fbpx Modifica setari cookieuri

Evenimentul

Starea de urgență: măsuri cu efect imediat, măsuri în pregătire, măsuri eventuale

Administrația Prezidențială a publicat luni decretul prin care se instituie în România, pentru o perioadă de 30 de zile (cu posibilitate de prelungire) starea de… Mai mult

16.03.2020

La obiect

T4 2019 – creşterea reală a pensiilor a fost de 11,3%, peste cea a salariilor

În ultimul trimestru al anului trecut, pensia medie lunară a fost de 1.412 de lei, cu 15,5% mai mare decât în trimestrul precedent. Creșterea anuală… Mai mult

16.03.2020

La obiect

Ianuarie 2020 – excedent pe contul curent, dar creștere cu peste 4 miliarde de euro a datoriei externe pe termen mediu și lung

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat prima lună a anului în curs cu un excedent (sezonier) de 149 milioane euro, adică -55% din… Mai mult

16.03.2020

La obiect

CIM – simulări: Cele trei evoluții posibile ale Covid-19 în România. Scenariul critic – de Paște

În scenariul optimist, vârful epidemiei de coronavirus ar putea fi atins în România în perioada 1 – 20 mai 2020, conform simulărilor realizate de Centrul… Mai mult

16.03.2020

Ba se poate! Comisia Europeană contrazice Guvernul: construcția autostrăzii Iași – Tg.Mureș se poate finanța cu fonduri UE

de Razvan Diaconu , 10.9.2018

Comisarul european Corina Crețu îi transmite europarlamentarului Sorin Moisă că autostrada Iași – Târgu Mureș este eligibilă pentru finanțare din banii UE. Guvernul susține însă că un Parteneriat Public-Privat este cea mai bună soluție.

Europarlamentarul Sorin Moisă, care în noiembrie 2017 își anunța demisia din PSD, a solicitat în vara acestui an o implicare mai mare a Comisiei Europene, și a șefului acesteia, Jean Claude Juncker, în realizarea proiectului autostrăzii Iași- Tg.Mureș.

Sorin Moisă anunță pe pagina sa de internet că a primit răspuns din partea comisarului european pentru politică regională Corina Crețu.

„În esenţă, răspunsul ne comunica faptul că responsabilitatea este exclusiv în curtea Bucureştiului, că Uniunea Europeană poate finanţa pregătirea tehnică şi apoi construcţia autostrăzii, inclusiv după 2020, în măsura în care autorităţile române prioritizeaza acest proiect, îl includ în lista pentru finanţare, şi pregătesc, în mod profesionist, partea tehnică pentru a-l face efectiv finantabil şi implementabil. Mai aflăm ca Ministerul Transporturilor se aşteptă să semneze contractele pentru studiile de fezabilitate aferente vara aceasta (scrisoarea este datată 24 iulie). Vară a trecut, ştiţi cumva dacă s-a semnat ceva?”, întreabă retoric Moisă, politician originar din Piatra Neamț.

„Concluzia nu este foarte optimistă: suntem pe cont propriu. Doar mobilizarea civică şi politică, în primul rând în interiorul României, ne pot ajuta să avem autostrada aceasta vreodată. Bruxelles-ul este gata să ajute cu bani şi expertiză, dar nu să fie catalizator pentru alegerile politice, economice şi, în acest caz, sunt eu convins, morale, pe care România trebuie să le facă în interiorul său”, spune Sorin Moisă.

Răspunsul Comisiei vine să infirme abordările Guvernului, conform cărora cea mai bună soluție pentru această autostradă este un PPP (adică o concesiune). Proiectul a fost inclus pe o listă extinsă ce conține 21 de proiecte toate de realizat prin PPP.

Cel mai probabil însă, autostrada Târgu Neamț  – Iași – Ungheni, cu o lungime de 109 kilometri, parte a sectorului Ungheni  – Târgu Mureș nu va putea fi realizată în acest sistem din cauza costurilor ridicate și a imposibilității practicării unor taxe mari de autostradă în regiune. Practic procedurile PPP vor dura ani de zile și vor sfârși cu un eșec, fapt care va aduce alte întârzieri la realizarea acestei autostrăzi atât de așteptate.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 10.9.2018

2 comentarii

  1. Harald
    11.9.2018, 1:47 am

    Niciun studiu de fezabilitate nu va putea justifica autostrada, la traficul existent între Toplița și Tg.Neamț.

    ”În principiu” se poate finanța cu fonduri UE, însă Comisia Europeană nu va accepta finanțarea, la valorile de trafic existente. Singurele tronsoane pe care există cât de cât trafic sunt la capetele traseului actual, Tg.Mureș – Reghin – Toplița, respectiv Tg.Frumos – Iași.

    Însă eventuale tronsoane de autostradă Tg.Mureș – Ditrău sau Ditrău – Tg.Neamț nu au trafic pentru autostradă și nu vor fi acceptate pentru finanțare UE decât cu valori de trafic falsificate cu 400-500%, ceea ce e greu de crezut că va accepta cineva să includă într-un studiu de fezabilitate.

  2. Radu Limpede
    16.9.2018, 12:01 pm

    @Harald Gresit ! – Pai 90% din TRAFICUl Moldovei noastre astazi trece / ocoleste Muntii Carpati prin Sud pe ruta Focsani – Buzau – Ploiesti / Bucuresti pentru a merge spre VEST !

Lăsați un comentariu


Europa

Giuseppe Conte, premierul Italiei: Întregul edificiu european riscă să îşi piardă raţiunea de a fi

Iulian Soare

Întregul edificiu european riscă să îşi ”piardă raţiunea de a fi” dacă Uniunea Europeană va comite ”erori tragice” în faţa pandemiei de coronavirus, a declarat… Mai mult

Stiri

Spitalul militar destinat pacienţilor cu Covid-19 este operațional

Razvan Diaconu

Spitalul de campanie ridicat de armată în incinta Institutului Naţional de Gerontologie şi Geriatrie ”Ana Aslan” din Otopeni este operațional și pregătit să primească cazurile… Mai mult

Stiri

Virgil Popescu: Companiile din industria auto s-au reunit într-un grup de lucru pentru producerea în țară a ventilatoarelor necesare cazurilor critice de îmbolnăvire cu Covid-19

Vladimir Ionescu

Producătorii din industria auto din România au format un grup care lucrează pentru implementarea unui proiect privind producţia în România de ventilatoare mecanice necesare sistemului… Mai mult

Stiri

INACO: Ghidul surselor de finanțare pentru companii în timpul crizei Covid-19

Vladimir Ionescu

Un sondaj Best Jobs arată că peste 50% dintre angajatorii români au planuri să își continue afacerile, în ciuda agravării pandemiei de coronavirus. În acest… Mai mult

Stiri

Bilanț: 160 de noi cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19 pe teritoriul României

Vladimir Ionescu

În ultimele 24 de ore (vineri-sâmbătă), 160 de noi cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19 au fost identificate la nivel național, se arată în comunicatul transmis… Mai mult

Stiri

PSD, atac la ministrul Finanțelor: De amânarea ratelor beneficiază doar băncile. Florin Cîțu: Într-o economie nu există nimic gratuit

Razvan Diaconu

PSD consideră că băncile sunt avantajate de către ordonanţa de urgentă privind amânarea ratelor cu până la nouă luni, adoptată joi de Guvern. Social-democrații susțin… Mai mult

Europa

Cum a ajuns New York centrul infectărilor cu coronavirus din SUA

Vladimir Ionescu

Aproape jumătate dintre cazurile confirmate de Covid-19 din SUA, circa 45.900 vineri, sunt în statul New York. Numărul mare de locuitori (19,5 milioane de persoane),… Mai mult