marți

20 februarie, 2024

26 noiembrie, 2023

Comparativ cu 2019, anul dinaintea declanșării pandemiei, România a înregistrat în 2022 a doua creștere din UE a cheltuielilor de consum pe gospodărie (+10%), după Croația (+13,7%). Bulgaria și Estonia au avut și ele reveniri puternice ale cheltuielilor de +9% fiecare dintre ele.

Restricțiile impuse de pandemia de Covid-19 în Europa a avut un impact sever asupra economiilor țărilor UE, care se reflectă în conturile naționale din 2020 și 2021.
Impactul a fost semnificativ asupra nivelului general al cheltuielilor, cât și al structurii consumului gospodăriilor, dar în 2022 s-a înregistrat o revenire la nivelurile prepandemice aproape pentru toate categoriile, arată datele publicate de Eurostat.

Doar cinci state din UE au raportat scăderi ale consumului gospodăriilor în 2022 față de 2019: Cehia (-6%), Spania (-1,5%), Germania (-1%) Italia (-0,8%) și Austria (-0,7%).

(Citiți și: ”Scăderea consumului de import – salvează echilibrele, încetinește economia”)


Comparativ cu anul 2021, în 2022 toate statele membre UE au înregistrat creșteri ale cheltuielilor de consum, cu excepția Cehiei care a avut o ușoară scădere de -0,1%. Cea mai mare creștere a fost consemnată în Malta (+19%), urmată de Cipru (11,8%) și Croația (+11%).

De remarcat că toate trei sunt țări cu o industrie a ospitalității ridicate, ceea ce explică în cea mai mare parte creșterea nivelului cheltuielilor după un an plin de restricții privind călătoriile.

Structura cheltuielilor, comparativ cu alte state

În structura cheltuielilor gospodăriilor din România, cea mai mare pondere în totalul cheltuielilor de consum este pentru alimente și băuturi non-alcoolice. Este o măsură nivelului de trai mai scăzut al românilor față de restul europenilor.

Alte state membre unde alimentele au o pondere mare în cheltuielile totale de consum ale gospodăriilor sunt Bulgaria (20,8%) şi Letonia (19,7%). La polul opus, cea mai scăzută pondere a cheltuielilor pentru alimente şi băuturi non-alcoolice în totalul cheltuielilor de consum s-a înregistrat în Irlanda (8%), Luxemburg (9,3%) şi Austria (10%).


În privinţa transporturilor, cea mai ridicată pondere în cheltuielile totale de consum ale gospodăriilor a fost în Slovenia (17,5%), Lituania (16,5%) şi Luxemburg (14,7%), iar cea mai scăzută în Slovacia (5,3%), Croaţia (8,3%), Belgia (9,6%), Cehia, Irlanda, Danemarca, Malta, Finlanda şi România (între 10% şi 12%).

România: Acces redus la utilități, costuri mici cu apa, electricitatea și gazele

În cazul cheltuielilor pentru locuinţă, apă, electricitate, gaze naturale şi alţi combustibili, cea mai ridicată pondere în cheltuielile totale de consum ale gospodăriilor poate fi observată în Slovacia (30,3%), Finlanda (29,7%) şi Danemarca (29,1%), iar cea mai scăzută în Malta (14,1%), Croaţia (14,9%), Lituania, Cipru, Portugalia, România, Bulgaria, Slovenia, Polonia şi Grecia (între 15% şi 20%).

Eurostat precizează că datele pentru România sunt estimările preliminare din martie 2023 care ar urma să fie revizuite.

Pentru UE în ansamblu, precum şi în aproape toate statele membre, cheltuielile pentru locuinţă, apă, electricitate, gaze naturale şi alţi combustibili încă au avut în 2022 cea mai ridicată pondere în cheltuielile totale de consum ale gospodăriilor, urmate de cheltuielile pentru alimente şi băuturi non-alcoolice şi cele de transport.

Cheltuielile finale de consum ale gospodăriilor din Uniunea Europeană au crescut cu 4,7% anul trecut, comparativ cu 2021, şi au fost cu 1% mai ridicate faţă de 2019.

Creștere a consumului de servicii

Comparativ cu 2021, o creştere semnificativă a consumului gospodăriilor a fost observat în 2022 pentru bunuri şi servicii, categorie care a înregistrat un declin fără precedent în 2020, în urma efectelor pandemiei. În 2022, cheltuielile pe segmentul „restaurante şi hoteluri” au crescut ca volum cu 33,8%, pentru „recreere şi cultură cu 14,7%, pentru „îmbrăcăminte şi încălţăminte” cu 11,5%, şi pentru transport cu 4,7%.

Consumului gospodăriilor a crescut la toate categoriile, exceptând băuturile non-alcoolice (minus 3,1%), băuturi alcoolice, tutun şi narcotice (minus 1%). Deşi consumul gospodăriilor a depăşit în 2022 nivelul de dinaintea pandemiei, la anumite categorii încă este în urma datelor de dinaintea pandemiei, pe segmentul „transport” (minus 7,8%), „restaurante şi hoteluri” (minus 2,4%) şi „educaţie” (minus 1,5%).

Anul trecut, cea mai ridicată pondere a cheltuielilor gospodăriilor ca procent din PIB a fost în Croaţia (75,3%), Grecia (74,6%), Portugalia, Cipru, România şi Italia (între 60% şi 70%), iar cea mai scăzută în Irlanda (23,9%), Luxemburg (32,2%) şi Ţările de Jos (42,2%).

***

(Citiți și: ”Scăderea consumului de import – salvează echilibrele, încetinește economia”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

4 răspunsuri

  1. articolul omite din ecuatie inflatia. In RO, spre ex, cu o inflatie de 15% in 2022, cresterea consumului la produse alimentare si non-alcoolice nu mai este atat de mare…

  2. Interesant ar fi să fie calculată ponderea importului din consumul privat . Poate se trezesc și incompetenții care ne conduc să ia măsuri in consecință. Bune și serviciile , chiar foarte bune , dar producția industrială trebuie să predomine. Mai ales cea cu valoare adăugată mare.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

4 răspunsuri

  1. articolul omite din ecuatie inflatia. In RO, spre ex, cu o inflatie de 15% in 2022, cresterea consumului la produse alimentare si non-alcoolice nu mai este atat de mare…

  2. Interesant ar fi să fie calculată ponderea importului din consumul privat . Poate se trezesc și incompetenții care ne conduc să ia măsuri in consecință. Bune și serviciile , chiar foarte bune , dar producția industrială trebuie să predomine. Mai ales cea cu valoare adăugată mare.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: