fbpx Modifica setari cookieuri

Just Business

Economia și administrația – problemă comună: lipsa competențelor digitale ale personalului, produsă de lipsa educației continue

Guvernul a decis alocare sumei de 150 de milioane de lei din fondul de urgență pentru achiziționarea de dispozitive electronice conectate la internet, astfel încât… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Fotografia de la întâlnirea Economiei cu Pandemia: Convergența 2019 și convergența 2020

Câteva citate din Programul de convergență 2019 – 2022 ar putea explica mult mai clar anumite prevederi incluse în Programul de convergență 2020 (Programul oficial… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Cea mai grea împărțeală din istoria UE: încep negocierile

Mai sunt două zile până când va fi anunțată noua propunere de Cadru Financiar Multianual Aceasta conține inclusiv mult-așteptatele detalii ale Fondului de Relansare Economică… Mai mult

25.05.2020

Europa

Europa a depășit vârful pandemiei Covid – țările au trecut la faza a doua de gestionare: testarea ratei de imunizare

După relaxarea măsurilor de prevenire a pandemiei, autoritățile naționale au declanșat pe tot globul marea operațiune a testării pe scară largă, pentru depistarea anticorpilor la… Mai mult

25.05.2020

Cristian Grosu / România (a)normală: Bugetul, votantul și jandarmul

de Cristian Grosu , 18.12.2019

Cu publicarea acestei forme de Proiect de Buget, PNL a închis definitiv – și în orice caz prea devreme – discuția despre ”greaua moștenire” de la PSD.

De ce prea devreme: pentru că PSD a lăsat în urmă un câmp realmente minat, și tot anul 2020 vom asista când ne așteptăm mai puțin la vreo explozie. Iar PNL putea să ne arate asta – măcar pentru a învăța cu toții ceva din modul inconștient în care a fost guvernată țara în ultimii 3 ani.

De ce definitiv: pentru că Bugetul propus de PNL e făcut – cu o singură excepție – după aceleași principii pe care a lucrat PSD.

Iar cu acest Buget, începe și ”România normală” pe care ne-a propus-o președintele Iohannis: tai de la Sănătate, de la Educație și Cercetare și dai la tot ce înseamnă grad, tresă, steluță, petliță: Servicii, Poliție, Jandarmerie, Armată.

Ca și cum n-ar fi fost de ajuns, în Parlament curge – în paralel cu proiectul de Buget de la guvern – problema pensiilor speciale: se taie totul, cu excepția acelorași categorii: Poliție, Jandarmerie, Servicii, Armată.

Și dacă lăsăm pe hartă și creșterea halucinantă de la pensii – stipulată prin legea lăsată în urmă de PSD, avem tabloul clar:

votantul și jandarmul sunt beneficiarii – singurii beneficiari – ai acestui buget construit pe o datorie care va fi tot mai scump de plătit, de vreme ce limita de deficit a fost în mod asumat depășită.

6 observații pe acest proiect de buget:

1, Da, e de înțeles că miza politică a anului 2020 e uriașă: urmează apoi 4 ani fără alegeri – situație singulară după Revoluție – și n-ar vrea nimeni să-l vadă pe un Orlando Teodorovici întorcându-se la guvern ca premier, eventual cu un Darius Vâlcov la Finanțe, ca să-și implementeze ei ”reforma” lor, pe care am văzut-o în timp ce aveau în Parlament majoritate de legi organice.

Din acest punct de vedere, avem un buget pur electoral, construit – atenție! – în jurul creșterii de 40% de la pensii.

Dar această creștere putea fi atenuată, explicată și dozată (noi am propus niște soluții de luat în calcul – AICI-LINK) – astfel încât să nu ajungem în situația în care ne împinsese guvernul Tăriceanu în 2008, cu creșteri de 2 cifre în buza crizei.

2, Eu, unul, nu aș avea nicio problemă cu depășirea – în anumite moment, determinată de un anumit proiect de anvergură și în orice caz la un prag rezonabil – a pragului maxim de deficit. Cu o condiție:

Da, fă deficit de 4%, dar din care măcar 2% să se ducă în autostrăzi, infrastructura digitală a administrației și în reformarea sistemului de Educație – că economia high-tech ne ocolește.

Dar tu faci deficit, angajezi țara în spirala scumpirii provocate de dezechilibre a creditelor – iar banii îi dai la instituțiile de forță și la votantul garantat.

3, Alocarea de la Sănătate e exact socoteala prostului, care se scumpește la tărâțe.
Menținerea în subfinanțare la servicii medicale și la medicamente încarcă nota de plată a sistemului pentru cei de dincolo de bariera speranței de viață sănătoase – foarte scăzută în România – notă care, până la urmă, se achită an de an și e trecută pe deficitul de la CASS.

Iar prețul blocat la medicamente, coroborat cu o taxă clow-back halucinant de mare, e exact cadoul pentru cei câțiva băieți deștepți din exportul paralel, care lasă românia fără medicamente esențiale.

Dacă tot ai făcut deficit de 3,6%, de ce tai tocmai de aici?

4, Alocarea de la Educație e doar în mod înșelător mai mare decât în 2019. Comasarea ministerelor Educației și Cercetării duce, însă, pentru a rămâne în ”creștere”, la diminuarea alocării de la Cercetare. De la 0,15% din PIB coborâm la 0,13. Asta în condițiile în care ne depășim deficitul bugetar cu 0,6% din PIB.

5, Nicio mișcare pe frontul autostrăzilor si al infrastructurii feroviare: bani doar de supraviețuire și de reparații.

6, Niciun proiect de special cu bani prevăzuți pentru implementare, pentru mecanismul de colectare a taxelor la Buget și de combatere a evaziunii fiscale și cu fraudei cu TVA – adică tocmai sursa de alimentare a bugetelor tuturor.

7, Singura notă pozitivă în Bugetul 2020 este creșterea sumelor destinate investițiilor și mutarea unor bani din PNDL către zona de cofinanțare a proiectelor cu fonduri europene. Undeva la 4,5% din PIB – o creștere de 14% față de anul precedent.

Problema este că, în mod tradițional, atunci când nu ies socotelile la rectificare, investițiile duc greul tăierilor

De altfel, e de asteptat ca bugetul să sufere modificări serioase de-a lungul anului viitor: el a fost gândit pe o creștere de 4,1% a PIB – o cifră care pare pusă cu mâna de Ghizdeanu pentru guvernul PSD.
Cu o industrie aflată într-o cădere care s-a cronicizat (5 luni la rând scădere a ritmului) și cu un efect negativ de -0,2% pe PIB (alături de Agricultură!) pe primele 3 trimestre din 2019, e greu de crezut că, în contextul războaielor comerciale externe, vom putea astepta ceva de aici.

Indiferent, însă, cât va fi creșterea economică, un lucru e cert: rectificările și ajustările necesare de anul viitor nu se vor atinge (nu se vor putea atinge) de cei 2 mari beneficiari ai Bugetului:

Pensionarii și instituțiile de forță –  în jurul cărora gravitează economia și dezvoltarea socială pe toate direcțiile, cel puțin în anul 2020.

În urmă cu 2 luni, am fost plăcut surprins să văd că PNL nu a ieșit la guvernare cu ”rezervele”, adică cu niște miniștri anonimi numai bun de înlocuit rapid în caz că minele lăsate în urmă de PSD vor exploda pe ici pe colo. Ludovic Orban a scos la rampă miniștri cu experiență și expertiză – oameni numai buni să pună pe masă un plan decent fie și pentru un an electoral.

Ei: miniștrii ăștia care dreg și fac, ce-or să facă la anul? Și de ce tac?

Mergeți în homepage ›

Etichete: , , ,
Publicat la data de 18.12.2019

2 comentarii

  1. impartial
    19.12.2019, 9:02 am

    Ce te faci cand ai 6 observatii care devin 7 ? Cu exceptia punctului 6 , toate celelate observatii sunt demne de un politician si nu de un analist de specialitate. Punctul 6 este cel mai important din punct de vedere al bugetului ! De ce nu este obordata frontal diminuarea economiei subterane , evaziunii fiscale si muncii la negru ? Pentru ca aici este sursa de imbogatire pentru politicieni , guvernanti , autoritati centrale si locale. In general este apreciat ca economia subterana , evaziunea fiscala si munca la negru reprezinta intre 25 si 40 miliarde de euro la un PIB de cca 211 miliarde de euro . Enorm ! Aici este sursa echilibrului bugetar si atunci vor fi bani de dezvoltare ,de educatie ,de sanatate ,de pensii ,de salarii etc. De ce acest subiect este practic la ” printre altele ” cand de fapt trebuie sa fie primul? Poate aveti o alta viziune si abordare . As fi curios sa o prezenati cititorilor dvs. In rest , numai de bine.

  2. maria
    20.12.2019, 2:25 am

    partea aceea cu “pensionarii ar intelege” sustinuta de domnul de la BNR autorul articolului e de tot rasul! Clar nu ar intelege dar asta se va cedea la alegeri daca nu faceti punctul 1775! E simplu. Nu va voteaza diaspora parlamentarii…

Lăsați un comentariu


Digital

Tehnologia în administrație: În Estonia se testează pașaportul imunitar digital

Iulian Soare

Estonia a dezvoltat o aplicație digitală care poate fi folosit de utilizatori ca un „pașaport imunitar”, pentru a dovedi că au dezvoltat anticorpi și că… Mai mult

Europa

Medicii italieni: blocarea spitalelor poate duce la mai multe decese decât pandemia

Iulian Soare

Cel  puțin 600.000  de intervenții, vizite și consulații medicale au fost anulate în Italia, ca urmare a   blocării  spitalelor cu bolnavii de coronavirus  și  există… Mai mult

Stiri

S&P menține ratingul României la nivelul recomandat investițiilor: România are acces la finanțare externă / Consolidarea fiscală e inevitabilă după alegeri

Adrian N Ionescu

Agenția de rating  Standard & Poor’s  a   confirmat  clasificarea României ‘BBB-/A-3   și a păstrat perspectiva negativă. Ratingul  păstrează  România în domeniul  recomandat investițiilor  străine, în… Mai mult

Stiri

VIDEO Alina CULCEA, Președinte ARPIM: „România va fi în competiție cu celelalte țări pentru investiții, pe toate domeniile, dar mai ales în sectorul farmaceutic”

Redacţia

„Una dintre lecțiile pe care le-am învățat cu toții a fost lecția solidarității. A fost o mobilizare fără precedent din partea asociației noastre, sperăm că… Mai mult

Europa

Scădere surprinzătoare a șomajului în SUA, în mai: 13%, analiștii se așteptau la o creștere spre 20%

Adrian N Ionescu

Economia SUA a oferit pe neașteptate mai multe locuri de muncă decît estimau analiștii, în luna mai, iar rata şomajului a scăzut la 13,3% de… Mai mult

Stiri

BNR primește o linie de finanțare de 4,5 miliarde de euro de la BCE pentru asigurarea lichidității de euro

Alexandra Pele

Banca Centrală Europeană (BCE) și Banca Națională a României (BNR) au convenit asupra unui aranjament în cadrul căruia se va furniza BNR lichiditate în euro,… Mai mult

Stiri

Statul încasează de la Hidroelectrica dividende suplimentare de 600 milioane de lei

Adrian N Ionescu

Ministerul Economiei și Energiei a decis, cu puterea pachetului de 80% din acțiunile Hidroelectrica, distribuirea de către companie a unor dividende suplimentare de 750 de… Mai mult