Pentru a înțelege ce destinație iau taxele pentru sănătate, echivalente cu 10,7% din salariu (5,5% de la angajat și 5,2% de la angajator) vă prezentăm situația veniturilor și a principalelor cheltuieli ale Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate din 2007 încoace și evoluția alocărilor pentru spitale, medicamente, medicină de familie, boli cronice etc.
De reținut faptul că suma pentru anul 2013 apare ceva mai mare decât ar fi fost normal din cauza obligațiilor de plată a arieratelor la medicamente acumulate în anii anteriori, plată impusă de instituțiile internaționale cu care avem acorduri de tip stand-by ( FMI, UE, BM).
Este și explicația vârfului de plată de aproape șapte miliarde lei de anul trecut, care a dus și la o creștere excepțională a poderii medicamentelor în total cheltuieli până la circa 30%.
Una peste alta, media pe mai mulți ani și situația alocărilor pentru 2014 arată că medicamentele achitate de stat integral sau parțial de stat ( cu contribuția parțială a asiguraților) reprezintă aproape un sfert din cheltuielile totale ale sistemului de sănătate.
Lor li se adaugă alte zece procente de la medicamentele pentru afecțiuni cronice.
Dintre problemele de mare impact prin amploarea lor în rândul populației și durata tratamentelor, se remarcă serviciile medicale de hemodializă și dializă peritoneală, care vor duce în acest an la cheltuieli de peste 800 miliarde lei și au o pondere în totalul alocărilor de circa trei procente și jumătate.
În treacăt fie spus, un alt domeniu de mare impact dar neglijat cu consecințe amplificate în timp, stomatologia, a primit sume ridicole de-a lungul timpului și în scădere de la an la an (2014 ar trebui să marcheze un reviriment).
După ce a urcat în apropierea pragului de 50% din suma totală cheltuită pentru sănătate în perioada 2009-2010, cota alocată spitalelor a scăzut sub 40% ulterior sub efectul închiderii unui număr mare de unități sanitare și va marca un nivel de circa 37% în acest an. În schimb, medicina de familie va beneficia de mai mulți bani, în revenire după scăderea continuă a importanței în buget din perioada 2008 – 2013.
Interesantă expansiunea rapidă a cheltuielilor făcute cu prestațiile medicale acordate într-un alt stat membru al UE. Acestea s-au mărit de peste patru ori în 2012 și de trei ori față de anul precedent în 2013, majorarea similară prevăzută pentru acest an urmând să aducă aceste cheltuieli în apropierea nivelului de 600 milioane lei sau 2,6% din totalul alocărilor pentru sănătate.
Aceste constatări arată că banii strânși pentru sănătate în sistemul public nu sunt nici pe departe suficienți.
Reducerea contribuțiilor de la 14% ( nivelul de dinaintea începerii procesului de diminuare a taxării muncii) la 10,7%, înainte de a lărgi suficient baza de impozitare și de a majora gradul de conformare la plată, se dovedește a fi nesustenabilă pentru asigurarea unui minim rezonabil de condiții în asistența medicală.
Deocamdată, datele pentru perioada ianuarie-mai 2014 arată venituri de 9.097,8 milioane lei la cheltuieli de 9.376,4 milioane lei, adică un grda de acoperire a cheltuielilor cu venituri de doar 97%. Iar asta în condițiile în care bugetul pe tot anul pentru sănătate al FNUASS reprezintă din 3,4% din PIB, adică mai puțin de jumătate din media cheltuielilor cu sănătatea ale țărilor membre UE.