Comisia a propus miercuri un set de măsuri pentru digitalizarea coordonării sistemelor de securitate socială din Europa, astfel încât cetățenii europeni să aibă acces mai rapid și mai simplu la serviciile transfrontaliere de securitate socială.
În pofida inițiativelor anterioare de îmbunătățire a fluxului transfrontalier de informații în materie de securitate socială, instituțiile naționale, furnizorii de servicii medicale și inspectoratele de muncă se confruntă în continuare cu dificultăți în a accesa și a face schimb de date din cauza interoperabilității insuficiente între sistemele naționale, menționează un comunicat al Comisiei.
De aceea, executivul UE propune noi măsuri pentru schimburile de informații între instituțiile naționale de securitate socială, pentru a accelera recunoașterea și acordarea prestațiilor eligibile la nivel transfrontalier.
Astfel, cetățenilor europeni le va fi mai ușor să locuiască, să lucreze și să călătorească în străinătate, iar întreprinderilor le va fi mai ușor să își desfășoare activitatea în alte țări ale UE și administrațiilor naționale să își coordoneze sistemele de securitate socială la nivel transfrontalier, mai precizează comunicatul CE.
În 2021, aproximativ 235 de milioane de persoane din Europa dețineau un card european de asigurări sociale de sănătate (CEASS), care le-a ajutat să obțină sprijin medical necesar și neprevăzut în străinătate. De asemenea, 6 milioane de pensii au fost plătite pensionarilor care locuiesc în altă țară. În plus, administrațiile naționale au primit 3,6 milioane de cereri pentru o dovadă a asigurării sociale în situații transfrontaliere.
Datorită sistemului de schimb electronic de informații privind securitatea socială (EESSI), instituțiile de securitate socială din statele membre au gestionat mai rapid și mai sigur 16,5 milioane de cazuri de securitate socială ale persoanelor care călătoresc, locuiesc, studiază și/sau lucrează în altă țară din UE începând din 2019. În fiecare lună se transmit 2,5 milioane de mesaje electronice.
Comisia solicită statelor membre să accelereze digitalizarea sistemelor de securitate socială
Măsurile – recomandări ale Comisiei pentru statele membre:
- să accelereze implementarea la nivel național a schimbului electronic de informații privind securitatea socială (EESSI), astfel încât acesta să fie pe deplin operațional până la sfârșitul anului 2024 în întreaga Europă. EESSI digitalizează schimburile dintre instituțiile naționale de securitate socială, pentru a renunța la procedurile pe suport de hârtie, care iau mult timp și sunt greoaie.
- să ofere proceduri integral online pentru o coordonare mai intensă a sistemelor de securitate socială. Statele membre se pot baza pe Regulamentul privind portalul digital unic, care prevede furnizarea integral online a unor proceduri administrative importante către cetățeni și întreprinderi până cel târziu la 12 decembrie 2023
- să se implice pe deplin în activitățile-pilot legate de pașaportul european de securitate socială (ESSPASS), care explorează modalități de simplificare a eliberării și verificării drepturilor de securitate socială ale cetățenilor la nivel transfrontalier
- să depună eforturi în vederea introducerii portofelelor UE pentru identitatea digitală (EUDI), care le vor permite cetățenilor UE să dețină versiuni digitale ale documentelor de atestare a dreptului la prestații, cum ar fi cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS), facilitând verificarea instantanee a acestor documente de către instituțiile de securitate socială, inspectoratele de muncă și furnizorii de servicii medicale
- Comisia va sprijini statele membre ale UE în implementarea acestor acțiuni oferind asistență tehnică, inclusiv prin instrumentul de sprijin tehnic și punând la dispoziție fonduri UE, de exemplu prin programul „Europa digitală”, programul InvestEURO, fondul european de dezvoltare regională și Fondul social european Plus.
****