La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

La obiect

Câte ore muncesc profesorii din UE și din România: Noile măsuri din educație și compensațiile pentru profesori

Profesorii cu o vechime de cel puțin 30 de ani ar putea primi la pensionare șase salarii medii brute, adică aproape 30.000 de lei, conform… Mai mult

28.10.2019

Cronicile

Ba se poate! Comisia Europeană contrazice Guvernul: construcția autostrăzii Iași – Tg.Mureș se poate finanța cu fonduri UE

de Razvan Diaconu , 10.9.2018

Comisarul european Corina Crețu îi transmite europarlamentarului Sorin Moisă că autostrada Iași – Târgu Mureș este eligibilă pentru finanțare din banii UE. Guvernul susține însă că un Parteneriat Public-Privat este cea mai bună soluție.

Europarlamentarul Sorin Moisă, care în noiembrie 2017 își anunța demisia din PSD, a solicitat în vara acestui an o implicare mai mare a Comisiei Europene, și a șefului acesteia, Jean Claude Juncker, în realizarea proiectului autostrăzii Iași- Tg.Mureș.

Sorin Moisă anunță pe pagina sa de internet că a primit răspuns din partea comisarului european pentru politică regională Corina Crețu.

„În esenţă, răspunsul ne comunica faptul că responsabilitatea este exclusiv în curtea Bucureştiului, că Uniunea Europeană poate finanţa pregătirea tehnică şi apoi construcţia autostrăzii, inclusiv după 2020, în măsura în care autorităţile române prioritizeaza acest proiect, îl includ în lista pentru finanţare, şi pregătesc, în mod profesionist, partea tehnică pentru a-l face efectiv finantabil şi implementabil. Mai aflăm ca Ministerul Transporturilor se aşteptă să semneze contractele pentru studiile de fezabilitate aferente vara aceasta (scrisoarea este datată 24 iulie). Vară a trecut, ştiţi cumva dacă s-a semnat ceva?”, întreabă retoric Moisă, politician originar din Piatra Neamț.

„Concluzia nu este foarte optimistă: suntem pe cont propriu. Doar mobilizarea civică şi politică, în primul rând în interiorul României, ne pot ajuta să avem autostrada aceasta vreodată. Bruxelles-ul este gata să ajute cu bani şi expertiză, dar nu să fie catalizator pentru alegerile politice, economice şi, în acest caz, sunt eu convins, morale, pe care România trebuie să le facă în interiorul său”, spune Sorin Moisă.

Răspunsul Comisiei vine să infirme abordările Guvernului, conform cărora cea mai bună soluție pentru această autostradă este un PPP (adică o concesiune). Proiectul a fost inclus pe o listă extinsă ce conține 21 de proiecte toate de realizat prin PPP.

Cel mai probabil însă, autostrada Târgu Neamț  – Iași – Ungheni, cu o lungime de 109 kilometri, parte a sectorului Ungheni  – Târgu Mureș nu va putea fi realizată în acest sistem din cauza costurilor ridicate și a imposibilității practicării unor taxe mari de autostradă în regiune. Practic procedurile PPP vor dura ani de zile și vor sfârși cu un eșec, fapt care va aduce alte întârzieri la realizarea acestei autostrăzi atât de așteptate.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 10.9.2018

2 comentarii

  1. Harald
    11.9.2018, 1:47 am

    Niciun studiu de fezabilitate nu va putea justifica autostrada, la traficul existent între Toplița și Tg.Neamț.

    ”În principiu” se poate finanța cu fonduri UE, însă Comisia Europeană nu va accepta finanțarea, la valorile de trafic existente. Singurele tronsoane pe care există cât de cât trafic sunt la capetele traseului actual, Tg.Mureș – Reghin – Toplița, respectiv Tg.Frumos – Iași.

    Însă eventuale tronsoane de autostradă Tg.Mureș – Ditrău sau Ditrău – Tg.Neamț nu au trafic pentru autostradă și nu vor fi acceptate pentru finanțare UE decât cu valori de trafic falsificate cu 400-500%, ceea ce e greu de crezut că va accepta cineva să includă într-un studiu de fezabilitate.

  2. Radu Limpede
    16.9.2018, 12:01 pm

    @Harald Gresit ! – Pai 90% din TRAFICUl Moldovei noastre astazi trece / ocoleste Muntii Carpati prin Sud pe ruta Focsani – Buzau – Ploiesti / Bucuresti pentru a merge spre VEST !

Lăsați un comentariu


Stiri

Ministerul Finanţelor va fi reorganizat, va avea economist şef

Adrian N Ionescu

Ministerul Finanţelor (MFP)  va fi reorganizat, iar reorganizarea va include înființarea unui „department de economist şef”, a anunţat joi ministrul Finanţelor, Florin Cîţu. „Va exista… Mai mult

Stiri

Un nou termen pentru finalizarea Magistralei 5 Metrou: vara lui 2020

Vladimir Ionescu

Magistrala 5 de Metrou, traseul Eroilor – Drumul Taberei, ar putea fi inaugurată cel mai devreme la sfârșitul primului semestru din 2020, a anunțat joi… Mai mult

Stiri

Geronimo Brănescu, demis de la Autoritatea Sanitar-Veterinară. Lasă în urmă aproape 90% din focarele de pestă porcină ale Europei

Vladimir Ionescu

Csutak Nagy Laszlo (UDMR) a fost numit joi președinte al Autorității Naționale Sanitare Veterinare (ANSVSA), în locul lui Geronimo Brănescu. Premierul Ludovic Orban s-a referit… Mai mult

Stiri

Germania evită recesiunea tehnică, dar perspectivele rămân nesigure

Adrian N Ionescu

Germania a evitat recesiunea tehnică, înregistrând  o creștere marginală a PIB de 0,1% în Trimestrul 3 / 2019 față de trimestrul anterior, potrivit datelor preliminare… Mai mult

Stiri

Lege promulgată: Alocațiile copiilor vor crește cu rata medie anuală a inflației

Vladimir Ionescu

Alocația pentru copii va fi majorată cu rata medie anuală a inflaţiei, după ce președintele Klaus Iohannis a promulgat miercuri legea adoptată în urmă cu… Mai mult

Stiri

Ministrul Finanțelor: Deficitul a depășit deja nivelul pe tot anul după doar 10 luni

Alexandra Pele

Deficitul bugetar din primele zece luni ale anului a urcat la 2,84% din PIB, peste nivelul deficitului din Legea bugetului, de 2,78% din PIB, a… Mai mult

Stiri

Profiturile Romgaz și Nuclearelectrica la 9 luni au crescut pe seama scumpirii energiei pe piața liberă

Adrian N Ionescu

Profiturile nete la 9 luni ale Romgaz (SNG) și Nuclearelectrica (SNN) au crescut cu 19%, respectiv cu 30% față de aceeași perioadă a anului trecut,… Mai mult