Comisia Europeană a respins luni cererile producătorilor auto de a amâna obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 pentru anul 2025, argumentând că sectorul a avut suficient timp să se pregătească.
Conform cerințelor UE privind emisiile de CO2 pentru mașini și furgonete, producătorii auto au termen până anul viitor să reducă emisiile medii de CO2 ale mașinilor lor cu 15%, comparativ cu nivelurile din 2021.
Industria cere o amânare de 2 ani a obiectivelor de reducere a CO2
Totuși, având în vedere că vânzările de mașini electrice au fost sub așteptări, un document neoficial circulat în weekend a indicat că unii participanți din industrie au cerut o amânare de doi ani pentru a evita riscul unor amenzi de miliarde de euro.
„Ținta pentru 2025 cere – și permite – producătorilor să dezvolte o strategie cuprinzătoare de conformare,” a declarat pentru Euractiv Tim McPhie, purtător de cuvânt al Comisiei pentru acțiuni climatice.
(Citiți și: ””Declarația de la Anvers”: industria europeană se trezește din pumni. Ursula von de Leyen a participat la o întâlnire cu ușile închise cu marii industriași”)
Subliniind că obiectivul pentru 2025 nu a fost modificat prin cea mai recentă revizuire a standardelor de CO2 din 2023, care a introdus de facto interzicerea mașinilor noi pe benzină și diesel începând cu 2035, McPhie a adăugat că „industria a avut destul timp să se pregătească pentru această următoare etapă a tranziției.”
„Obiectivele care se aplică din 2025 au fost adoptate de co-legislatori în 2019,” a spus el.
Amenzi de până la 16 miliarde de euro pentru neconformare
Documentul industriei, văzut de Euractiv, avertizează că producătorii auto ar putea înfrunta amenzi de până la 16 miliarde de euro pentru neconformitatea cu ținta UE pentru 2025.
Pentru a atinge obiectivul din 2025 de aproximativ 95g CO2 pe kilometru, cota de piață a mașinilor electrice ar trebui să crească la 20-22%, se argumentează în document – în timp ce rata de adoptare a mașinilor complet electrice stagnează sub 15%.
Documentul a fost redactat de producătorul auto Renault, al cărui CEO, Luca de Meo, este și președintele Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), potrivit ziarului francez Le Monde.
Renault nu a răspuns solicitărilor de comentarii.
Asociația Europeană a Producătorilor Auto analizează cererea membrilor săi
ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor Auto) a refuzat să comenteze în mod specific documentul, dar a făcut referire la o declarație emisă săptămâna trecută, în care se spune că „UE încă nu dispune de condițiile esențiale pentru adoptarea în masă a mașinilor și furgonetelor cu emisii zero.”
În special, infrastructura pentru încărcarea mașinilor electrice și reumplerea cu hidrogen este insuficientă – alături de lipsa de „energie verde accesibilă”, stimulente pentru achiziționarea vehiculelor electrice și lanțuri de aprovizionare sigure, a argumentat asociația.
„O revizuire substanțială și holistică a reglementării CO2 va fi esențială pentru a evalua progresul real față de nivelul de ambiție și pentru a lua măsuri corespunzătoare,” a scris ACEA.
Euractiv a aflat că o întâlnire a consiliului de administrație al ACEA pentru a discuta documentul neoficial este planificată pentru miercuri.
Un purtător de cuvânt al Asociației Industriei Auto Germane (VDA) a cerut Comisiei să devanseze revizuirea regulilor privind emisiile de CO2, planificată pentru 2026, pentru anul viitor, în timp ce alți producători auto, cum ar fi gigantul industriei Stellantis, sprijină regulile actuale.
Organizația de mediu Transport & Environment (T&E), în schimb, a criticat dur propunerea.
„Aceasta este cinică și absurdă,” a declarat Julia Poliscanova, director senior la T&E, adăugând că „producătorii auto au obținut peste 130 de miliarde de euro în profituri în ultimii doi ani și au avut ani să se pregătească pentru obiectiv.”
Germania, vinovată?
Expertul auto Ferdinand Dudenhöffer, directorul Centrului pentru Cercetare Auto din Bochum, Germania, a fost mai empatic față de cererile producătorilor auto.
Principalul motiv pentru adoptarea lentă a vehiculelor electrice „nu este din cauza producătorilor auto,” a spus Dudenhöffer pentru Euractiv, „ci a politicii germane, deoarece mașinile electrice nu se vând din cauza anulării bonusului,” a spus el.
Anul trecut, guvernul german a oprit brusc bonusul pentru mașinile electrice, de până la 4.500 de euro per mașină, în încercarea de a-și rezolva criza bugetară.
„De ce scad cifrele în Europa se datorează în totalitate Germaniei,” a spus Dudenhöffer, acuzându-l pe ministrul german al economiei, Robert Habeck (Verzii), că a „distrus” mobilitatea electrică.
Analistul a postat critici la fel de vehemente împotriva „politicienilor […] care spun constant oamenilor că motorul cu combustie va dura pentru totdeauna și, bineînțeles, le dau motive să se îndoiască dacă ar trebui să cumpere o mașină electrică.”
Cu toate acestea, Dudenhöffer a spus că Comisia nu ar trebui să amâne implementarea obiectivelor privind emisiile de CO2 și a sugerat, în schimb, să le ofere producătorilor auto oportunitatea de a reduce eventualele amenzi dacă depășesc obiectivele în anii următori.
(Citiți și: ””Declarația de la Anvers”: industria europeană se trezește din pumni. Ursula von de Leyen a participat la o întâlnire cu ușile închise cu marii industriași”)
(Citiți și: ”„O provocare existențială pentru UE”. Decalogul lui Draghi: Salvarea economiei europene – investiții cât două Planuri Marshall”)
(Citiți și: ”Piața chineză crește cu 21% vânzările la nivel global de vehicule electrice și hibrid – în Europa au scăzut”)
***