miercuri

24 aprilie, 2024

30 aprilie, 2019

sursa: silicon.es

Numărul profilelor Facebook ale persoanelor decedate l-ar putea depăși, peste 50 de ani, pe cel al persoanelor în viață, acum de circa 2 miliarde.

Rețeaua socială riscă astfel să devină stăpâna memoriei colective a unei părți a umanității, potrivit unui studiu publicat de Oxford Internet Institute (OII) și citat de France 24.

Studiul este primul care oferă o proiecție științifică riguroasă a evoluției numărului de profile de utilizatori morți”, spune Carl Ohman, cercetător la laboratorul de etică digitală al OII.


Cercetătorul a analizat datele Organizației Națiunilor Unite privind rata mortalității pe tranșe de vârste și pe țări cu cifrele pe care le-a putut obține despre utilizatorii Facebook, pentru a crea două scenarii de evoluții.

Primul scenariu se bazează pe ipoteza că nu se vor mai înscrie persoane noi: aproape 98 % din populația Facebook va fi murit până la finalul secolului, iar numărul morților îl va fi depășit pe cel al utilizatorilor în viață până în 2070.

Dacă, în schimb, Facebook va atrage noi utilizatori în ritmul actual (creștere de 13 % pe an), abia în primul deceniu al secolului al XXII-lea, raportul de forțe dintre vii și morți s-ar inversa. Totuși, atunci vor exista aproape 5 miliarde de profile ale unor persoane decedate.

Cimitirul digital 

Niciunul dintre aceste două scenarii de evoluție nu este credibil, recunoaște Carl Ohman. „Realitatea se situează undeva între aceste două extreme și, dacă ar trebui să fac o estimare, aș spune că vor fi tot atâtea profile de persoane decedate ca și profile de utilizatori în viață pe Facebook peste 60 – 70 de ani”, a declarat cercetătorul, pentru France 24.


Analiza datelor spune că acest cimitir digital va fi în principal populat de africani și asiatici. „Pe aceste continente creșterea numărului de utilizatori este cea mai dinamică”, spune Carl Ohman.

Astfel, în cazul creșterii anuale de 13% a numărului de noi membri, în 2100 vor exista aproape 800 de milioane de profiluri de indieni decedați și peste 315 milioane de nigerieni. Nicio țară europeană nu intră în primele zece poziții.

Constatarea ridică o primă problemă:„în prezent, paginile commemorative prin care Facebook onorează morții sunt inspirate de modelele occidentale. Facebook va trebui să țină cont de sensibilitățile tuturor culturilor raportate la moarte, în special când audiența va deveni din ce în ce mai africană și mai occidentală”, subliniază cercetătorul.

Carl Ohman nu crede, însă, că grupul american va schimba prea multe, „deoarece, ca orice companie comercială, va avea întotdeauna tendința de a fi mai atentă la clienții săi cei mai rentabili, utilizatorii europeni sau nord-americani”.

Dacă nu va mai fi Facebook, va fi altcineva: O comoară pentru generațiile viitoare

Poate că Facebook nici nu va mai exista peste câțiva ani sau un concurent va detrona rețeaua socială, admite Carl Ohman. Dar „dacă nu va fi Facebook, vor fi unul sau altul dintre giganții Internetului și chestiunea centrală a viitorului moștenirii noastre digitale rămâne.

Toate mesajele, fotografiile de familie, acele „like”-uri și chiar și imaginile cu câini și pisici distribuite constituie “un ansamblu de informații care are o valoare atât sentimentală cât și istorică pentru generațiile viitoare”, arată cercetătorul.

Această imensă arhivă reprezintă prima mărturie „cu adevărat democratică” a unei epoci în istoria umanității. “Până în prezent, istoricii au lucrat în principal cu urmele lăsate de cei puternici și de personalitățile ilustre care, în cele din urmă, sunt cei care scriu istoria”, subliniază Carl Ohman.

Iar Facebook deține cheile comorii. “În epoca digitală, datele istorice și, mai global, memoria umanității se regăsește din ce în ce mai mult în mâinile câtorva imperii tech care funcționează după logica căutării profitului înainte de toate”, avertizează el.

Scandaluri, precum Cambridge Analytica, au demonstrat limitele Facebook atunci când e vorba de protejarea datelor personale. Ce se va întâmpla cu prezervarea tuturor acestor mărturii? Păstrarea urmelor activității utilizatorilor decedați costă bani, iar paginile persoanelor moarte nu sunt rentabile, deoarece Facebook nu plasează publicitate aici.

Dacă rețeaua socială va decide să șteargă profile pentru a-și mări profitabilitatea, “ar putea fi tentată să facă să dispară mai întâi utilizatorii morți care au cea mai mică valoare economică, iar acest lucru riscă să vizeze în primul rând profilurile africanilor”, mai spune Carl Ohman.

Avertismentul lui Orwell

Facebook ar putea încerca să monetizeze accesul la această vastă arhhivă fără precedent asupra căreia rețeua socială deține toate drepturile. “Istoria va deveni atunci un târg”, se teme el. În această viziune pesimistă a viitorului, istoricii riscă să fie nevoiți să plătească pentru accesul la imagini sau comentarii postate spre exemplu de participanții la Primăvara Arabă, în care Facebook a jucat un rol central.

“Scopul acestui studiu nu este doar de a prezice data la care morții vor fi mai numeroși decât viii, ci de a lansa un apel politicienilor pentru a avertiza asupra riscului acestei privatizări a memoriei unei părți a umanității”, rezumă Carl Ohman.

Cercetătorul și-ar dori ca Mark Zuckerberg, șeful Facebook, să imite gestul Twitter, care a dat o parte a arhivei sale de tweets bibliotecii Congresului american, în 2010. În lipsa acestui lucru, cercetătorul și-ar dori ca legislativul să reușească să convingă Facebook să lase istoricii, arhiviștii sau bibliotecarii să aibă un cuvânt de spus asupra modului în care este gestionată această arhivă.

În opinia lui Carl Ohman, acest lucru este esențial și din motive politice deoarece, “așa cum observa George Orwell în cartea sa ‘1984’, cel controlează accesul la trecutul nostru controlează de asemenea și modul în care percepem prezentul nostru”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: