Circa 80% din valoarea contractului semnat între MApN și Iveco în luna decembrie va fi produsă în România – potrivit declarațiilor ministrului Apărării.
Armata a semnat la finele lunii decembrie un contract de peste 216 milioane de euro (fără TVA) pentru 942 de camioane IVECO. Este primul contract dintr-un acord ce prevede livrarea a peste 2.900 de camioane și platforme militare.
„Începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea se vor produce în România”, a explicat ministrul Apărării, Nicolae Ciucă.
„În baza contractului de offset, 80% din valoarea contractului fără TVA trebuie să se întoarcă în economia naţională”, a mai declarat ministrul.
Offsetul înseamnă întoarcerea în țară, prin compensarea în produse componente, a unei părți din contractul de achiziție. Este o procedură prevăzută în legislația inetrnațională din domeniu, iar reglementăril autohtone prevăd că se poate face offset până la 80% din valoarea unui astfel de contract de armament.
România nu a făcut însă decât câteva achiziții cu offset, până în acest moment, deși aceste înțelegeri ar fi putut furniza contracte pentru fabricile de armament rămase fără cerere.
Lipsa offsetului și alte probleme din contractele de achiziții ale Armatei au fost menționate într-un raport din 2016 al Curții de Conturi.
Anul trecut a fost anunțată achiziția de rachete Patriot de la compania americană Raytheon, cu 4 miliarde de dolari, plus a unor rachete HIMARS, în valoare de 1,5 miliarde de dolari, de la Lockheed Martin. Niciuna dintre tranzacții nu a luat în discuție un contract de offset.
Sindicatele din industria de apărare au solicita de-a lungul anilor ca măcar 30% din achiziții să fie compensat prin contracte offseu
Iveco și MApN vor stabili unde în România se vor produce peste 600 de camioane
„Din elementele de angajament ale furnizorului pot să menţionez că, începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea se vor produce în România.
Unde anume – este decizia furnizorului împreună cu structura responsabilă din Ministerul Economiei, şi anume Oficiul de Compensare a Achiziţiilor de Tehnică Specială, şi aceasta urmează să se concretizeze într-o decizie, sperăm noi, cât mai curând posibil.
Nu este vorba de speranţa noastră, ci este vorba de obligativitatea din contract pentru că, încă o dată, cel de-al 301-lea mijloc auto trebuie să fie integrat în România”, a mai declarat ministrul Apărării, Nicolae Ciucă, într-un interviu acordat emisiunii „Ora Armatei”.
Exemplul Poloniei
Polonia a avut contracte offset la cele mai multe achiziții militare. De exemplu, Varșovia a plătit, după aderarea la UE, 3,5 miliarde de dolari, între anii 2006-2008, pentru 48 de aeronave multirol noi, model F-16 C/D Block 50 / 52, iar economia poloneză a beneficiat de un program de offset eşalonat pe durata a zece ani, totalizând 6 miliarde de dolari.
Guvernul de la Varşovia a anunţat, la 30 mai 2015, că firma Lockheed Martin, cea care a acordat offsetul, şi-a finalizat obligaţiile faţă de Polonia prin derularea a 140 de programe bilaterale, cu o valoare totală de 6,03 miliarde de dolari investiţi în economia poloneză.
Ultimul contract semnat de Polonia, în ianuarie, pentru 32 de avioane de vânătoare de generația a cincea F-35, în valoare de 4,6 miliarde dolari, nu include armament și nu are nici o componentă de offset.