vineri

19 aprilie, 2024

22 ianuarie, 2018

Putea ieși chiar un lucru deștept – esențial pentru românul care câștigă bani în mod transparent – și pentru economie și pentru societate:

Dar, mai întâi, adevărurile (6 la număr) basic/cheie/ de-o violentă evidență/ temelie a fiscalității aici și orinde aiurea :

1, Nu există exemplu școală mai elocvent și mai necesar pentru fiscalizarea veniturilor unei persoane cu cetățenie, CNP și adresă, așa cum ar fi trebuit să fie așa numitul formular 600


2, Formularul 600 arată cât de ”de rahat” sau de pozitiv conștient e contribuabilul (român, sau de aiurea) și cât de ”de rahat” e guvernantul României momentului:

600-tele e improvizația desăvârșită, e incompetența care manipulează o bună parte din sursele de venit ale bugetului național, e testul în urma căruia cei din economia privată l-ar da afară pe autor în șuturi, la propriu, și ar mai și cștiga procesul cu acesta.

3, Haosul de la Finanțele României a fost acceptat oficial luni, 22 ianuarie 2018 – iar ce am văzut în această zi e, din nefericire, doar începutul :

4, Dl. Liviu Dragnea NU e – așa cum sunt sigur că speră să pară – salvatorul nației de haosul creat de formularul 600:


Această mizerie fiscală (care ar fi trebuit să fie o bijuterie pentru România fiscală) a fost produsă de maniera de-a guverna cu 3-4 miniștri de Finanțe concomitent, prin care Liviu Dragnea controlează țara exact ca Nicolae Ceaușescu:

Cei 4 ministri de finanțe sunt Ionuț Mișa, Darius Vâlcov, Florin Georgescu și – acolo unde cei trei nu se înțeleg (și nici nu au cum să se înțeleagă, de vreme ce nu lucrează în echipă), intervine guru-ul guvernării, dl. Dragnea, care se pricepe la toate.

Ceaușescu: ieșirea la rampă a dlui Liviu Dragnea ca să anunțe că salvează nația de formularul 600 e asemănătoare cu ieșirea lui Ceaușescu când fostul dictator a anunțat că scoate perdelele de la restaurante, ca să vadă poporul cât ”fură” chelnerii:

Chelnerii sunt cele 3 nume de mai sus, în afară de cel al dictatorului. (Care, acum și atunci, n-aveau ce fura, de vreme ce nu se aduna).

5, Ne aflăm azi, 22 ianuarie 2018 doar la începutul haosului fiscal provocat de dictator și de chelnerii săi – adică la ”desfășurarea acțiunii” (după ”intriga” din luna decembrie – ca să fim în acord cu fostul premier Tudose care, am înțeles, s-a intors la lectură și la îndeletniciri umaniste) : punctul culminant va veni undeva prin aprilie:

6, Maniera de gestionare a formularului 600 COMPROMITE PE TERMEN LUNG ȘI NEDEFINIT încercarea de-a crea, întreține și dezvolta mentalitatea de contribuabil a românului. Și lasă, concomintent, și România fără surse basic și legitime de venituri la buget.

Explicații pentru combinația ruinătoare a adevărurilor de mai sus :

A), Formularul 600 – turnesolul contribuabilului conștient, pe care incompetența guvernantului îl compromite și aruncă la gunoi

Înainte de-a aborda perspectiva guvernantului incompetent, inconștient, iresponsabil și rău, să-i batem puțin obrazul contribuabilului și să-l dezmeticim puțin:

Formularul 600, deși nu e nou, putea deveni piatra de temelie a mentalității de contribuabil în România.

Da:

De la Nădlac și până la Londra, totul se impozitează – iar bugetul rezultat astfel se folosește la dezvoltarea indispensabilă a societății și economiei:

1, Formulare gen 600-tele românesc se completează oriunde în economia capitalistă pentru veniturile neimpozitate la sursă, nu există venituri din activitate ”vie” netaxate, e responsabilitatea contribuabilului individual să și le inventarieze și la taxare, nu numai la cheltuiala proprie.

2, ”Legea” de mai sus e ”sfântă”: formularul 600 putea să devină momentul zero, declarația de responsabilitate și maturitate a contribuabilului independent în munca sa, care trebuie, după 28 de ani de la căderea lui Ceaușescu, să conștientizeze că, dacă vrea autostrăzi, sistem de educație, de sănătate, mecanism de formare a forței de muncă și conditia necesară a unui drum spre viitor trebuie să plătească impozite pentru tot ce câștigă.

3, Formularul mai are un atu – e un fel de oglindă : nu doar că forțează maturizarea mentalității de contribuabil, dar și silește contribuabilul să vadă exact cât anume pune la dispoziția guvernantului pentru dezvoltarea României. Dacă la asta se adaugă și transferul contribuțiilor către salariat – omul, ”românul” vede, în premieră pentru majoritatea pălmașilor de orice fel din țară, și aportul personal la sumele din care se fură în mod general.

4, Formularul 600, coroborat cu facilitățile fiscale prevăzute de lege prin raportarea la suma de 22.800 lei, poate produce avantaje fiscale, dacă e implementat corect: iar un contribuabil nestrivit de implementare, poate vedea, aprecia și folosi la justa valoare aceste avantaje.

5, numai sub comunism contribuabilul trăia aproape exclusiv din salariu: a completa un formular de venituri independente și a plăti impozite pentru asta e demnitatea fiecărui cetățean care stă drept și pe picioarele lui într-o societate în care varsă bani concreți, și are și pretenții pentru asta:

În România actuală, însă, mă tem că cel puțin 3 sferturi dintre contribuabili habar nu au că plătesc impozite, pentru ei societatea, dezvoltarea, viața se petrec numai ”la net”.

Așa cum a fost conceput, implementat și ”vândut” de către cei 4 miniștri simultani de Finanțe, formularul 600 compromite absolut toate avantajele de mai sus.

Astfel :

B), Cum e folosit formularul 600 ca instrument de bătaie de joc al Fiscului față de contribuabil

1, Formularul 600 așa cum l-au gândit și desenat cei 4 miniștri simultani de Finante e distrugător (nu nociv, ci distrugător) pentru că NU ține cont de mersul legal și firesc din economie :

-,un contribuabil NU are de unde să afle înainte de un minim 25 ianuarie: el are de primit adeverințe de venit independent de la cei pentru care a prestat.

Atentie – luna e importantă: când toată administrația centrală și locală a plecat în vacanță în 22 decembrie și obligă mediul privat să producă bilanțurile cu 4 zile mai devreme, lăsând boii din privat să muncească și între Crăciun și Anul Nou ca să le plătească lor salariile, plus:

când România însăși e scoasă din priză până în 15 ianuarie numai pentru că așa e în Balcani (fiică-mea s-a întors în Germania rapid, pentru că la ea ziua de 3 ianuarie era zi de lucru plină),

a pune termen 31 ianuarie pentru depunerea formularului e incompetență și iresponsabilitate urâtă – de la Ionuț Mișa la ultimul golan din ANAF, de la Liviu Dragnea și până la ultimul hoț din PSD. Astfel că decidentul – de la cel tehnic la cel politic – arată că este incompetent, iresponsabil și rău.

2, Decidentul sancționează munca suplimentară – și, în genere, orice sursă suplimentară de venit (of, ce ne-ar face dl. Florin Georgescu dacă n-am fi în UE…) – căci pentru el orice privat e ”hoț”.
Am întâlnit această mentalitate – șocant de explicită – nu doar la PSD, ci și la ”liberalii” din ALDE; și cred că numai întâmplarea face că n-am întâlnit-o și la vreunul din guvernanții de la PNL (deși a făcut-o dl. Emil Boc, de la PDL…).

Maniera în care a fost conceput și implementat formularul 600 arată această ură a guvernantului față de ”creatura” care, în loc să se plângă de salariul mic, se apucă și face ore suplimentare cine stie pe unde și-și ia un al doilea job.

3, Decidentul nu doar că NU își face datoria față de contribuabil, ci decontează pe spatele contribuabilului toată incompetența și diversiunea sa:

ANAF NU e în stare la ora asta să proceseze sutele de mii de formulare 600 și vin si cu exemplu și cu o explicație:

-, Exemplul: deși noi plătim în avans dările pe care le avem către bugete, tot ni se întâmplă din când în când să primim somații și titluri executorii pe bani care ne-au plecat din conturi demult: numai contabilii știu ce înseamnă să umble apoi pe la ghișee și să se certe cu funcționarii de la fisc care la ora 16,00 rup poarta instituțiilor și te lasă încă o zi dator pe o datorie pe care nu o datorezi.

Și dacă eu, în piață de ani buni, pățesc în mod constant asta, cum o să găsească ANAF resurse să se mai încarce cu câteva sute de mii de inși care trebuie luați la mână?

-, ”la mână”, ca la CAP: ANAF nu a implementat în ultimii 4 ani (din 5!) nici 20% din programul de informatizare pe creditul (cu dobânzi!!) de la Banca Mondială.

Nici nu are nimeni interes să-l implementeze pentru că nimeni nu are nevoie de transparentizarea pe care ar conferi-o implementarea digitalizării: e nevoie de inși care să fie amânați sau scutiți, e nevoie de inși de pe care să se ia pielea la cea mai mică și involuntară eroare.

4, Aberația de-a lua banii, pe un an întreg, în avans:
Decidentul folosește profund anormal, greșit și cu rea credință formularul 600: se pleacă nu de la o estimare realistă a conformării la plată: ci de la suma de care guvernantul are nevoie pentru a acoperi atât găurile provocate de populism, cât și marile furturi din buget de care nu înfrăznește să se atingă.

Așa se și explică marea aberație a formularului 600: aceea de a lua banii în avans, chiar si pentru prestatii care nu e sigur că vor fi efectuate vreodată.

Să mai spunem că ANAF ar avea de recuperat la această oră de la cei condamnați pentru corupție, delapidare, mare evaziune, spălare de bani etc etc o sumă (gata poprită de Justiție!) comparabilă ca ordin de mărime cu tot ce poate stoarce din formularul 600 …

C), Cum folosește partidul și dictatorul grăunțele formularului 600: suma populismelor

Domnul Liviu Dragnea a ieșit luni, cu aerul de salvator al nației, să anunțe că nu se mai poate cu formularul 600 – după ce acesta a fost implementat de el însuși împreună cu ceilalți 3 miniștri simultani de Finanțe.

1, Așa cum era de așteptat, Liviu Dragnea a spulberat pur și simplu caracterul igienic, logic, rațional și de bun simț pe care formularul l-ar fi putut avea :

zice făptuitorul: nu e vorba doar de PFA-uri, sau drepturi de autor, sau activități independente, sau chirii: ci e vorba și de cei care și-au dat pământul în arendă.

I-auzi? Păi de ce ăia ar fi scutiți de declararea veniturilor? 45% din teritoriul României aparține străinilor, jumate din ăsta e dat în arendă, jumate din ce-a rămas e pârloagă cu impozite aproape de zero (”că doar nu cere de mâncare” – zice țăranul de la gurile Dunării…) , iar România își permite să nu impoziteze veniturile din agricultură?

2, Se pregătește intruducerea impozitului progresiv, pe venitul global asta e în mintea celor 4 ministri simultani – ăsta e deja secretul lui Polichinelle (că doar nu o să ia de la marile scurgeri prin marea evaziune, ci de la boii care fac contracte și muncesc transparent) – iar formularul 600 ar fi fost o sursă clară de venituri extrasalariale.

Ei bine – impozitul progresiv se va aplica mai ales pe veniturile salariale: e mai simplu, mai ca pe vremea lui Ceaușescu, mai direct, mai pe gustul votanților PSD.

Chestiunea și marea problemă este că, după 4-5 ani de muncă reală în ce privește creșterea gradului de conformare, lucrurile să se întoarcă la nivelul anilor 2013-2014:

niciunul din furioșii cu care am vorbit în ultima săptămână nu spunea ”nu le dau bani la șmecherii ăștia de la ANAF” și ”doar n-o să-i dau bani lu hoțu ăsta de Dragnea”.

***

Din formularul 600 putea ieși un lucru deștept – dar n-a fost să fie, pentru că la acest eșec au contribuit prea mulți factori: reaua credință (acum formularul a devenit armă deluptă între Liviu Dragnea și Mihai Tudose, cel în guvernul căruia cei 4 miniștri simultani de Finanțe au produs această mizerie fiscală) , incompetența tenace și implacabilă a celor de la Finanțe, populismul și ura guvernantului față de cei care muncesc pe lângă salariu.

Doamna Ecaterina Andronescu (care va veni ministru la Educație – O, Doamne..!!..) spunea duminică seară la televizor că protestele arată că România e neguvernabilă:

Mentalitatea dnei. Andronescu nu-i va permite niciodată să-și dea seama că – da, România pare neguvernabilă: dar asta numai din cauză că banda PSD-ALDE e la al treilea guvern în numai un an în condițiile în care famigliile din PSD nu reușesc să-și împartă echitabil prada, și că niște comuniști întârziați s-au rătăcit într-o țară europeană pe care nu mai știu în ce poziție s-o pună.

Inversarea sensului economiei de către cei 4 miniștri simultani de la Finanțe

Ăsta e astăzi doar PS:

Dincolo de acest detaliu relevant: ”Miniștrii simultani de finanțe” – niciunul din ei nu pare să constientizeze fundătura macroeconomică în care împing România, fracturile pe care le crează între buget și economie, între economia de azi și economia fundamental diferită de peste 10 ani, diferența uriașă între ce cred ei despre economie, lume și viață și ceea ce există, realmente, în ”teren”. Pentru ei e un lucru bun – dacă chiar și-ar da vreunul seama probabil că s-ar sinucide.

Dar dacă vreunul ar face-o, cine și-ar asuma inversarea sensului economiei – această economie mică, strămbă, urâțită de populism și incompetență și pe care n-o iubește nimeni :

de la producție spre dezvoltare, invers, înapoi la anii ei negri: de la consumul produselor altora la datorii făcute pentru a finanța acest consum. Pentru asta va veni o altă scadență, care va purta un nume la fel de abstract și codificat ca formularul 600.

Dar asupra marilor efecte vom reveni, neobosiți nici de ”oboseală” și nici de exasperare, într-un număr viitor: ”Biblia de la Sinaia și România de dincoace de ea”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

9 răspunsuri

  1. Formularul asta era o prostie imensa si e bine ca s-a renuntat la el. Nicaieri in lume nu se pun payroll taxes (gen contributii la sanatate) pe venituri care nu sunt din salarii – de aia se numesc payroll taxes.

    In afara de asta, formularul asta ar fi afectat milioane de cetateni care nu au avut de-a face cu fiscul pana acum si fie nu s-ar fi dus sa depuna formularul, fie s-ar fi dus sa ceara lamuriri de completare… si cine sa se poata ocupa de ei? Fiscul nu face fata nici la traficul normal, e oricum balamuc pe acolo, d’apoi daca veneau inca cateva milioane de nelamuriti.

