joi

2 mai, 2024

11 martie, 2019

Consiliul Fiscal își exprimă mari rezerve cu privire la forma actualizată a bugetului pe acest an, din calculele instituției rezultând că deficitul se va ridica la circa 3,5% din PIB în 2019, potrivit opiniei cu privire la varianta actualizată a Strategiei fiscal-bugetare (SFB) pentru perioada 2019-2021 și a proiectului de ordonanță de urgență a Guvernului pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2019.

Veniturile și cheltuielile bugetare sunt cu 1,16 miliarde de lei mai ridicate decât cele din forma transmisă de guvern Parlamentului. Pe partea de venituri, sumele suplimentare au apărut, în mare parte, la capitolul fonduri europene, iar acestea par să se regăsească pe partea de cheltuieli la investiții, respectiv cheltuieli de capital și cofinanțări.

”Dincolo de majorarea mai sus menționată de la nivelul cheltuielilor de capital, majorări semnificative apar la nivelul cheltuielilor cu bunurile și serviciile (+1,5 miliarde de lei) și alte cheltuieli (+0,5 miliarde de lei). În compensare, apar reduceri de proporții la nivelul cheltuielilor de asistență socială (-2,2 miliarde de lei) și alte transferuri (-0,7 miliarde de lei). Ambele reduceri de cheltuieli apar drept extrem de problematice și apreciem astfel că ab initio există presiuni suplimentare la adresa deficitului bugetului consolidat în raport cu cele deja identificate în opinia Consiliului fiscal din 5 februarie 2019”, se arată în opinia transmisă de instituție.


Pe baza execuției bugetare la zi, Consiliul evaluează dimensiunea sub-bugetării posibile la circa 3,5 miliarde de lei, după cum urmează:

  • În cazul cheltuielilor de asistență socială, sunt operate revizuiri descendente ale cheltuielilor estimate la nivelul bugetului de stat (-0,9 miliarde de lei) și bugetului asigurărilor sociale de stat (-1,2 miliarde lei). Dată fiind execuția bugetară aferentă lunii ianuarie 2019, precum și majorarea de la 1.100 la 1.265 de lei a valorii punctului de pensie de la 1 septembrie 2019, CF apreciază că suma bugetată în varianta aprobată de guvern a bugetului asigurărilor sociale de stat apare drept inferioară necesarului probabil de plată pentru anul 2019 cu circa 2 miliarde lei, o sumă mai mare decât reducerea de 1,2 miliarde de lei operată. În plus, Consiliul Fiscal nu a identificat elemente de natură să justifice reducerea cheltuielilor de asistență socială aferente bugetului de stat comparativ cu varianta inițială a construcției bugetare.
  • În cazul revizuirii descendente operate la nivelul categoriei alte transferuri, sursa principală este reprezentată de contribuția României către bugetul UE (-0,52 miliarde de lei), o altă cheltuială cu caracter nediscreționar (obligatoriu) pentru a cărei reducere nu îi găsim o justificare.

Consiliul Fiscal a remarcat totodată că ținta de deficit bugetar a fost majorată ulterior depunerii proiectului de buget în Parlament, în directă contradicție cu prevederile Legii finanțelor publice. Acest lucru a dus totodată la o deviație a indicatorului față de ținta asumată de România.

”Deviația față de obiectivul pe termen mediu urmează a se situa la un nivel ridicat la finele perioadei acoperite de SFB 2019-2021 (1,8 pp de PIB), în pofida faptului că de la apariția acesteia vor fi trecut șase ani. Indiferent de obiecțiile ce ar putea fi formulate față de optimismul proiecțiilor macroeconomice și cu privire la deficitul bugetar, evoluția de mai sus denotă o completă lipsă de angajament atât față de regulile instituite de legea responsabilității fiscal-bugetare, cât și de tratatele europene”, se mai arată în opinie.

Consiliul Fiscal își menține observațiile formulate în contextul opiniei din 5 februarie cu privire la caracterul excesiv de optimist al ipotezelor macroeconomice ce stau în spatele construcției bugetare în 2019 și pe termen mediu, la dimensiunile exagerate ale proiecțiilor veniturilor bugetare și la aparenta subdimensionare a unor agregate de cheltuieli bugetare de natură obligatorie pe termen mediu(asistență socială și cheltuieli de personal).


”Revizuirile ascendente operate la nivelul cheltuielilor cu bunurile și serviciile (+2 mld. lei raportat la construcția bugetară inițială) ne determină să ne ridicăm rezervele formulate în opinia inițială cu privire la dimensiunea acestui agregat bugetar, când Consiliul Fiscal aprecia drept dificilă înscrierea în anvelopa proiectată. Cu toate acestea, date fiind modificările survenite comparativ cu varianta de buget consolidat notificată inițial, Consiliul Fiscal formulează rezerve suplimentare și de mai mari dimensiuni (în sensul identificării unei subevaluări a acestora) la adresa estimărilor aferente anului 2019privind cheltuielile de asistență socială și contribuția către bugetul UE”, se mai arată în opinie.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: