La obiect

Document / Ministerul Finanțelor – strategie de administrare a datoriei publice guvernamentale. Guvernul va orienta împrumuturile spre moneda națională

Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, va informa luni guvernul în legătură cu strategia de administrare a datoriei publice guvernamentale în perioada 2019-2021, document din care… Mai mult

08.09.2019

Interviu

Interviu: A Patra Revoluție Industrială și deglobalizarea. Surprinzătoarele avantaje, inclusiv militare, ale națiunilor mici

Textul de mai jos este un rezumat al interviului acordat CRONICILOR Curs de guvernare (publicație exclusiv print) nr. 97.  Colonelul Thomas X. Hammes, senior research fellow… Mai mult

06.09.2019

Chestiunea

Industria, Agricultura și Finanțele – contribuție zero la creșterea de 4,7% a PIB pe S1

După analizarea datelor semnal, Institutul Național de Statistică a confirmat valorile iniţiale de 4,7% brut şi 4,8% ajustat cu sezonalitatea pe primul semestru al anului… Mai mult

06.09.2019

La obiect

România campioană: mai mult la consum decât la rezultate economice

România s-a situat pe primul loc în UE la creșterea volumului din comerțul cu amănuntul în luna iulie 2019. Potrivit datelor publicate de Eurostat, avansul… Mai mult

06.09.2019

Cronicile

Ba se poate! Comisia Europeană contrazice Guvernul: construcția autostrăzii Iași – Tg.Mureș se poate finanța cu fonduri UE

de Razvan Diaconu , 10.9.2018

Comisarul european Corina Crețu îi transmite europarlamentarului Sorin Moisă că autostrada Iași – Târgu Mureș este eligibilă pentru finanțare din banii UE. Guvernul susține însă că un Parteneriat Public-Privat este cea mai bună soluție.

Europarlamentarul Sorin Moisă, care în noiembrie 2017 își anunța demisia din PSD, a solicitat în vara acestui an o implicare mai mare a Comisiei Europene, și a șefului acesteia, Jean Claude Juncker, în realizarea proiectului autostrăzii Iași- Tg.Mureș.

Sorin Moisă anunță pe pagina sa de internet că a primit răspuns din partea comisarului european pentru politică regională Corina Crețu.

„În esenţă, răspunsul ne comunica faptul că responsabilitatea este exclusiv în curtea Bucureştiului, că Uniunea Europeană poate finanţa pregătirea tehnică şi apoi construcţia autostrăzii, inclusiv după 2020, în măsura în care autorităţile române prioritizeaza acest proiect, îl includ în lista pentru finanţare, şi pregătesc, în mod profesionist, partea tehnică pentru a-l face efectiv finantabil şi implementabil. Mai aflăm ca Ministerul Transporturilor se aşteptă să semneze contractele pentru studiile de fezabilitate aferente vara aceasta (scrisoarea este datată 24 iulie). Vară a trecut, ştiţi cumva dacă s-a semnat ceva?”, întreabă retoric Moisă, politician originar din Piatra Neamț.

„Concluzia nu este foarte optimistă: suntem pe cont propriu. Doar mobilizarea civică şi politică, în primul rând în interiorul României, ne pot ajuta să avem autostrada aceasta vreodată. Bruxelles-ul este gata să ajute cu bani şi expertiză, dar nu să fie catalizator pentru alegerile politice, economice şi, în acest caz, sunt eu convins, morale, pe care România trebuie să le facă în interiorul său”, spune Sorin Moisă.

Răspunsul Comisiei vine să infirme abordările Guvernului, conform cărora cea mai bună soluție pentru această autostradă este un PPP (adică o concesiune). Proiectul a fost inclus pe o listă extinsă ce conține 21 de proiecte toate de realizat prin PPP.

Cel mai probabil însă, autostrada Târgu Neamț  – Iași – Ungheni, cu o lungime de 109 kilometri, parte a sectorului Ungheni  – Târgu Mureș nu va putea fi realizată în acest sistem din cauza costurilor ridicate și a imposibilității practicării unor taxe mari de autostradă în regiune. Practic procedurile PPP vor dura ani de zile și vor sfârși cu un eșec, fapt care va aduce alte întârzieri la realizarea acestei autostrăzi atât de așteptate.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 10.9.2018

2 comentarii

  1. Harald
    11.9.2018, 1:47 am

    Niciun studiu de fezabilitate nu va putea justifica autostrada, la traficul existent între Toplița și Tg.Neamț.

    ”În principiu” se poate finanța cu fonduri UE, însă Comisia Europeană nu va accepta finanțarea, la valorile de trafic existente. Singurele tronsoane pe care există cât de cât trafic sunt la capetele traseului actual, Tg.Mureș – Reghin – Toplița, respectiv Tg.Frumos – Iași.

    Însă eventuale tronsoane de autostradă Tg.Mureș – Ditrău sau Ditrău – Tg.Neamț nu au trafic pentru autostradă și nu vor fi acceptate pentru finanțare UE decât cu valori de trafic falsificate cu 400-500%, ceea ce e greu de crezut că va accepta cineva să includă într-un studiu de fezabilitate.

  2. Radu Limpede
    16.9.2018, 12:01 pm

    @Harald Gresit ! – Pai 90% din TRAFICUl Moldovei noastre astazi trece / ocoleste Muntii Carpati prin Sud pe ruta Focsani – Buzau – Ploiesti / Bucuresti pentru a merge spre VEST !

Lăsați un comentariu


Stiri

Iran a capturat o navă a Emiratelor Arabe Unite care traversa Golful Persic

Razvan Diaconu

Gardienii Revoluţiei din Iran au capturat luni, în Golful Persic, o navă din Emiratele Arabe Unite care transporta carburant, incident care probabil va amplifica tensiunile… Mai mult

Stiri

Negocieri dure pe proiectul bugetului multianual UE – Germania, Suedia și Olanda cer restricționarea cheltuielilor

Victor Bratu

Uniunea Europeană ar putea fi nevoită să își revizuiască planurile de stimulare a creșterii economice și de combatere a schimbărilor climatice dacă nu ajunge rapid… Mai mult

Stiri

Presiunile pe scumpirea petrolului vor dura luni de zile după atacurile asupra instalațiilor saudite

Adrian N Ionescu

Prețul petrolului este în curs de stabilizare, luni după amiază, la peste 8% mai sus față de cotația anterioară atacului de sâmbătă, care a scos… Mai mult

Stiri

Nicușor Dan s-a înscris în cursa internă pentru desemnarea candidatului USR la Primăria Capitalei

Vladimir Ionescu

Nicușor Dan s-a înscris în cursa internă din USR pentru desemnarea candidatului la Primăria Capitalei. Dacă va fi desemnat candidatul USR la PMB, Alianța formată… Mai mult

Stiri

Avocatului Poporului – listă de recomandări pentru creșterea siguranței în trafic

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului a elaborat o serie de Recomandări prin care solicită Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne și Inspectoratului General al Poliției Române o serie de… Mai mult

Stiri

Românii, printre europenii care merg cel mai puțin cu trenul

Vladimir Ionescu

Românii se numără printre europenii care utilizează cel mai puțin trenul în scopul deplasării în interiorul țării – doar 4,7% din kilometrii parcurși cu un… Mai mult

Stiri

CIECH Soda România explică de ce e în pragul închiderii și care e aportul la economie al operatiunilor de până acum în România

Vladimir Ionescu

Mii de locuri de muncă și 445 milioane de lei valoare adăugată la PIB-ul României – acesta este impactul economic al singurului producător de sodă… Mai mult