Analiză

Creşterea costului forţei de muncă, triplă față de creșterea economică și în contradicție cu scăderea productivității muncii

Costul orar al forţei de muncă a crescut în trimestrul III 2019 cu 13,18% faţă de aceeaşi perioadă din 2018, potrivit datelor publicate de INS.… Mai mult

04.12.2019

La obiect

Și o veste bună: „Inflaţia industrială” a scăzut puternic

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut cu peste patru puncte procentuale pe parcursul ultimelor 12 luni, de la 6,38% în octombrie 2018 la doar… Mai mult

03.12.2019

Chestiunea

Proiectul finlandez: Compromis european pentru Bugetul multianual UE. Cine pierde, cine câștigă – punctele sensibile

Președinția finlandeză a Consiliului UE a finalizat, după lungi negocieri cu statele membre, propunerea unui acord pe marginea următorului Cadru Financiar Multianual al Uniunii. Documentul… Mai mult

03.12.2019

Interviu

Cum conduci și dezvolți un oraș ca Oradea: Interviu Ilie Bolojan. ”Asumă-ți măsurile de dezvoltare, nu pe cele populare”

Doar 2-3 idei din amplul interviu cu Ilie Bolojan, primarul minicipiului Oradea – un oraș în care, dacă ajungi, ai impresia că ești, deja în… Mai mult

03.12.2019

Cronicile

Consiliul pentru IMM-uri cere Avocatului Poporului să sesize CCR în legătură cu plata contribuțiilor pentru contractele part-time

de Vladimir Ionescu 23.7.2017

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) cere Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituțională în legătură cu Ordonanța care obligă angajatorii să plătească pentru contractele part-time contribuții corespunzătoare nivelului salariului minim pe economie.

În opinia CNIPMMR, actul adoptat în ședința de guvern de săptămâna trecută este neconstituțional, deoarece afectează dreptul de proprietate al angajatorului, ceea ce contravine art. 44 din Constituţie.

Consiliul invocă decizii anterioare ale CCR, printre care și o hotărâredin 2010, potrivit căreia, “în lipsa muncii prestate, angajatorul nu poate fi obligat la plata unei remuneraţii care să facă abstracţie de această situaţie concretă şi obiectivă”.

Alte argumente prezentate de CNIMMPR în susținerea cererii de eliminare a acestei măsuri fiscale:

  • Pe piaţa forţei de muncă, caracterizată prin flexibilitate, sunt des întâlnite situaţiile în care un angajator nu are nevoie de un salariat cu normă întreagă, timp de 8 ore/zi, ci doar pentru o normă cu timp parţial. În raport cu noua reglementare pe piaţă muncii va avea loc o disponibilizare a persoanelor care sunt angajate doar cu timp parţial;
  • Nu a fost realizat Testul IMM, prin care să fie reliefat efectul asupra IMM-urilor, în situaţia creşterii fiscalităţii pe forţa de muncă;
  • Chiar în situaţia existenţei unui CIM cu normă întreagă, dacă salariatul are absenţe sau nu lucrează 40 de ore, din motive independente de voinţa angajatorului, acesta va fi obligat să plătescă contribuţii sociale la valoarea salariului minim brut, deşi salariatul nu îşi respectă programul de muncă;
  • Se produce o creștere a fiscalităţii pe forţa de muncă pentru angajatori deoarece aceștia nu beneficiază de munca salariatului 8 ore, ci doar o fracţiune din aceasta perioadă, fiind plătit corespunzător numărului de ore muncit, neexistând motive să platească pentru contribuții sociale pentru 8 ore;
  • Susţinerea potrivit căreia această masură va combate munca la negru, nu este fundamentată; pentru combaterea muncii la negru, trebuie folosite mijloacele reglementate de lege privind sancționarea angajatorilor care utilizează munca nedeclarată. Nu este normal sa fie sancționați” toți angajatorii pentru ca există angajatori care utilizează munca nedeclarată;
  • Deşi sunt scutiţi elevii şi studenţii până la 26 de ani, această măsură va afecta tinerii NEETS, care nu sunt cuprinşi în nicio formă de şcolarizare, adică exact segmentul cu rata somajului cea mai ridicată, respectiv 24%;
  • În cadrul Consiliului Economic şi Social, toate părţile, inclusiv sindicatele, au votat împotriva acestei modificării a Codului fiscal şi, implicit, a creşterii fiscalităţii pe forţa de muncă
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.7.2017

4 comentarii

  1. Caliman I.Eugen - analist independent dezvoltare economica
    24.7.2017, 7:26 am

    C

  2. Caliman I.Eugen - analist independent dezvoltare economica
    24.7.2017, 7:51 am

    I.1.Consiliul pentru IMM-uri recurge la enormitati procedurale, pentru a opri ceeace este la fel de neoprit ca si o farfurie zburatoare de niste avioane de agrement.Urmare a vidului bugetar care sa umple gaurile “cresterii nivelului de trai” in lipsa unui proiect de reindustrializare (care sa-l indestuleze spre gloria sociala a P.S.Democrat), impozitarea contractelor part-time la fel ca a celor normale, este una fortuita.Neavind ce sa mai impoziteze fara a incalca regulile sancrosante ale capitalismului, iata ca guvernul a descoperit ca salariatii part-time trebuie protejati ca vechime in munca pentru pensie, cit si in zona asigurarilor sociale.
    Ce ar fi de facut aici de catre avocatul poporului sau de decis de catre C. Constitutionala este dincolo de un raspuns economic-social asteptat de antreprenori.
    2.Proprietarii si administratorii averii nationale sau straine din Romania se comporta ca niste infirmi economici, cersind masuri imposibile, de la o clasa politica si guvern incapabili de a administra DEZVOLTAREA/CRESTEREA economica, care sa sustina firescul proces de crestere a nivelului de trai, prin crearea conditiilor de aparitie masiva de noi intreprinderi si locuri de munca industriale!
    Blocarea antreprenoriatului si organizatiilor sale reprezentative in “proiectul milogelii” catre guverne la un deceniu de la integrare, denota lipsa de viziune si maturitate in “administrarea” problemelor sale, printr-o dezvoltare institutionala proprie, care sa construiasca linia de decizie si comportament, pe baza proiectelor economice proprii, de reconstructie industriala si economica.

  3. Caliman I.Eugen - analist independent dezvoltare economica
    24.7.2017, 8:26 am

    II.1.Antreprenoriatul roman si strain, format din sutele de mii de reprezentanti (mari si mici), trebuie sa se organizeze intr-un Consiliu National Reprezentativ al antreprenorilor, care sa INSTITUTIONALIZEZE inventarierea propriilor probleme si sa desfasoare o cercetare economica fundamentala pentru a construi proiecte de dezvoltare economica nationala (care sint si de interse propriu), numind in aceasta structura TEHNOCRATI lipsiti de interese personale, spre a nu fi la mina politicilor sau guvernului prin afacerile proprii.
    Sutele de mii de antreprenori pot sustine usor o astfel de structura, cotizind 10 lei pe luna, care sa actioneze la fel ca un SINDICAT al oamenilor de afaceri, promovind/impunind prin studii si expertize economice/sociale si financiare eliminarea masurilor perdante pentru ei si drept urmare si pentru economie.Lucrarile de “economie aplicata” create de NUCLEUL DE Cercetare Economica al A.R.Nationale care sa justifice/sustina cererile asociatiilor antreprenoriale prin adresarea la Guvern, Parlament, prin conferintele de presa si pina la solicitarea ajutorului UE contra ineptiilor legislative nu vor mai putea fi tatate ca “plingrile” si “milogelile” periodice fata de acestea.
    2.Crearea nucleului stiintific va fi de natura sa prelucreze si prezinte noutatile si tehnicile noi si eficiente de initiere si realizare a afacerilor.In lipsa acestora ANTREPRENORIATUL roman nu va ptea iesi niciodata din primitivismul (antreprenorial) actual, din imposibilitatea de a trece la o FAZA SUPEROARA, pe care a constatat-o analiza firmei COFACE (anul trecut), ca blocanta a insasi dezvoltarii economice si industriale a Romaniei!
    3.Nu exista o alta cale de a obliga guvernul si clasa politica la promovarea unor politici economice si sociale pro-active, “dezvoltatoare economic si social”, daca asociatiile antreprenoriale ramin la infinit fara initiativa economica si programatica proprie.Ramase la mina unui guvern care in lipsa lor nu are viziune, proiecte si nici o rezerva pentru initiative sociale sau in caz de criza – afara de HAIDUCIA fiscala, antreprenorii se vor confrunta vesnic (si fara modul institutional si tehnici adecvate de raspuns) cu masuri financiare si fiscale luate peste noapte, care rastoarna orice PLAN DE AFACERI si sanse de succes economic in Romania!

  4. Caliman I.Eugen - analist independent dezvoltare economica
    24.7.2017, 8:39 am

    III.Daca Asociatia Reprezentativa National (A.R.N. a asociatiilor antreprenoriale) ar exista, daca ea ar avea Nucleul de Analiza si Cercetare Economica care sa fi realizat o analiza/expertiza nationala privind pierderile de activitate si locuri de munca part-time in urma ordonantei de impozitare criticate si ar fi oferit in “compensare” un proiect de reindustrializare direct Guvernului, situatia ar fi cu totul alta…
    (Nu prea inteleg nici ce legatura exista si de ce ar putea fi contestata aceasta masura pe motivul “afectarii dreptului de proprietate”, cind este o masura de impozitare in care Guvernul dispune de drepturi asimilabile celor de guvernare.)

Lăsați un comentariu


Europa

Compromis pe condițiile de muncă ale transportatorilor. Concesiile făcute de Vestul și Estul UE

Iulian Soare

Negociatorii Parlamentului European şi ai statelor membre au ajuns joi dimineaţa la un preacord pentru reformarea condiţiilor de lucru ale transportatorilor, subiect ce face obiectul… Mai mult

Stiri

Autonomia limitată a regiunilor separatiste din Ucraina a fost extinsă cu 1 an

Iulian Soare

Parlamentul de la Kiev a extins joi, cu un an, reglementarea ce conferă autonomie limitată regiunilor controlate de separatişti din estul ţării. “Statutul special” al… Mai mult

Stiri

Document / Consiliul fiscal consideră că și guvernul PNL supraestimează veniturile din TVA și accize

Razvan Diaconu

Consiliul fiscal consideră că starea bugetului public rămâne foarte încordată având în vedere puținătatea resurselor publice în raport cu presiuni mari pe buget și apreciază… Mai mult

Digital

Prim pas spre debirocratizare / Casa de Pensii, Agenția pentru Șomaj și cea pentru Plăți Sociale vor fi conectate la REVISAL

Mariana Bechir

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS) şi Casa Naţională de Pensii vor fi conectate, de… Mai mult

Digital

Ioan Sărmaș, consilier PNL la Primăria Cluj Napoca, numit președinte al Agenției Agenda Digitală

Vladimir Ionescu

Ioan Sabin Sărmaș, consilier local la primăria Cluj Napoca, a fost numit, miercuri, în funcția de președinte al Agenției pentru Agenda Digitală a României (AADR),… Mai mult

Stiri

Israel se îndreaptă către organizarea unui al treilea scrutin general în decurs de 1 an

Vladimir Ionescu

Israelul va trece din nou prin alegeri parlamentare anticipate, al treilea în ultimele 12 luni, după ce nici liderul opoziţiei, Benny Gantz, nu a putut… Mai mult

Stiri

Lista amendamentelor acceptate de Guvern la pachetul de asumare a răspunderii. Pledoaria lui Ludovic Orban

Razvan Diaconu

Premierul Ludovic Orban a prezintat în fața Parlamentului cele trei proiecte de lege pentru care ăși asumă răspunderea, inclusiv cu modificările acceptate în şedinţa de… Mai mult