fbpx

Interviu

Interviu cu fostul primar din La Paz: povestea și soluțiile unui edil de capitală sud-americană

Cum poate fi abordată administrația unei capitale atinsă de ”o corupție sud-americană”, atunci când nu vrei să te lași înghițit de mecanismul sofisticat de fraudă… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Date INS pe S1 / Economia a revine, +1,6% față de S1 2019, dar pe o structură mai slabă: -5,2% la industrie, cu expandarea comerțului. Prețul – adâncirea deficitelor externe

INS a confirmat creșterea PIB pe al doilea trimestru din 2021: a crescut cu 13% în termeni reali și cu 13,6% pe seria ajustată sezonier… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Contribuţiile la pilonul doi – creştere sau scădere? Cota echivalentă la noul salariu brut

de Marin Pana , 2.4.2018

Potrivit art.43, alineatele 2 si 3 din legea 411/2004, amendate prin OUG 112/2007, contribuţiile la pensiile obligatorii administrate privat ar fi trebuit sa crească de la 2% iniţial până la 6% în anul 2016. Creşterea urma să se facă treptat cu câte o jumatate de punct procentual în fiecare an, până la stabilizarea pe termen lung a programului de intrare în vigoare a pilonului II.

Majorarea prevăzută în lege a fost limitată la doar o zecime de procent în 2016 şi oprită apoi, în 2017, la nivelul de 5,1% din salariul brut.

Transferul de contribuţii de la angajator la salariat a majorat brutul pentru acelaşi net, ceea ce impunea logic o reducere proporţională a nivelului contribuţiilor la pilonul II. Dar reducerea s-a făcut Nu până la 4,25%, cum ar fi fost normal ci până la 3,75%.

Întrebarea care se poate pune este de ce 3,75% şi nu 3,5% sau 4% dacă tot nu s-a mers pe calculul echivalent destul de simplu al trecerii de la 5,1% din ceva mai mic la echivalentul de 4,25% din ceva mai mare ?

Şi care ar trebui să fie noul brut ( respectiv noul net din 2018) pentru ca pensia administrată privat să nu aibă de suferit?

Dacă ne întoarcem în timp, la momentul deciziei de adoptare a nivelului de 3,75%, se poate observa o coincidenţă foarte interesantă. Conforma datelor oficiale communicate periodic de INS, creşterea medie a puterii de cumpărare a veniturilor salariale în lunile iunie, iulie şi septembrie 2017 a fost de 13,5%.

Dacă nu am fi avut inflaţie şi s-ar fi mers în acelaşi ritm de creştere a salariilor în economie, de la valoarea aleasă arbitrar de 2.614 lei net ( cea publicată de CNP ca reper în prognoza pe 2018), am fi ajuns la 2.965 lei net corespunzător unui brut de 5.069 lei. La care, dacă se aplică noua cotă de 3,75% obţinem exact cei 190 de lei contribuţie din anul anterior.

Cu alte cuvinte, nu s-ar fi observat nicio scădere a contribuţiilor în termeni nominali la pilonul II, chiar dacă ea ar fi fost certă în termeni reali şi, potrivit reglementărilor deja adoptate, suma pusă deoparte ar fi trebuit să crească potrivit cu noul brut. Totul bazat pe creşterile deja antamate pentru sectorul public dar, din păcate, greu de susţinut de către sectorul privat.

Doar aparent, pentru ca cineva să rămână cu contribuţia la pilonul doi la acelaşi nivel în 2018 ca şi în 2017 ( atenţie, nominal, fără a ţine cont de inflaţie) trebuia să beneficieze de o indexare de 13,5% la salariul brut.

Din păcate, pe final de an 2017, odată cu scăderea firească a ritmului de creştere a salariilor în termeni nominali s-a suprapus avansul inflaţiei generate tocmai de majorarea excesivă a veniturilor. Iar sporul de putere de cumpărare a salariului mediu a coborât sub 10% în noiembrie 2017 şi s-a dus tot mai jos, până la +3,5% în ianuarie 2018.

Una peste alta, în loc de această alchimie menită să păstreze aparenţele de păstrare a contribuţiilor la pilonul II şi din care este greu să mai înţeleagă cineva la ce indicatori a făcut trimitere măsura de diminuare a nivelului de taxare aplicat salariului brut, ar fi fost mai simplu şi mai corect să se facă transparent trecerea tehnică de la 5,1% la 4,25%.

Unii angajaţi au primit deja comunicările din partea administratorilor de pensii ( salariul pe ianuarie s-a dat în februarie iar plăţile către fonduri se fac cu un decalaj de două luni). Se vor găsi şi unii ( îndeosebi bugetari ) care vor vedea o creştere a sumelor dar majoritatea vor sesiza o scădere a sumelor în termeni nominali.

Or, aceste sume colectate la pilonul II erau gândite să acopere în viitor (prin diferenţa data de fructificarea lor în plasamente rentabile pe termen lung faţă de simpla acumulare a unui punctaj lipsit de conţinut economic) o foarte probabilă depreciere a valorii punctului de pensie. Aferentă scăderii inevitabile a raportului dintre contribuabili si pensionarii aflaţi în plată.

Pentru final am păstrat şi soluţia evidentă dacă se doreşte aplicarea până la capăt a programului demarat odată cu intrarea în UE de modernizare a sistemului de pensii prin adăugarea pilonului II. Cele 6% care trebuie atinse, potrivit legilor deja adoptate, înseamnă, potrivit unei reguli de 3 simplă elementară care arată că fostul 5,1% este 4,25% la noul brut, exact 5%.

Adică aplicarea până la capăt a programului înseamnă la noul mod de calcul al salariului brut aplicarea unei cote de 5% pentru constituirea pe parcursul perioadei de activitate a unei pensii private. Simplu de spus, să vedem cât de greu de aplicat.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.4.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Insolvența City Insurance: Guvernul a modificat legea Fondului de Garantare a Asiguraților, crescând plafonul de garantare

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat, miercuri, o ordonanţă de urgenţă de modificare a legii privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor, ca urmare a insolvenţei companiei City Insurance.… Mai mult

Stiri

Administrarea celei de-a 3-a doze de vaccin anti-Covid începe pe 28 septembrie

Vladimir Ionescu

Administrarea celei de-a treia doze de vaccin anti-Covid va începe săptămâna viitoare, pe 28 septembrie, a anunțat premierul Florin Cîțu, marți, la finalul ședinței de… Mai mult

Stiri

DOCUMENT: Guvernul își creează prin OUG noi condiții pentru plafonarea tarifelor la electricitate. Alte modificări ale pieței – Proiect

Adrian N Ionescu

Guvernul va putea plafona tarifele la electricitate pentru consumatorii casnici pentru o perioadă de timp limitată, dar neprecizată, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență… Mai mult

Stiri

Dosar in rem în cazul documentului cu antetul Guvernului ce stabilea strategia de campanie a lui Florin Cîțu pentru șefia PNL

Vladimir Ionescu

DNA a început urmărirea penală in rem în cazul documentului de partid trimis de la Palatul Victoria, cu antetul Guvernului, către lideri ai PNL, anunță… Mai mult

Europa

Ucraina / Tentativă de asasinat comisă asupra lui Serhiy Șefir, consilier al președintelui Zelenski

Razvan Diaconu

Mașina principalului consilier al președintelui ucrainean Volodimir Zelenski a fost miercuri ținta unui atac cu focuri de armă, anunță Reuters. Oficialii ucraineni spun că a… Mai mult

Stiri

După 30 de ani: A fost instalată prima platformă de exploatare a gazelor naturale din Marea Neagră

Adrian N Ionescu

Black Sea Oil & Gas (BSOG) și partenerii săi concesionari ai perimetrului de gaze naturale Midia din zona românească a Mării Negre au anunțat finalizarea… Mai mult

Stiri

2 angajați ai Primăriei Drobeta Turnu-Severin, suspectați că au falsificat certificate de vaccinare pentru 96 de persoane

Vladimir Ionescu

IPJ Mehedinți a efectuat 64 de percheziții, miercuri dimineață, în județele Mehedinți, Dolj și Caraș-Severin, la persoane suspectate că au falsificat certificate de vaccinare. Conform… Mai mult