sâmbătă

20 aprilie, 2024

10 septembrie, 2018

Comisarul european Corina Crețu îi transmite europarlamentarului Sorin Moisă că autostrada Iași – Târgu Mureș este eligibilă pentru finanțare din banii UE. Guvernul susține însă că un Parteneriat Public-Privat este cea mai bună soluție.

Europarlamentarul Sorin Moisă, care în noiembrie 2017 își anunța demisia din PSD, a solicitat în vara acestui an o implicare mai mare a Comisiei Europene, și a șefului acesteia, Jean Claude Juncker, în realizarea proiectului autostrăzii Iași- Tg.Mureș.

Sorin Moisă anunță pe pagina sa de internet că a primit răspuns din partea comisarului european pentru politică regională Corina Crețu.


„În esenţă, răspunsul ne comunica faptul că responsabilitatea este exclusiv în curtea Bucureştiului, că Uniunea Europeană poate finanţa pregătirea tehnică şi apoi construcţia autostrăzii, inclusiv după 2020, în măsura în care autorităţile române prioritizeaza acest proiect, îl includ în lista pentru finanţare, şi pregătesc, în mod profesionist, partea tehnică pentru a-l face efectiv finantabil şi implementabil. Mai aflăm ca Ministerul Transporturilor se aşteptă să semneze contractele pentru studiile de fezabilitate aferente vara aceasta (scrisoarea este datată 24 iulie). Vară a trecut, ştiţi cumva dacă s-a semnat ceva?”, întreabă retoric Moisă, politician originar din Piatra Neamț.

„Concluzia nu este foarte optimistă: suntem pe cont propriu. Doar mobilizarea civică şi politică, în primul rând în interiorul României, ne pot ajuta să avem autostrada aceasta vreodată. Bruxelles-ul este gata să ajute cu bani şi expertiză, dar nu să fie catalizator pentru alegerile politice, economice şi, în acest caz, sunt eu convins, morale, pe care România trebuie să le facă în interiorul său”, spune Sorin Moisă.

Răspunsul Comisiei vine să infirme abordările Guvernului, conform cărora cea mai bună soluție pentru această autostradă este un PPP (adică o concesiune). Proiectul a fost inclus pe o listă extinsă ce conține 21 de proiecte toate de realizat prin PPP.

Cel mai probabil însă, autostrada Târgu Neamț  – Iași – Ungheni, cu o lungime de 109 kilometri, parte a sectorului Ungheni  – Târgu Mureș nu va putea fi realizată în acest sistem din cauza costurilor ridicate și a imposibilității practicării unor taxe mari de autostradă în regiune. Practic procedurile PPP vor dura ani de zile și vor sfârși cu un eșec, fapt care va aduce alte întârzieri la realizarea acestei autostrăzi atât de așteptate.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Niciun studiu de fezabilitate nu va putea justifica autostrada, la traficul existent între Toplița și Tg.Neamț.

    ”În principiu” se poate finanța cu fonduri UE, însă Comisia Europeană nu va accepta finanțarea, la valorile de trafic existente. Singurele tronsoane pe care există cât de cât trafic sunt la capetele traseului actual, Tg.Mureș – Reghin – Toplița, respectiv Tg.Frumos – Iași.

    Însă eventuale tronsoane de autostradă Tg.Mureș – Ditrău sau Ditrău – Tg.Neamț nu au trafic pentru autostradă și nu vor fi acceptate pentru finanțare UE decât cu valori de trafic falsificate cu 400-500%, ceea ce e greu de crezut că va accepta cineva să includă într-un studiu de fezabilitate.

  2. @Harald Gresit ! – Pai 90% din TRAFICUl Moldovei noastre astazi trece / ocoleste Muntii Carpati prin Sud pe ruta Focsani – Buzau – Ploiesti / Bucuresti pentru a merge spre VEST !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Niciun studiu de fezabilitate nu va putea justifica autostrada, la traficul existent între Toplița și Tg.Neamț.

    ”În principiu” se poate finanța cu fonduri UE, însă Comisia Europeană nu va accepta finanțarea, la valorile de trafic existente. Singurele tronsoane pe care există cât de cât trafic sunt la capetele traseului actual, Tg.Mureș – Reghin – Toplița, respectiv Tg.Frumos – Iași.

    Însă eventuale tronsoane de autostradă Tg.Mureș – Ditrău sau Ditrău – Tg.Neamț nu au trafic pentru autostradă și nu vor fi acceptate pentru finanțare UE decât cu valori de trafic falsificate cu 400-500%, ceea ce e greu de crezut că va accepta cineva să includă într-un studiu de fezabilitate.

  2. @Harald Gresit ! – Pai 90% din TRAFICUl Moldovei noastre astazi trece / ocoleste Muntii Carpati prin Sud pe ruta Focsani – Buzau – Ploiesti / Bucuresti pentru a merge spre VEST !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: