Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

La obiect

România are nevoie de ajutor de la Bruxelles pentru salvarea sistemului energetic naţional, respectiv a Complexului Energetic Oltenia

Sistemul energetic național (SEN) nu va mai putea asigura nici măcar prin importuri energia necesară României, dacă nu vor fi înlocuite capacităţile de producţie a… Mai mult

07.01.2020

Analiză

5 date economice pentru anii care vin – Prognoza oficială vs. cea a FMI

Față în față: datele din prognoza FMI privind România și cele ale Comisiei Nationale pentru Strategie și Prognoză pe care lucrează, îndeobște guvernele noastre. Pentru… Mai mult

07.01.2020

La obiect

O mică temă pentru Finanțe și ANAF: Circa 25% de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât în 2014

Peste 200.000 de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât la nivelul anului 2014, reiese din datele comunicate… Mai mult

06.01.2020

Cronicile

Contribuţiile la pilonul doi – creştere sau scădere? Cota echivalentă la noul salariu brut

de Marin Pana , 2.4.2018

Potrivit art.43, alineatele 2 si 3 din legea 411/2004, amendate prin OUG 112/2007, contribuţiile la pensiile obligatorii administrate privat ar fi trebuit sa crească de la 2% iniţial până la 6% în anul 2016. Creşterea urma să se facă treptat cu câte o jumatate de punct procentual în fiecare an, până la stabilizarea pe termen lung a programului de intrare în vigoare a pilonului II.

Majorarea prevăzută în lege a fost limitată la doar o zecime de procent în 2016 şi oprită apoi, în 2017, la nivelul de 5,1% din salariul brut.

Transferul de contribuţii de la angajator la salariat a majorat brutul pentru acelaşi net, ceea ce impunea logic o reducere proporţională a nivelului contribuţiilor la pilonul II. Dar reducerea s-a făcut Nu până la 4,25%, cum ar fi fost normal ci până la 3,75%.

Întrebarea care se poate pune este de ce 3,75% şi nu 3,5% sau 4% dacă tot nu s-a mers pe calculul echivalent destul de simplu al trecerii de la 5,1% din ceva mai mic la echivalentul de 4,25% din ceva mai mare ?

Şi care ar trebui să fie noul brut ( respectiv noul net din 2018) pentru ca pensia administrată privat să nu aibă de suferit?

Dacă ne întoarcem în timp, la momentul deciziei de adoptare a nivelului de 3,75%, se poate observa o coincidenţă foarte interesantă. Conforma datelor oficiale communicate periodic de INS, creşterea medie a puterii de cumpărare a veniturilor salariale în lunile iunie, iulie şi septembrie 2017 a fost de 13,5%.

Dacă nu am fi avut inflaţie şi s-ar fi mers în acelaşi ritm de creştere a salariilor în economie, de la valoarea aleasă arbitrar de 2.614 lei net ( cea publicată de CNP ca reper în prognoza pe 2018), am fi ajuns la 2.965 lei net corespunzător unui brut de 5.069 lei. La care, dacă se aplică noua cotă de 3,75% obţinem exact cei 190 de lei contribuţie din anul anterior.

Cu alte cuvinte, nu s-ar fi observat nicio scădere a contribuţiilor în termeni nominali la pilonul II, chiar dacă ea ar fi fost certă în termeni reali şi, potrivit reglementărilor deja adoptate, suma pusă deoparte ar fi trebuit să crească potrivit cu noul brut. Totul bazat pe creşterile deja antamate pentru sectorul public dar, din păcate, greu de susţinut de către sectorul privat.

Doar aparent, pentru ca cineva să rămână cu contribuţia la pilonul doi la acelaşi nivel în 2018 ca şi în 2017 ( atenţie, nominal, fără a ţine cont de inflaţie) trebuia să beneficieze de o indexare de 13,5% la salariul brut.

Din păcate, pe final de an 2017, odată cu scăderea firească a ritmului de creştere a salariilor în termeni nominali s-a suprapus avansul inflaţiei generate tocmai de majorarea excesivă a veniturilor. Iar sporul de putere de cumpărare a salariului mediu a coborât sub 10% în noiembrie 2017 şi s-a dus tot mai jos, până la +3,5% în ianuarie 2018.

Una peste alta, în loc de această alchimie menită să păstreze aparenţele de păstrare a contribuţiilor la pilonul II şi din care este greu să mai înţeleagă cineva la ce indicatori a făcut trimitere măsura de diminuare a nivelului de taxare aplicat salariului brut, ar fi fost mai simplu şi mai corect să se facă transparent trecerea tehnică de la 5,1% la 4,25%.

Unii angajaţi au primit deja comunicările din partea administratorilor de pensii ( salariul pe ianuarie s-a dat în februarie iar plăţile către fonduri se fac cu un decalaj de două luni). Se vor găsi şi unii ( îndeosebi bugetari ) care vor vedea o creştere a sumelor dar majoritatea vor sesiza o scădere a sumelor în termeni nominali.

Or, aceste sume colectate la pilonul II erau gândite să acopere în viitor (prin diferenţa data de fructificarea lor în plasamente rentabile pe termen lung faţă de simpla acumulare a unui punctaj lipsit de conţinut economic) o foarte probabilă depreciere a valorii punctului de pensie. Aferentă scăderii inevitabile a raportului dintre contribuabili si pensionarii aflaţi în plată.

Pentru final am păstrat şi soluţia evidentă dacă se doreşte aplicarea până la capăt a programului demarat odată cu intrarea în UE de modernizare a sistemului de pensii prin adăugarea pilonului II. Cele 6% care trebuie atinse, potrivit legilor deja adoptate, înseamnă, potrivit unei reguli de 3 simplă elementară care arată că fostul 5,1% este 4,25% la noul brut, exact 5%.

Adică aplicarea până la capăt a programului înseamnă la noul mod de calcul al salariului brut aplicarea unei cote de 5% pentru constituirea pe parcursul perioadei de activitate a unei pensii private. Simplu de spus, să vedem cât de greu de aplicat.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.4.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Pilonul 2 de pensii – cel mai bun randament anual din ultimii 9 ani, de 11,8% în 2019

Adrian N Ionescu

Cele 7 fonduri de pensii obligatorii administrate privat (Pilonul 2) au realizat în 2019 un randament mediu de 11,8%, cea mai bună performanţă din ultimii… Mai mult

Europa

UE a tăiat Turciei 75% din fondurile de preaderare. Președintele Erdogan cere UE să-i sprijine politica față de Libia

Iulian Soare

Uniunea Europeană a tăiat dramatic în acest an din fondurile dedicate asistenţei de preaderare pentru Turcia din cauza unei dispute pe tema forajelor de gaze… Mai mult

Europa

Airbus a efectuat primele decolări complet automatizate, pe baza recunoaşterii vizuale

Iulian Soare

Grupul aeronautic Airbus a anunţat vineri că efectuat cu succes prima decolare bazată pe recunoaştere vizuală, complet automatizată, cu un avion de test din familia… Mai mult

Europa

Libia: Şeful guvernului cere o forţă militară internaţională împotriva ofensivei mareșalului Khalifa Haftar

Iulian Soare

Şeful guvernului libian de uniune naţională (GNA), Fayez al-Sarraj, a cerut desfăşurarea unei ”forţe internaţionale de protecţie” în Libia în cazul în care mareşalul Khalifa… Mai mult

Stiri

Administrația Donald Trump relaxează standardele nutriționale din școlile americane, impuse de fosta prima doamnă Michelle Obama

Iulian Soare

Departamentul Agriculturii SUA (USDA) a luat măsuri pentru relaxarea meniurilor cantinelor școlare din colegiile americane, renunțând la standardele de nutriționale introduse la inițiativa fostei Prime… Mai mult

Europa

Kristalina Georgieva – FMI: Inegalitățile sociale pot duce la o criză globală la fel de „tulburătoare” ca aceea de acum 100 de ani

Adrian N Ionescu

Lumea riscă o criză cel puțin la fel de profundă, în deceniul următor, ca aceea declanșată în acum 100 de ani, cunoscută ca „Marea Depresie”.… Mai mult

Stiri

Kelemen Hunor: UDMR ar pierde 20% din primării la alegerile locale în două tururi

Vladimir Ionescu

UDMR preferă alegerea primarilor într-un singur tur de scrutin, pentru că în cazul a două tururi, ar putea să piardă 20% dintre primari. “Greul de… Mai mult