În medie, un copil născut acum în România va atinge doar jumătate din potențialul unui adult cu stare de sănătate bună și complet educat, atrage atenția Banca Mondială în Indexul Capitalului Uman (HCI) 2020.
Scorul obținut în clasament – 0,58, ceea ce echivalează cu atingerea a 58% din potențial – plasează România sub media regiunii Europa și Asia Centrală, după toate statele membre și chiar după Ucraina, Albania și Belarus.
De asemenea, scorul este cu numai două puncte procentuale peste media la nivel global, de 0,56, în condițiile în care clasamentul cuprinde 174 de economii ce totalizează 98% din populația lumii, inclusiv state răvășite de războaie și conflicte armate.
Datele se referă la perioada de până în martie 2020, adică reflectă situația anterioară crizei Covid-19, când deficitele de educație au explodat și se estimează că vor fi resimțite decenii întregi.
Potențialul de productivitate calculat de Banca Mondială pentru România de acum 10 ani (2010) este de 60%.
Calitatea slabă a educației scade cu 3,4 ani media anilor de preuniversitar ai unui copil din România
Acum, spune raportul, un copil din România se poate aștepta să parcurgă 11,8 ani din ciclurile preuniversitare, inclusiv preșcolar. În Franța, speranța medie de educație este de 13,8 ani, pentru preuniversitar.
Dacă, însă, anii de școală sunt ajustați cu calitatea învățării, un copil român beneficiază de numai 8,4 ani de școală, conform calculelor Băncii Mondiale, ceea ce înseamnă un deficit suplimentar de 3,4 ani de educație.
De asemenea, mai precizează analiza Băncii Mondiale, copiii din România au un scor de 442 la rezultatele învățării, pe o axă în care 625 reprezintă nivelul avansat și 300, nivelul minim.
“Încă o dată, Indicele Capitalului Uman atrage atenția asupra faptului că România trebuie să investească urgent în sănătatea și educația propriilor săi copii,” a declarat Tatiana Proskuryakova, country manager pentru România și Ungaria al Băncii Mondiale, care a adăugat că instituția este angajată să ajute România să investească mai mult și mai inteligent în capitalul uman, într-o lume în care toții copiii să beneficieze de o educație de calitate, în clasă sau online, pentru a intra pe piața muncii ca adulți sănătoși, calificați și productivi.