miercuri

24 aprilie, 2024

25 octombrie, 2012

Comisia Europeană a anunțat joi într-un comunicat că a notificat guvernul României de ”presuspendarea” în cea mai mare parte a trei mari programe cofinanțate cu fonduri structurale. Este vorba de programele de pe ”Transporturi”, ”Dezvoltare regională” și ”Creșterea competitivității economice”.

Valoarea totală a celor trei programe este de circa 10,5 miliarde de euro.

„Acest fapt vine ca urmare a unor deficienţe grave din cadrul sistemului de gestionare şi control al programelor «Transport», «Regional» şi «Creşterea competitivităţii economice». Problemele sunt legate de domeniul achiziţiilor publice, al bunei gestiuni financiare, precum şi de prevenirea şi detectarea fraudei şi a conflictelor de interese (sublin. red). Această acţiune este urmarea unei analize aprofundate şi înseamnă că nu se vor mai face plăţi până la adoptarea unor măsuri pentru remedierea acestor probleme. Creanţele vor fi însă rambursate imediat ce acţiunile necesare sunt întreprinse de autorităţile române” – se arată în comunicatul Comisiei Europene.


Comisia mai anunță că, pe părțile care rămân din cele trei programe și la programul ”Mediu” au fost aplicate corecții financiare, ”pentru a proteja bugetul Uniunii Europene”.

Corecții, pe ce a mai rămas

Comisia Europeană a propus și corecţii financiare pentru programele operaţionale Mediu (cu o valoare de 4,5 mld. euro), POR (cu o valoare de 3,5 mld. euro), Creşterea Competitivităţii Economice (cu o valoare de 2,5 mld. euro) şi Transporturi (cu o valoare de 4,56 mld. euro) care acoperă între 10% şi 25% din sumele rambursate de UE bugetului naţional în contul cheltuielilor făcute pe proiectele finanţate din fonduri nerembursabile.

„Acestea (sumele supuse corecțiilor – n.red) ar acoperi între 10 şi 25% din plăţi. Dar aceşti bani nu ar trebui pierduţi. Dacă România acceptă corecţiile, sumele în cauză ar putea fi utilizate pentru alte proiecte – corect implementate – din cadrul aceluiaşi program” – anunță CE.

Pentru un al mare program, POSDRU, Comisia Europeană a propus deja în trecut corecţii de 25%, iar premierul Victor Ponta a declarat miercuri că România trebuie să dea înapoi UE, din bugetul de stat, 175 mil. euro din cele 268 mil. euro cât primise pe acest program.

Nu e totul pierdut


Comisia amintește că fondurile europene sunt principala sursă de finanțare a investițiilor și cere autorităților române măsuri urgente pentru remedierea situației:

„În urma celor trei scrisori de astăzi (câte una pentru fiecare program vizat), România are la dispoziţie două luni pentru a reacţiona şi apoi pentru a demonstra că a luat toate măsurile necesare pentru a remedia deficienţele identificate şi că sistemele de gestionare şi control funcţionează în mod adecvat. Acest rezultat va trebui confirmat printr-un raport din partea Autorităţii Naţionale de Audit. Doar în acest caz Comisia va fi în măsură să reia plăţile. (…) Ţara are nevoie de aceste fonduri, iar Comisia doreşte să reia plăţile cât mai curând posibil. Autorităţilor române le revine acum sarcina de a demonstra că sistemele de gestionare şi control funcţionează. În prezent, ceea ce contează sunt acţiunile urgente” – precizează comunicatul.

CE amintește încercările și presiunile din ultimii ani pentru a reglementa situația din România privind absorbția fondurilor europene și încercările Comisiei de a convinge România că trebuie să elimine deficiențele și fraudele:

„Au fost efectuate misiuni de audit de către Comisie şi autoritatea română de audit în 2010 şi 2011. În urma acestor misiuni, Comisia a identificat deficienţe grave cu privire la sistemul de gestionare şi control pentru fondurile structurale din România şi a întrerupt plăţile efectuate prin intermediul Fondului european de dezvoltare regională (FEDER) şi al Fondului de coeziune la mijlocul anului 2011. În decembrie 2011, Comisia a reluat plăţile, în urma angajamentului ferm al României de a îmbunătăţi sistemul de gestionare şi control pentru achiziţiile publice. Autorităţilor române li s-a solicitat ca, până la mijlocul anului 2012, să demonstreze că sistemul funcţionează în mod eficient. Cu toate acestea, rezultatele misiunilor de audit efectuate în iunie/iulie 2012 atât de auditori naţionali, cât şi de auditori ai Comisiei arată că persistă deficienţe grave. În aceste condiţii, Comisia nu poate efectua plăţi”.

„Ar trebui să se tragă învăţăminte din experienţa perioadei actuale. Este vital ca viitorul sistem de gestionare şi control din România să abordeze deficienţele actuale şi să producă rezultate cu privire la proiecte care respectă reglementările juridice şi sunt viabile din punct de vedere economic, răspunzând provocărilor cu care se confruntă România. Propunerile Comisiei pentru perioada 2014–2020 se bazează pe premisa că instrumentele de investiţii ale UE răspund necesităţilor în materie de investiţii de pe teren şi că sunt disponibile resurse suficiente pentru a pune în aplicare reformele şi transformările structurale necesare pentru a îndeplini obiectivele pe termen lung ale Strategiei Europa 2020” – mai precizează Comisia Europeană în comunicatul său.

MAEur: Care sunt axele presuspendate

Ministerul Afacerilor Europene (MAEur) precizează că notificarea primită joi de la Comisia Europeană vizează presuspendarea integrală a programului privind Competitivitatea Economică şi parţială pentru programele Transport şi Regional.

Potrivit MAEur, în cadrul programului Transport (POS T) au fost presuspendate două din cele patru axe prioritate ale programului.

Cele două sunt axa 1 “Modernizarea şi dezvoltarea axelor prioritare ale reţelei transeuropene de transport (TEN-T) în scopul dezvoltării unui sistem de transport durabil şi integrării acestuia cu reţelele de transport ale UE”, precum şi axa 2 “Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de transport în afara axelor prioritare TEN-T în scopul creării unui sistem naţional de transport durabil”.

“În cadrul acestor axe, au fost presuspendate doar proiectele din sectoarele de transport rutier şi pe calea ferată, ai căror beneficiari sunt Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi, respectiv, Compania Naţională Căile Ferate Române”, se anunță într-un comunicat al MAEur.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: