Ultima inițiativă venită de la Bruxelles, și care urmează să intre la vot în Parlamentul European în vederea ratificării, urmărește eliminarea autovehiculelor mai vechi de 15 ani, cu emisii mai mari de CO2, pentru a promova alternative mai ecologice. Prin această directivă este introdus conceptul de „vehicul rezidual” pentru autovehiculele mai vechi de 15 ani, care vor fi casate în cazul în care vor necesita reparații mai laborioase.
„Vehicule reziduale” cu vârsta de peste 15 ani
Parte a pachetului „Fit for 55” este și această măsura care vizează eliminarea din trafic a mașinilor cu motoare cu combustie internă și înlocuirea lor cu altele electrice. La acest moment, se discută ca vehiculele să fie declarate „reziduale” când depășesc vârsta de 15 ani.
Conform propunerii Comisiei, vehiculele reziduale care prezintă defecțiuni la subansamble esențiale, cum ar fi motorul, transmisia, frânele sau direcția, și care sunt considerate vechi (peste 15 ani), vor intra în această categorie. Odată declarate ca fiind reziduale, aceste vehicule nu vor putea fi reparate și vor fi probabil casate.
Programul ”ambițios” al UE „Fit for 55” urmărește să elimine emisiile din activitatea de transporturi până în 2050, cu obiective intermediare care includ o reducere de 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990.
Interzicerea mașinilor noi cu motoare termice
Un pas important în această direcție este interzicerea în 2035 a vânzărilor de mașini noi cu motoare cu combustie, cu excepția vehiculelor care funcționează cu combustibili sintetici „verzi”. Cu toate acestea, realitatea arată că apetitul cetățenilor pentru adoptarea vehiculelor electrice scade, mai ales că statele reduc treptat subvenția la achiziția unui vehicul cu emisii zero sau reduse.
Această măsură nu va fi cu siguranță bine primită de către majoritatea europenilor. De exemplu în țări precum Spania, vârsta medie a parcului auto este mai mare de 14 ani și peste 47% din vehiculele înmatriculate au o vechime de peste 15 ani.
Comisia Europeană propune să abordeze acest lucru prin vizarea longevității mașinilor, introducând proiecte de reglementări pentru a redefini gestionarea deșeurilor pentru vehiculele scoase din uz pentru a încuraja reciclarea și o economie circulară. regulamentul urmărește identificarea vehiculelor nereparabile din cauza unor daune semnificative sau atunci când costurile de reparație depășesc valoarea de piață, fără a exclude reparațiile sau înlocuirile de piese necesare pentru mașinile standard.
Bineînțeles că au apărut dezbateri cu privire la efectul acestei măsuri asupra industriei reparațiilor auto și a soartei mașinilor clasice, subliniind complexitatea echilibrării obiectivelor de mediu cu considerentele economice și culturale.
***