La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

La obiect

Câte ore muncesc profesorii din UE și din România: Noile măsuri din educație și compensațiile pentru profesori

Profesorii cu o vechime de cel puțin 30 de ani ar putea primi la pensionare șase salarii medii brute, adică aproape 30.000 de lei, conform… Mai mult

28.10.2019

Cronicile

Cristian Diaconescu / Criza migranților, la cauze: Ce ar trebui să facă Europa în afara Europei

de Cristian Diaconescu 7.9.2015

cristian diaconescuÎn chestiunea valului de refugiați, Europa trebuie să fie serioasă adresând “ la origine” criza din Irak şi Siria.
Deciziile trebuie luate urgent, prin depășirea intereselor de moment și găsirea acelor soluții care să facă protecția internațională un instrument practic prin care să fie salvată viața a sute de mii de oameni.

Demersul european împreună cu partenerul american nu poate fi limitat la “reducerea influenţei grupărilor jihadiste” – vag şi insuficient – nici la distrugerea acestora – prea ambiţios astăzi – ci mai degrabă la neutralizarea acestora prin diminuarea capacităţilor acestor grupări de a controla suprafeţe imense din teritoriul celor două ţări şi reducerea cât mai mult posibil a influenţei acestora în comunităţile etnice şi religioase.

Am să rezum câteva din măsurile directe care, în opinia mea, ar trebui luate :

  • Intensificarea loviturilor aeriene. Campania de bombardamente ale SUA împotriva ISIS ca, de altfel, şi acţiunile militare îndreptate împotriva guvernului de la Damasc au fost limitate dacă ar fi doar să le comparăm cu ofensiva împotriva talibanilor şi Al –Qaeda după 11 septembrie 2001. Este evident că jocul de interese din regiune atât din direcţia Peninsulei Arabe cât şi din Europa va diminua şansele de înfrângere a unei forţe militare determinate chiar şi mai puţin fanatică decât este ISIS.
  • Atât în Europa cât şi în SUA este nevoie să se adopte decizia curajoasă privind ridicarea interdicţiei de a trimite trupe militare terestre în zonă. Sprijinirea Armatei Siriene Libere,a forţelor de securitate irakiene, a forțelor Peshmerga din Kurdistan şi a triburilor sunnite este esenţială pentru a realiza stabilizarea zonei fără a crea sentimentul unei invazii occidentale. Este necesară creşterea numărului militarilor angajaţi în Irak şi Siria până la un plafon de 25000 întrucât astăzi numărul lor nu depăşeşte 2900.
  • Cooperarea cu fracţiunile moderate din cele două state. Pentru o protecție internaţională efectivă este necesară cooperarea în teren cu structurile kurde, triburile sunnite, Armata Siriană Liberă, elemente ale forţelor de securitate irakiene care nu au fost preluate de forţele QUDS iraniene. Există varianta sprijinirii triburilor sunnite şi implicit apărarea populaţiei din zonă prin crearea unei baze înaintate în provincia Anbar.
  • Cooperarea cu Turcia. Este momentul ca europenii să-şi depăşească atât complexele de superioritate cât şi calculele politice meschine şi să înţeleagă faptul că în regiune doar armata turcă are capacitatea de a împinge ISIS şi alte grupări radicale în scopul stabilirii unor zone de securitate în Siria şi Irak, facilitând astfel inclusiv adăpostirea refugiaţilor.
    Este adevărat că preşedintele turc Erdogan nu va angaja forţele militare până când nu se va găsi o soluţie privind înlăturarea de la putere a preşedintelui Bashar al Assad. Aceasta este însă o decizie amânată atât de Bruxelles cât şi de Washington.
  • Impunerea unei zone de interdicţie de zbor deasupra Siriei. Majoritatea sunnită din această ţară consideră că abţinerea forţelor aeriene occidentale dela a lovi ţinte ale guvernului de la Damasc se datorează unei înţelegeri cu Teheranul pentru a se permite Iranului să-şi extindă influența în Mesopotamia şi Levant. Pe acest fundal comunitatea sunnită continuă să sprijine ISIS. Interdicţia aeriană nu va conduce imediat la eliminarea lui Assad ceea ce va da încredere şi altor comunităţi în legătură cu faptul că jihadistii nu vor avea control total asupra Siriei. Dacă triburile sunnite se întorc împotriva ISIS aşa cum s-a întâmplat împotriva Al-Qaeda în Irak în 2007, se va produce o răsturnare rapidă a situaţiei de securitate. Va fi nevoie de realizarea unei înţelegeri politice care să asigure comunităţii sunnite un grad ridicat de autonomie atât în Irak cât şi în Siria, similar cu cel al Guvernării Regionale din Kurdistan.
  • Pregătirea unui proces complex de reconstrucție naţională. UE şi SUA trebuie să asigure cât mai curând premisele reconstrucţiei post conflict atât în Irak cât şi în Siria fapt care nu va presupune în mod necesar şi păstrarea intactă a celor două entităţi politice.

Reconstrucţia fostei Republici Iugoslave, după război, ar putea fi un model valabil implicând desfăşurarea forţelor de menţinere a păcii şi organizarea administrativă internaţională sub mandate ONU, NATO şi UE.

Nu vreau să cred că ceea ce exprimă public unii decidenți români reprezintă singura analiză privind mandatul României în această criză.

Întrebarea fundamentală nu se rezumă la a primi sau a nu primi un număr mai mic sau mai mare de refugiați. Aceasta este doar una dintre consecințe.

Decizia care se elaborează în capitalele UE și la Washington este complexă și cuprinde elemente politice, militare și de securitate, iar România trebuie să își potențeze capacitățile pentru a-și maximiza șansele în cadrul unui proiect complicat.

***

Cristian Diaconescu este fost ministru de externe și consilier prezidențial al președintelui Traian Băsescu

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.9.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Media BNR a cursului leului rămâne în zona recordul istoric de slăbiciune, sub presiunea deficitului bugetar

Adrian N Ionescu

Media BNR a cursului euro -leu a înregistrat vineri nivelul de 4,7667 lei / euro, cu numai două zecimi de miimi sub recordul istoric de… Mai mult

Stiri

BEI oprește finanţarea proiectelor energetice pe bază de combustibili fosili

Adrian N Ionescu

Planurile românești de noi capacități de producție energetică vor fi afectate  de decizia de joi a Băncii Europene de Investiţii (BEI) privind oprirea finanţării proiectelor… Mai mult

Europa

Germania / Vaccinarea împotriva rujeolei, obligatorie în școli și grădinițe. Situația din România

Iulian Soare

Bundestagul, camera legislativă inferioară a parlamentului german, a aprobat joi, după mai multe luni de dezbateri și polemici, legea prin care vaccinarea antirujeolică devine obligatorie… Mai mult

Stiri

Asociații ale magistraților cer amânarea numirii șefilor de parchete – ”Trebuie modificată legislația”

Vladimir Ionescu

Două asociații ale magistraților – Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție – îi cer ministrului Cătălin Predoiu să nu declanșeze procedura… Mai mult

Stiri

Florin Cîțu: Rectificarea bugetară se va face până pe 30 noiembrie. Deficitul, estimat la 4%

Adrian N Ionescu

Rectificarea bugetară va fi adoptată de către guvern până la finalul lunii noiembrie, a promis ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, joi seara. Ministrul a reiterat estimarea… Mai mult

Europa

Marea Britanie, supusă procedurii de infringement din cauză că nu propune un comisar european

Victor Bratu

Comisia Europeană a anunțat joi seara că a trimis o notificare oficială Regatului Unit, anunțând acest stat că a încălcat obligațiile care îi revin conform… Mai mult

Europa

Stare de urgență la Veneția – Guvernul va oferi ajutoare locuitorilor și va accelera finalizarea proiectului MOSE

Iulian Soare

Premierul italian, Giuseppe Conte a anunţat în Consiliul de miniştri de joi că a fost declarată starea de urgenţă şi au fost aprobate primele ajutoare… Mai mult