    Apoi, aia cateva milioane s-ar fi enervat teribil pe tanti Vasilica si mai ales pe tatucul Dragnea… ceea ce mustaciosul a intuit corect – sa nu credeti ca anuleaza el formularul doar asa, ca nu e bine pentru noi.

    Omul si-a dat seama ca nu e bine pentru el. O sa-i puna pe astia sa refaca treaba ca sa afecteze cat mai putini oameni si mai ales cat mai putini votanti PSD – daca ii taxeaza doar pe astia care protesteaza in strada cu atat mai bine…

  2. 2 probleme mari CASS pentru cei care sunt deja platitori (angajati, pensionari etc…) si plata anticipata fara regularizare. Plus data aiuristica 31 ian cand D200 se depune in mai. Plus ca ar fi putut fi unificata cu D200 si era un singur formular

  3. Atentie, la veniturile din arenda se retine CASS si impozit pe venit prin stopaj la sursa.
    Si sunt deja declarate in D112 pentru fiecare beneficiar de venit in parte.

  4. Formularul este o ineptie birocratica ce arata incompetenta si incapacitatea Statului de a controla spatiul economic. Impozitarea corecta se face la sursa! A da ceva unui om ca apoi sa-l fugaresti sa-i iei inapoi e aberant. Toata taxarea trebuie realizata la sursa! In loc sa caute solutiile pentru a evicentia sursele si a le fiscaliza functionarii lenesi cheama oamenii la cozi sa le faca munca lor. Argumentele autorului sunt din aceiasi categorie. Nu statul e actorul important in spatiul social si fiscal ci cetateanul si datoria statului e sa faca viata cetatenului usoara si sa asigure corectitudinea impozitarii. Cred ca e inutil un efort de ratiune cu cineva care considera ineptia 600 ca o bijuterie (poate de birocratie, lene si prostie!)

  5. Vad ca multi oameni nu inteleg problema reala cu Declarația 600, aceea ca suntem obligați să plătim în mod anticipat contribuții sociale enorme (aproape 8.000 lei în total), fără să știm dacă anul acesta vom câștiga suficienți bani încât să avem din ce plăti sumele respective. De exemplu eu am castigat anul trecut treizeci de mii de lei, dar anul acesta voi castiga sub douazeci de mii, stiu asta in mod sigur, fiindca mi-am pierdut un client. Prin urmare, ar trebui sa platesc doar impozit anticipat si sanatate (ca trebuie sa avem o asigurare) dar la pensie nu am de ce sa platesc saizeci de milioane vechi anticipat. Sunt perfect de acord sa platesc la anul REGULARIZAREA la pensie, ca exista prevederea asta si in codul fiscal din 2015, adica daca eu depasesc in 2018 suma de 22.800 lei ca venituri, e normal sa am obligatia sa platesc la pensie. Ca si pana acum, platile anticipate ar trebui sa se faca im baza declaratie 220 estimativa.
    Este ilegal să se impoziteze anticipat niște venituri fictive, doar in baza veniturilor reale de anul trecut.

    2. Alta greseala de abordare e ca veniturile din activitati independente se considera mereu suplimentare, pe langa salariu. Pe bune?! Multe PFA-uri locuiesc în orașe fără locuri de muncă și au doar venituri de subzistență (nclusiv eu), pentru care își plătesc taxele la stat. Pentru asta ar trebui să primească scutiri, fiindcă nu așteaptă ajutor social de la stat. Eu mi-am platit mereu si impozitul, si sanatatea si pensia – pensia era pana acum de 26,3% din venitul total net, nu de 10,5% – asta era o minciuna, pentru ca persoanele care nu aveau si salariu isi plateau pensia integral, altfel nu beneficiau de pensie integrala…Asa ca si pana acum dadeam la stat cam jumatate din ce castigam, ca sa nu mai vorbeasca prostii unii ca PFA-urile sunt avantajate.

    3. Nu mai spun că este enorma contribuția de 10% la sănătate pentru PFA-uri, era corectă cea de 5,5% de până acum… Sunt avantajați doar cei care câștigă mulți bani, dar românii sunt majoritar săraci.

  6. Nu inteleg de ce autorul considera normal acest formular.

    Eu sunt angajat cu norma intreaga la o firma.
    Sunt si actionar majoritar la acea firma si ridic dividende in fiecare an.
    Am si un PFA cu norma de venit pe care mai fac proiecte extra lucru.

    Pe toate aceste venituri platesc deja toate taxele, inclusiv CASS la incasare. Si ANAF-ul ARE deja toate aceste date, cate taxe am platit pentru fiecare tip de venit anult trecut.

    Declaratia este complet nefolositoare, sa le spun eu inca o data ce venituri am realizat cand ei stiu mai bine decat mine.

    Apoi, plata in avans de asigurari sociale suplimentare (fiind deja angajat cu norma intreaga) pentru posibile venituri in viitor este aberanta din toate pucntele de vedere

  7. A iesit o intreaga isterie din Formularul 600. Intreaga presa e oripilata. Oare de ce, cand, in timpul guvernarii Ciolos, a fost implementata imbecilitatea de Declaratie 394 pentru firme, a carei documentatie de intocmire era undeva la 50 de pagini, nu s-a isterizat nimeni ? E dificil de completat 600 ? Hai sa fim seriosi! Fiecare stie ce venituri (extrasalariale) a avut anul trecut! Daca ai avut sub 22.800 lei in 2017, nu depui si gata! Pana acum nu s-a achitat CAS si CASS pt PFA sau CASS pt. chirii, etc ? Ba da, s-a platit ! Inca acum platesti CASS la MINIMUL pe economie, INDIFERENT cat de mare va fi venitul pe 2018. Deci, care e problema? Si anul trecut a fost D600, doar pt PFA, intr-adevar. Poti s-o depui la ghiseu, on-line sau prin posta. Si atunci de unde nebunia asta ? Ca sa fie un nou factor de nemultumire in populatie ?

    1. Sunteti in eroare. Inca o data, nu e vorba de dificultatea completarii declaratiei 600, ci de ce se cere prin ea – unor oameni care traiesc DOAR din venituri de subzistenta, FARA sa aiba si salariu, li se cere sa dea anticipat la stat suma de optzeci de milioane vechi, care pentru mine reprezinta cam jumatate din ce castig eu in mod normal si cinstit din PFA-ul meu, locuind intr-un oras mort si fara locuri de munca, precum multe din tara asta. Ca mine sunt multi, dar guvernantii refuza sa ne vada, asa cum nu vad nici autostrazile lipsa. E prea mult ca eu sa platesc venituri la nivelul unui salariu de vreo 2000 de lei lunar (salariu umflat cu pompa, ca anul trecut era vreo 1400). Asta e factorul de nemultumire de care vorbiti – ca unor oameni deja saraci li se cer taxe la acelasi nivel ca unora foarte bogati. Sigur ca nu e corect ca un PFA avocat/arhitect/medic etc sa plateasca aceeasi suma ca mine pentru niste venituri de o suta de mii de euro pe an… La asta trebuia sa se gandeasca guvernantii si de la oameni ca astia trebuia sa traga banii, nu de la majoritatea saraca a Romaniei. Sorry, dar chiar nu se gasesc locuri de munca atat de multe in tara asta.

      Iar pentru declaratia 394 s-au isterizat o gramada de oameni, contabili, consultanti etc.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

9 răspunsuri

  1. Formularul asta era o prostie imensa si e bine ca s-a renuntat la el. Nicaieri in lume nu se pun payroll taxes (gen contributii la sanatate) pe venituri care nu sunt din salarii – de aia se numesc payroll taxes.

