Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

La obiect

România are nevoie de ajutor de la Bruxelles pentru salvarea sistemului energetic naţional, respectiv a Complexului Energetic Oltenia

Sistemul energetic național (SEN) nu va mai putea asigura nici măcar prin importuri energia necesară României, dacă nu vor fi înlocuite capacităţile de producţie a… Mai mult

07.01.2020

Analiză

5 date economice pentru anii care vin – Prognoza oficială vs. cea a FMI

Față în față: datele din prognoza FMI privind România și cele ale Comisiei Nationale pentru Strategie și Prognoză pe care lucrează, îndeobște guvernele noastre. Pentru… Mai mult

07.01.2020

La obiect

O mică temă pentru Finanțe și ANAF: Circa 25% de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât în 2014

Peste 200.000 de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât la nivelul anului 2014, reiese din datele comunicate… Mai mult

06.01.2020

Cronicile

”Investigație aprofundată” a Comisiei Europene la CFR Marfă

de Razvan Diaconu , 18.12.2017

Comisia Europeană a declanșat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă decizia Guvernului din 2013 de a șterge datorii ale CFR Marfă, în cuantum de circa 360 milioane euro, și necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor bugetare ale companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.

Anunțul a fost făcut luni de către Comisarul Margrethe Vestager, care a afirmat: ”Piața transportului feroviar de marfă este o componentă esențială a legăturilor de transport ale oricărei economii. CFR Marfă este actualul operator pe această piață în România și a beneficiat de stingerea datoriilor publice și de necolectarea de către creditorii publici a sumelor datorate, trebuie să stabilim dacă aceste măsuri sunt compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat”.

Investigația anunțată de Comisarul Vestager va analiza:

  • o serie de măsuri de ajutor de stat în favoarea CFR Marfă privind transformarea în acțiuni a unei datorii de 1,6 miliarde lei în 2013
  • eșecul de a colecta, începând cu anul 2010, datorii la plata asigurărilor sociale și a impozitelor datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor către CFR Infrastructură

În 2013, Guvernul Ponta a decis ca datoriile CFR Marfă să fie stinse de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin conversie în acțiuni. Guvernul a transmis atunci că această operațiune, aprobată prin ordonanță de urgență, urmărește “o echilibrare economico-financiară” a CFR Marfă în vederea creșterii atractivității la privatizare.

Privatizarea CFR Marfă reprezenta o precondiție solicitată de experții Fondului Monetar Internațional pentru ca ultima evaluare a acordului început în 2011 să intre în Consiliul Director al instituției internaționale.

În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarată câștigătoare în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni. Tranzacția nu a mai fost însă finalizată, din cauză că băncile creditoare ale CFR Marfă nu au acceptat schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu s-a putut pronunța, din lipsă de timp, până la termenul limită.

Premierul Victor Ponta a cerut ulterior ca strategia de privatizare să fie reavizată de CSAT, iar președintele Traian Băsescu a cerut ca premierul să își asume răspunderea pentru privatizare.

După eșecul privatizării, Guvernul a promis FMI că va aplica o restructurara CFR Marfă, companie controlată de stat prin Ministerul Transporturilor.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.12.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Pilonul 2 de pensii – cel mai bun randament anual din ultimii 9 ani, de 11,8% în 2019

Adrian N Ionescu

Cele 7 fonduri de pensii obligatorii administrate privat (Pilonul 2) au realizat în 2019 un randament mediu de 11,8%, cea mai bună performanţă din ultimii… Mai mult

Europa

UE a tăiat Turciei 75% din fondurile de preaderare. Președintele Erdogan cere UE să-i sprijine politica față de Libia

Iulian Soare

Uniunea Europeană a tăiat dramatic în acest an din fondurile dedicate asistenţei de preaderare pentru Turcia din cauza unei dispute pe tema forajelor de gaze… Mai mult

Europa

Airbus a efectuat primele decolări complet automatizate, pe baza recunoaşterii vizuale

Iulian Soare

Grupul aeronautic Airbus a anunţat vineri că efectuat cu succes prima decolare bazată pe recunoaştere vizuală, complet automatizată, cu un avion de test din familia… Mai mult

Europa

Libia: Şeful guvernului cere o forţă militară internaţională împotriva ofensivei mareșalului Khalifa Haftar

Iulian Soare

Şeful guvernului libian de uniune naţională (GNA), Fayez al-Sarraj, a cerut desfăşurarea unei ”forţe internaţionale de protecţie” în Libia în cazul în care mareşalul Khalifa… Mai mult

Stiri

Administrația Donald Trump relaxează standardele nutriționale din școlile americane, impuse de fosta prima doamnă Michelle Obama

Iulian Soare

Departamentul Agriculturii SUA (USDA) a luat măsuri pentru relaxarea meniurilor cantinelor școlare din colegiile americane, renunțând la standardele de nutriționale introduse la inițiativa fostei Prime… Mai mult

Europa

Kristalina Georgieva – FMI: Inegalitățile sociale pot duce la o criză globală la fel de „tulburătoare” ca aceea de acum 100 de ani

Adrian N Ionescu

Lumea riscă o criză cel puțin la fel de profundă, în deceniul următor, ca aceea declanșată în acum 100 de ani, cunoscută ca „Marea Depresie”.… Mai mult

Stiri

Kelemen Hunor: UDMR ar pierde 20% din primării la alegerile locale în două tururi

Vladimir Ionescu

UDMR preferă alegerea primarilor într-un singur tur de scrutin, pentru că în cazul a două tururi, ar putea să piardă 20% dintre primari. “Greul de… Mai mult