Mai multe ţări, oraşe și companii, inclusiv unii dintre marii producători auto ai lumii s-au angajat la Conferința climatică de la Glasgow (COP26) ca, până în 2040, să renunțe la mașinile pe combustibili fosili.
Ford, General Motors, Daimler (cu Mercedes Benz), Jaguar Land Rover și Volvo se numără printre semnatarii „The Glasgow Declaration on Zero Emission Cars and Vans”, care spune că producătorii semnatari vor vinde numai mașini cu zero emisii poluante pe piețele majore până în 2035. Iar în toată lumea – până în 2040, potrivit Reuters.
Există, însă și mari puteri economice – – între care SUA, China și Germania – și mari producători auto care nu au semnat Acordul.
Cei mai mulți dintre cei mai mari au spus „nu”
În schimb, nu au semnat documentul cei mai mari doi producători ai lumii, Toyota și Volkswagen, ca și Renault-Nissan, Stellantis (Fiat, Chrysler, Peugeot), BMW, Hyundai şi Honda. Și nici cele mai mari piețe, China, Statele Unite, Germania şi Franţa – ceea ce explică semieșecul conferinței și dă măsura dificultăților atingerii obiectivului „zero emisii nete”.
Au semnat, însă, marii cumpărători precum Leaseplan, care închiriază 1,7 milioane de mașini în 30 de țări.
Și alți proprietari de flote (Uber, Sainsbury’s) s-au angajat să folosească automobile şi camionete cu emisii scăzute, mulți investitori şi bănci au dat asigurări că vor sprijini tranziţia.
Mijloacele de transport din toată lumea, terestre, aeriene sau navale sunt responsabile pentru un sfert din emisiile poluante și cea mai mare parte a acestora revine celor terestre, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie.
Conferința climatică de la Glasgow (COP26) se va încheia mâine, cel mai probabil fără un anajament ferm de a plafona la maxim 1,5 °C încălzirea globală, prin măsuri mai clare și mai severe decât cele convenite prin Acordul de la Paris, în 2015.
Dintre marile puteri, doar Marea Britanie a spus „da”
Dintre țările semnatare se remarcă India și Marea Britanie (gazda conferinței), Canada, Danemarca, India, Irlanda, Mexic, Olanda, Noua Zeelandă, Suedia, Polonia.
Absența marilor puteri și a marilor producători îngrijorează „în mod grav”, potrivit lui Martin Kaiser, directorul executiv al Greenpeace Germania.
Pe de altă parte, Germania nu a semnat angajamentul invocând faptul că nu s-a ajuns la un acord privind folosirea combustibililor produși cu energie regenerabilă – ca parte a soluției.
Conform analiştilor, transportul în UE şi SUA este responsabil pentru aproximativ o treime din emisiile de CO2, unul din gazele de seră care contribuie la încălzirea globală. În UE aproximativ 70% vine din transportul rutier.
UE s-a angajat să-şi reducă emisiilor cel puţin cu 55% până în 2030 faţă de nivelul din 1990, iar blocul comunitar a propus interzicerea maşinilor noi pe benzină şi motorină din 2035 şi va construi staţii de încărcare pentru vehiculele electrice.