    In afara de asta, formularul asta ar fi afectat milioane de cetateni care nu au avut de-a face cu fiscul pana acum si fie nu s-ar fi dus sa depuna formularul, fie s-ar fi dus sa ceara lamuriri de completare… si cine sa se poata ocupa de ei? Fiscul nu face fata nici la traficul normal, e oricum balamuc pe acolo, d’apoi daca veneau inca cateva milioane de nelamuriti.

    Apoi, aia cateva milioane s-ar fi enervat teribil pe tanti Vasilica si mai ales pe tatucul Dragnea… ceea ce mustaciosul a intuit corect – sa nu credeti ca anuleaza el formularul doar asa, ca nu e bine pentru noi.

    Omul si-a dat seama ca nu e bine pentru el. O sa-i puna pe astia sa refaca treaba ca sa afecteze cat mai putini oameni si mai ales cat mai putini votanti PSD – daca ii taxeaza doar pe astia care protesteaza in strada cu atat mai bine…

  2. 2 probleme mari CASS pentru cei care sunt deja platitori (angajati, pensionari etc…) si plata anticipata fara regularizare. Plus data aiuristica 31 ian cand D200 se depune in mai. Plus ca ar fi putut fi unificata cu D200 si era un singur formular

  3. Atentie, la veniturile din arenda se retine CASS si impozit pe venit prin stopaj la sursa.
    Si sunt deja declarate in D112 pentru fiecare beneficiar de venit in parte.

  4. Formularul este o ineptie birocratica ce arata incompetenta si incapacitatea Statului de a controla spatiul economic. Impozitarea corecta se face la sursa! A da ceva unui om ca apoi sa-l fugaresti sa-i iei inapoi e aberant. Toata taxarea trebuie realizata la sursa! In loc sa caute solutiile pentru a evicentia sursele si a le fiscaliza functionarii lenesi cheama oamenii la cozi sa le faca munca lor. Argumentele autorului sunt din aceiasi categorie. Nu statul e actorul important in spatiul social si fiscal ci cetateanul si datoria statului e sa faca viata cetatenului usoara si sa asigure corectitudinea impozitarii. Cred ca e inutil un efort de ratiune cu cineva care considera ineptia 600 ca o bijuterie (poate de birocratie, lene si prostie!)

  5. Vad ca multi oameni nu inteleg problema reala cu Declarația 600, aceea ca suntem obligați să plătim în mod anticipat contribuții sociale enorme (aproape 8.000 lei în total), fără să știm dacă anul acesta vom câștiga suficienți bani încât să avem din ce plăti sumele respective. De exemplu eu am castigat anul trecut treizeci de mii de lei, dar anul acesta voi castiga sub douazeci de mii, stiu asta in mod sigur, fiindca mi-am pierdut un client. Prin urmare, ar trebui sa platesc doar impozit anticipat si sanatate (ca trebuie sa avem o asigurare) dar la pensie nu am de ce sa platesc saizeci de milioane vechi anticipat. Sunt perfect de acord sa platesc la anul REGULARIZAREA la pensie, ca exista prevederea asta si in codul fiscal din 2015, adica daca eu depasesc in 2018 suma de 22.800 lei ca venituri, e normal sa am obligatia sa platesc la pensie. Ca si pana acum, platile anticipate ar trebui sa se faca im baza declaratie 220 estimativa.
    Este ilegal să se impoziteze anticipat niște venituri fictive, doar in baza veniturilor reale de anul trecut.

    2. Alta greseala de abordare e ca veniturile din activitati independente se considera mereu suplimentare, pe langa salariu. Pe bune?! Multe PFA-uri locuiesc în orașe fără locuri de muncă și au doar venituri de subzistență (nclusiv eu), pentru care își plătesc taxele la stat. Pentru asta ar trebui să primească scutiri, fiindcă nu așteaptă ajutor social de la stat. Eu mi-am platit mereu si impozitul, si sanatatea si pensia – pensia era pana acum de 26,3% din venitul total net, nu de 10,5% – asta era o minciuna, pentru ca persoanele care nu aveau si salariu isi plateau pensia integral, altfel nu beneficiau de pensie integrala…Asa ca si pana acum dadeam la stat cam jumatate din ce castigam, ca sa nu mai vorbeasca prostii unii ca PFA-urile sunt avantajate.

    3. Nu mai spun că este enorma contribuția de 10% la sănătate pentru PFA-uri, era corectă cea de 5,5% de până acum… Sunt avantajați doar cei care câștigă mulți bani, dar românii sunt majoritar săraci.

  6. Nu inteleg de ce autorul considera normal acest formular.

    Eu sunt angajat cu norma intreaga la o firma.
    Sunt si actionar majoritar la acea firma si ridic dividende in fiecare an.
    Am si un PFA cu norma de venit pe care mai fac proiecte extra lucru.

    Pe toate aceste venituri platesc deja toate taxele, inclusiv CASS la incasare. Si ANAF-ul ARE deja toate aceste date, cate taxe am platit pentru fiecare tip de venit anult trecut.

    Declaratia este complet nefolositoare, sa le spun eu inca o data ce venituri am realizat cand ei stiu mai bine decat mine.

    Apoi, plata in avans de asigurari sociale suplimentare (fiind deja angajat cu norma intreaga) pentru posibile venituri in viitor este aberanta din toate pucntele de vedere

  7. A iesit o intreaga isterie din Formularul 600. Intreaga presa e oripilata. Oare de ce, cand, in timpul guvernarii Ciolos, a fost implementata imbecilitatea de Declaratie 394 pentru firme, a carei documentatie de intocmire era undeva la 50 de pagini, nu s-a isterizat nimeni ? E dificil de completat 600 ? Hai sa fim seriosi! Fiecare stie ce venituri (extrasalariale) a avut anul trecut! Daca ai avut sub 22.800 lei in 2017, nu depui si gata! Pana acum nu s-a achitat CAS si CASS pt PFA sau CASS pt. chirii, etc ? Ba da, s-a platit ! Inca acum platesti CASS la MINIMUL pe economie, INDIFERENT cat de mare va fi venitul pe 2018. Deci, care e problema? Si anul trecut a fost D600, doar pt PFA, intr-adevar. Poti s-o depui la ghiseu, on-line sau prin posta. Si atunci de unde nebunia asta ? Ca sa fie un nou factor de nemultumire in populatie ?

    1. Sunteti in eroare. Inca o data, nu e vorba de dificultatea completarii declaratiei 600, ci de ce se cere prin ea – unor oameni care traiesc DOAR din venituri de subzistenta, FARA sa aiba si salariu, li se cere sa dea anticipat la stat suma de optzeci de milioane vechi, care pentru mine reprezinta cam jumatate din ce castig eu in mod normal si cinstit din PFA-ul meu, locuind intr-un oras mort si fara locuri de munca, precum multe din tara asta. Ca mine sunt multi, dar guvernantii refuza sa ne vada, asa cum nu vad nici autostrazile lipsa. E prea mult ca eu sa platesc venituri la nivelul unui salariu de vreo 2000 de lei lunar (salariu umflat cu pompa, ca anul trecut era vreo 1400). Asta e factorul de nemultumire de care vorbiti – ca unor oameni deja saraci li se cer taxe la acelasi nivel ca unora foarte bogati. Sigur ca nu e corect ca un PFA avocat/arhitect/medic etc sa plateasca aceeasi suma ca mine pentru niste venituri de o suta de mii de euro pe an… La asta trebuia sa se gandeasca guvernantii si de la oameni ca astia trebuia sa traga banii, nu de la majoritatea saraca a Romaniei. Sorry, dar chiar nu se gasesc locuri de munca atat de multe in tara asta.

      Iar pentru declaratia 394 s-au isterizat o gramada de oameni, contabili, consultanti etc.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: