fbpx Modifică Setările

Analiză

Ce și cât înseamnă, de fapt, majorarea cu 10% a punctului de pensie

Creșterea de 10% a punctului de pensie începând cu luna septembrie de la 1.265 lei la 1.391 lei ar echivala la nivel bugetar cu o… Mai mult

03.08.2020

La obiect

Cea mai mare economia a lumii a intrat oficial în recesiune. Scădere de 32,9% de PIB în trimestrul al doilea din 2020

Economia americană a înregistrat cel mai abrupt declin trimestrial de la cel de-Al Doilea Război Mondiale încoace, de la lansarea acestui set de date. Nici… Mai mult

30.07.2020

La obiect

Stadiul celor 85 de proiecte fazate de România pentru a nu pierde finanțarea europeană

România mai are trei ani și jumătate la dispoziție pentru a finaliza cele 85 de proiecte fazate din fonduri europene, aferente exercițiului bugetar 2014-2020, valoarea… Mai mult

29.07.2020

La obiect

Vaccinul împotriva coronavirus – noua miză supremă în jocul geopolitic, egală cu tehnologia militară

Cine primește primul vaccinul contra coronavirusului? Lăsând retorica deoparte, răspunsul ține de geopolitică și de bani. O analiză Politico arată că goana după vaccin nu… Mai mult

29.07.2020

Comisia Europeană presuspendă trei mari programe pe fonduri structurale pentru România. Valoarea programelor: 10,5 miliarde de euro

de Mihai Pavelescu 25.10.2012

Comisia Europeană a anunțat joi într-un comunicat că a notificat guvernul României de ”presuspendarea” în cea mai mare parte a trei mari programe cofinanțate cu fonduri structurale. Este vorba de programele de pe ”Transporturi”, ”Dezvoltare regională” și ”Creșterea competitivității economice”.

Valoarea totală a celor trei programe este de circa 10,5 miliarde de euro.

“Acest fapt vine ca urmare a unor deficienţe grave din cadrul sistemului de gestionare şi control al programelor «Transport», «Regional» şi «Creşterea competitivităţii economice». Problemele sunt legate de domeniul achiziţiilor publice, al bunei gestiuni financiare, precum şi de prevenirea şi detectarea fraudei şi a conflictelor de interese (sublin. red). Această acţiune este urmarea unei analize aprofundate şi înseamnă că nu se vor mai face plăţi până la adoptarea unor măsuri pentru remedierea acestor probleme. Creanţele vor fi însă rambursate imediat ce acţiunile necesare sunt întreprinse de autorităţile române” – se arată în comunicatul Comisiei Europene.

Comisia mai anunță că, pe părțile care rămân din cele trei programe și la programul ”Mediu” au fost aplicate corecții financiare, ”pentru a proteja bugetul Uniunii Europene”.

Corecții, pe ce a mai rămas

Comisia Europeană a propus și corecţii financiare pentru programele operaţionale Mediu (cu o valoare de 4,5 mld. euro), POR (cu o valoare de 3,5 mld. euro), Creşterea Competitivităţii Economice (cu o valoare de 2,5 mld. euro) şi Transporturi (cu o valoare de 4,56 mld. euro) care acoperă între 10% şi 25% din sumele rambursate de UE bugetului naţional în contul cheltuielilor făcute pe proiectele finanţate din fonduri nerembursabile.

“Acestea (sumele supuse corecțiilor – n.red) ar acoperi între 10 şi 25% din plăţi. Dar aceşti bani nu ar trebui pierduţi. Dacă România acceptă corecţiile, sumele în cauză ar putea fi utilizate pentru alte proiecte – corect implementate – din cadrul aceluiaşi program” – anunță CE.

Pentru un al mare program, POSDRU, Comisia Europeană a propus deja în trecut corecţii de 25%, iar premierul Victor Ponta a declarat miercuri că România trebuie să dea înapoi UE, din bugetul de stat, 175 mil. euro din cele 268 mil. euro cât primise pe acest program.

Nu e totul pierdut

Comisia amintește că fondurile europene sunt principala sursă de finanțare a investițiilor și cere autorităților române măsuri urgente pentru remedierea situației:

“În urma celor trei scrisori de astăzi (câte una pentru fiecare program vizat), România are la dispoziţie două luni pentru a reacţiona şi apoi pentru a demonstra că a luat toate măsurile necesare pentru a remedia deficienţele identificate şi că sistemele de gestionare şi control funcţionează în mod adecvat. Acest rezultat va trebui confirmat printr-un raport din partea Autorităţii Naţionale de Audit. Doar în acest caz Comisia va fi în măsură să reia plăţile. (…) Ţara are nevoie de aceste fonduri, iar Comisia doreşte să reia plăţile cât mai curând posibil. Autorităţilor române le revine acum sarcina de a demonstra că sistemele de gestionare şi control funcţionează. În prezent, ceea ce contează sunt acţiunile urgente” – precizează comunicatul.

CE amintește încercările și presiunile din ultimii ani pentru a reglementa situația din România privind absorbția fondurilor europene și încercările Comisiei de a convinge România că trebuie să elimine deficiențele și fraudele:

“Au fost efectuate misiuni de audit de către Comisie şi autoritatea română de audit în 2010 şi 2011. În urma acestor misiuni, Comisia a identificat deficienţe grave cu privire la sistemul de gestionare şi control pentru fondurile structurale din România şi a întrerupt plăţile efectuate prin intermediul Fondului european de dezvoltare regională (FEDER) şi al Fondului de coeziune la mijlocul anului 2011. În decembrie 2011, Comisia a reluat plăţile, în urma angajamentului ferm al României de a îmbunătăţi sistemul de gestionare şi control pentru achiziţiile publice. Autorităţilor române li s-a solicitat ca, până la mijlocul anului 2012, să demonstreze că sistemul funcţionează în mod eficient. Cu toate acestea, rezultatele misiunilor de audit efectuate în iunie/iulie 2012 atât de auditori naţionali, cât şi de auditori ai Comisiei arată că persistă deficienţe grave. În aceste condiţii, Comisia nu poate efectua plăţi”.

“Ar trebui să se tragă învăţăminte din experienţa perioadei actuale. Este vital ca viitorul sistem de gestionare şi control din România să abordeze deficienţele actuale şi să producă rezultate cu privire la proiecte care respectă reglementările juridice şi sunt viabile din punct de vedere economic, răspunzând provocărilor cu care se confruntă România. Propunerile Comisiei pentru perioada 2014–2020 se bazează pe premisa că instrumentele de investiţii ale UE răspund necesităţilor în materie de investiţii de pe teren şi că sunt disponibile resurse suficiente pentru a pune în aplicare reformele şi transformările structurale necesare pentru a îndeplini obiectivele pe termen lung ale Strategiei Europa 2020” – mai precizează Comisia Europeană în comunicatul său.

MAEur: Care sunt axele presuspendate

Ministerul Afacerilor Europene (MAEur) precizează că notificarea primită joi de la Comisia Europeană vizează presuspendarea integrală a programului privind Competitivitatea Economică şi parţială pentru programele Transport şi Regional.

Potrivit MAEur, în cadrul programului Transport (POS T) au fost presuspendate două din cele patru axe prioritate ale programului.

Cele două sunt axa 1 “Modernizarea şi dezvoltarea axelor prioritare ale reţelei transeuropene de transport (TEN-T) în scopul dezvoltării unui sistem de transport durabil şi integrării acestuia cu reţelele de transport ale UE”, precum şi axa 2 “Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de transport în afara axelor prioritare TEN-T în scopul creării unui sistem naţional de transport durabil”.

“În cadrul acestor axe, au fost presuspendate doar proiectele din sectoarele de transport rutier şi pe calea ferată, ai căror beneficiari sunt Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi, respectiv, Compania Naţională Căile Ferate Române”, se anunță într-un comunicat al MAEur.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 25.10.2012

Lăsați un comentariu


Stiri

Rectificare bugetară: Deficitul – revizuit de la 6,7% din PIB la 8,6% din PIB. Economia va consemna o scădere de 3,8% din PIB în 2020

Alexandra Pele

A doua rectificare bugetară din acest an a fost construită pe o prognoză revizuită a evoluției economiei. Deficitul bugetar a fost majorat de la 6,7%… Mai mult

Europa

Franța își sporește prezența militară în Mediterana, cu scopul ”evaluării autonome” a acțiunilor Turciei

Iulian Soare

Franţa a trimis două nave ale Marinei militare şi două avioane de vânătoare Rafale în estul Mării Mediterane, a anunțat joi ministrul francez al Apărării,… Mai mult

Stiri

Gaze din Marea Neagră: Prima platformă de extracție a BSOG este pe jumătate gata – Gazoductul spre țărm, terminat în acest an

Adrian N Ionescu

Compania petrolieră Black Sea Oil&Gas (BSOG), concesionarul perimetrului XV Midia de gaze naturale din Marea Neagră, a realizat 33% din proiectul de investiție în exploatarea… Mai mult

Stiri

Belarus nu e Ucraina – șanse infime pentru succesul unei revoluții portocalii la Minsk

Razvan Diaconu

Scenele din Belarus cu protestatari care ridică baricade în stradă pentru a opri atacurilor poliției evocă o altă revoltă produsă în zona-tampon dintre Rusia și… Mai mult

Europa

Banca Internaţională de Investiţii, controlată de Rusia, împrumută Schaeffler AG, un lider german al piețelor europene, inclusiv în România

Adrian N Ionescu

Banca Internaţională de Investiţii (IIB) a aprobat un împrumut de 50 de milioane de euro grupului german Schaeffler AG, unul dintre producătorii proeminenți de componente… Mai mult

Stiri

Avertisment Administrația Porturilor Maritime: La Constanța e depozitat de 9 ori mai mult azotat de amoniu decât a explodat la Beirut

Vladimir Ionescu

Aproape 26.000 de tone de azotat de amoniu sunt depozitate în Portul Constanța, a anunțat joi  Administrația Porturilor Maritime, care a atras atenția că toți… Mai mult

Europa

Spania / Prăbușire a sectorului ce contribuie cu 12% la PIB: aproape 98% mai puțini turiști străini în iulie, față de anul trecut

Iulian Soare

Numărul de turiști străini în Spania a fost în iulie a fost similar celui din iunie, de 204.926, cu aproape 98%, comparativ cu aceeași lună… Mai mult