIB cheltuieli suplimentare cu dobânzile

Pe partea de cheltuieli, România are o problemă de sustenabilitate a facturii sociale, a avertizat economistul, precizând că în opinia sa, consolidarea bugetară nu se poate realiza fără a ajusta atât partea de cheltuieli cât și partea de venituri.


”Salariile și asistența socială, ceea ce numim cheltuieli sociale consumă peste 90% din ceea ce bugetul are ca resurse din taxe și impozite. Lucrul acesta nu poate fi susținut a la long. Să crezi că poți ajusta pe partea de cheltuieli foarte mult, cred că este o iluzie. Trebuie să gândim și cum creștem acel 27% din PIB (venituri fiscale, n.r.)”, a declarat Ionuț Dumitru, precizând că ar fi de preferat ca veniturile fiscale ale României să se apropie măcar de media statelor din regiune, de 32%-33% din PIB.

Comisia Europeană estimează un deficit bugetar de 6,9% din PIB pentru România în acest an, cel mai ridicat din Europa, într-un mediu internațional caracterizat de dobânzi în creștere.

”Facem un calcul simplu și grosier, orice punct procentual în plus la datoria publică ne adaugă 0,5 puncte procentuale din PIB la costul cu dobânda. Deci spațiul fiscale ne este îngustat și de către creșterea de dobânzi, creșterea costurilor de finanțare care te obligă la o consolidare și mai accentuată”, a mai declarat Ionuț Dumitru.

15% dintre salariați sunt scutiți de plata contribuției la sănătate. Dar beneficiază de sistem

Economistul avertizează că actualu Cod Fiscal prevede numeroase derogări. De altfel, lista acestora devine tot mai lungă. Recent, Parlamentul a decis introducerea salariului minim în sectorul agricol și alimentar, la pachet cu reducerea contribuțiilor pentru pensie și eliminarea contribuțiilor pentru sănătate.

Din calculele MFP, bugetul pierde peste 5% din PIB anual din cauza tratamentelor fiscale preferențiale.

”Dacă ne uităm la toate derogările și regimurile preferențiale de taxare, acestea au șubrezit foarte mult baza de impozitare. Poate nu mulți dintre dvs. știți, dar în momentul de față din 5 milioane și ceva de salariați 700.000 de salariați, aproape 15% dintre salariați, sunt scutiți de plata contribuțiilor la sănătate, deși beneficiază de asistență socială de sănătate (…) Avem o problemă de colectare, dar avem și o problemă de echitate a sistemului fiscal”, a declarat Ionuț Dumitru.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

***

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Andrew Kenningham (foto), economist-şef pentru Europa la Capital Economics, explică într-un interviu pentru CursdeGuvernare cum va reseta războiul obiectivele şi strategiile de dezvoltare pe care UE le bătuse...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: