luni

17 iunie, 2024

26 mai, 2024

Consiliul Concurenţei analizează impactul ieşirii companiei Blue Air de pe piaţă şi al reducerii activităţii Tarom, precum şi motivele scumpirii biletelor la companiile aeriene Wizzair, Ryanair, a declarat, sâmbătă, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu. Acesta a mai declarat că ajutorul aprobat săptămâna aceasta Tarom reprezintă ultimul sprijin pe care statul îl poate acorda acestei companii.

Analiza vizează modul în care companiile aeriene stabilesc nivelul preţurilor biletelor de avion pentru rutele care au plecare din România.

Va fi analizată structura pieţei serviciilor de transport aerian de călători din România, precum şi mecanismele de funcţionare ale acesteia, în contextul în care companiile aeriene au majorat considerabil preţurile biletelor de avion.


Analiza a fost declanşată în contextul creşterilor mari ale preţurilor biletelor de avion practicate de companiile aeriene, odată cu ieşirea Blue Air de pe piaţă şi a renunţării TAROM la operarea unor curse aeriene.

Este analizată evoluția prețurilor post-pandemie

„Vedem efecte în piaţă. Deci, faptul că din cei patru mari actori de pe piaţa de aviaţie din România Blue Air-ul a ieşit, iar Tarom îşi reduce activitatea, deci din patru avem vreo doi-jumate, cred că se simte în piaţă. Se simte în creşterea preţului biletelor. În acelaşi timp, supravieţuirea Tarom ne ajută să nu crească şi mai mult, dacă mergem pe logica asta. Altfel, dacă ne uităm în Europa, vedem o restrângere a numărului de companii. SAS-ul scandinav a fost vândut, TAP-ul portughez e de vânzare, deci vedem că numărul de actori pe piaţă se reduce în Europa. Deci, ne uităm la impactul în piaţă al ieşirii Blue Air şi al reducerii activităţii Tarom, da? Vrem să vedem cât de mult şi de ce au crescut preţul biletelor la Wizzair, Ryanair ş.a.m.d. Inclusiv la Tarom sunt preţuri mari pe unele rute. Ne uităm în momentul de faţă la evoluţia preţului biletelor post-pandemie”, a explicat Bogdan Chirițoiu.

Astfel, vor fi analizate:

  • cererea şi oferta de pe piaţă

  • nivelul de transparenţă a modului de stabilire a preţurilor biletelor practicate de companiile aeriene, inclusiv de ajustare dinamică a acestora

  • vor fi identificate eventuale disfuncţionalităţi ale pieţei.

La finalul analizei, Consiliul Concurenţei va formula propuneri şi recomandări în scopul eliminării posibilităţii de inducere în eroare a consumatorilor, iar în măsura în care vor fi descoperite încălcări ale legii, vor fi iniţiate procedurile necesare pentru sancţionarea acestora, potrivit reprezentanţilor instituţiei.

Ajutorul acordat Tarom, ultimul pe care statul îl mai poate acorda

Ajutorul de stat individual de restructurare aprobat de guvern în favoarea Tarom reprezintă ultimii bani pe care statul român mai are voie să-i dea către transportatorul aerian naţional, a declarat, sâmbătă, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

Cu aceşti bani şi având planul de restructurare aprobat de Comisia Europeană, aşteptarea este ca în doi ani Tarom să devină o companie profitabilă, a adăugat președintele CC.

Guvernul a aprobat, joi, un ajutor de stat individual de restructurare în favoarea Tarom de până la 471 milioane lei, aproximativ 94,67 milioane euro. Pe 29 aprilie, Comisia Europeană a aprobat planurile României de a acorda companiei Tarom un ajutor de restructurare, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.

”Ar trebui să le ajungă (bani primiţi ca ajutor de stat, n.r.). Tarom a avut pierderi de sute de milioane de euro. Acum este într-un program de restructurare. Primeşte 100 de milioane de euro din partea statului pentru acest program de restructurare. Mare parte din bani au fost daţi deja ca ajutor de salvare în pandemie. Mai primeşte în jur de 40 de milioane de euro. Cu aceşti bani şi având planul de restructurare aprobat de Comisia Europeană, aşteptarea este ca în doi ani de zile Tarom să devină o companie profitabilă. În orice caz, sunt ultimii bani pe care statul îi poate da Tarom. Odată cu aprobarea de către Comisia Europeană a acestui plan de restructurare şi a ajutorului aferent, aceştia sunt ultimii bani pe care statul român mai are voie să-i dea către Tarom. De acum înainte, Tarom are aceşti bani şi nimic în plus”, a declarat, sâmbătă, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, la o conferinţă de presă organizată la Sinaia.

Tarom trebuie să devină o companie profitabilă care trăieşte pe picioarele ei, a mai spus șeful Concurenței.

Ajutorul acordat săptămâna aceasta Tarom

Prin actul normativ aprobat joi a fost acordat un ajutor de stat individual de restructurare în favoarea companiei Tarom, până la valoarea de 471 milioane lei, aproximativ 94,67 milioane euro, structurat astfel:

  • până la 214,3 milioane lei reprezintă ajutor de restructurare acordat sub formă de capitalizare în anul 2024;

  • suma de 12,5 milioane lei reprezintă majorarea de capital social efectuată în anul 2023;

  • suma de 244,2 milioane lei reprezintă împrumutul acordat ca ajutor de stat individual pentru salvare în anul 2020 şi dobânzile aferente actualizate.

Suma de 214,3 milioane va fi utilizată de arom drept capital de lucru pentru acoperirea deficitului de lichiditate şi echilibrarea financiară a companiei în anul 2024.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: