luni

22 aprilie, 2024

12 iunie, 2016

timbru auto taxa inmatriculareStatul este obligat să restituie cel puțin 1,45 miliarde de euro pentru timbrul de mediu încasat nelegal, potrivit unei decizii Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).

Aceasta este urmarea deciziei prin care CJUE a declarat timbrul de mediu, a patra formă pe care a luat-o taxa de primă înmatriculare a autovehiculelor de mâna a doua aduse din străinătate, neconform cu legsilația Uniunii.

Prin hotărârea respectivă, pronunțată joi, 9 iunie, CJUE a reamintit cum trebuie interpretat articolul 110 din TFUE:


Art. 110 din TFUE (Tratatul de Funcționare a UE) “nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru și autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în același stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă”, a spus din nou CJUE.

Dar, precizează a doua parte a deciziei, “se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”.

Articolul are drept obiectiv asigurarea liberei circulații a mărfurilor între statele membre în condiții normale de concurență și vizează eliminarea oricărei forme de protecție care poate decurge din aplicarea unor impozite interne discriminatorii față de produse care provin din alte state membre, amintește Curtea.

În acest sens, articolul 110 primul paragraf TFUE interzice fiecărui stat membru să aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decât cele care se aplică produselor naționale similare.

(DESCĂRCAȚI AICI DECIZIA CJUE)

Câte taxe de înmatriculare a anulat până acum CJUE


România a introdus în 2008, în timpul Guvernului Călin Popescu Tăriceanu, prima taxă ce avea ca scop limitarea importurilor de autoturisme second-hand, cu explicația că țara se transformă într-un cimitir al vechiturilor poluante ale Vestului.

De atunci, toate formulele au fost declarate neconforme cu legislația europeană, iar statul a este obligat să returneze toate sumele încasate sub diversele denumiri.

  • Taxa specială (introdusă în 2006, prin modificarea Codului fiscal)
  • Taxa pe poluare (introdusă prin OUG nr. 50/2008)
  • Taxa pentru emisiile poluante (Legea nr. 9/2012)
  • Timbrul de mediu (OUG nr. 9/2013)

Efectele deciziei – creștere a deficitului cu 0.9% (calculat pentru 2015)

Taxa pe mediu este a patra formulă necompatibilă cu legislația comunitară și statul va fi obligat să returneze plătitorilor acestor taxe de mediu, sumele colectate plus dobânda.

Decizia CJUE conține o referire la costurile acestei operațiuni, așa cum au fost ele estimate de Minsiterul Finanțelor:

„În cauza principală, în ceea ce privește repercusiunile economice care pot decurge dintr‑o incompatibilitate cu articolul 110 TFUE a regimului de taxare instituit prin OUG nr. 9/2013, guvernul român a prezentat o estimare potrivit căreia restituirea cu dobândă a sumelor percepute cu titlu de taxe pentru înmatricularea vehiculelor s‑ar ridica la 6.504.429.857,47 RON (aproximativ 1.448.341 039 de euro). Restituirea unor asemenea sume ar avea drept consecință o creștere cu 0,9 % a deficitului bugetar al statului român prevăzut pentru anul 2015, care ar trece de la 1,83 % la 2,7 % din PIB‑ul acestui stat”, se menționează în ultima parte a deciziei.

Curtea atrage însă atenția că nu este foarte clar dacă suma respectivă reprezintă doar taxa de timbru sau se referă la toate sumele percepute pentru cele patru formule ale taxei auto: „Este necesar să se constate că observațiile guvernului român sunt ambigue cu privire la aspectul dacă această estimare se raportează numai la restituirea sumelor percepute cu titlu de timbru de mediu prevăzut de OUG nr. 9/2013 sau a celor colectate de statul român pentru ansamblul taxelor de înmatriculare, mai precis și taxa specială, taxa pe poluare și taxa pentru emisiile poluante”.

Anul trecut, Ministerului Finanțelor prezenta următoarea situație a încasărilor:

  • 2.776.941.066 lei – taxa pe poluare pentru autovehicule
  • 703.753.390 lei – taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule
  • 1.487.908.164 lei – timbrul de mediu, în perioada martie 2013 – martie 2015

Curtea obligă statul să returneze sumele, dar plătitorii acestor impozite sunt obligați să facă mai întâi o cerere la ANAF, atrage atenția avocatul Adrian Cuculis. Abia după respingerea solicitării se poate înregistra acțiunea în instanță.

Sumele trebuie actualizate cu dobânzi calculate până la data plăţii integrale, precum şi cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică.

Parte din aceste taxa pe poluare și taxa pentru emisiile poluante au fost returnate.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: