Comisia Europeană a aprobat garanțiile de stat pentru împrumuturi ale Blue Air în valoare de 62 de milioane de euro (circa 301 mil. lei), în scopul susținerii cu lichidități și al compensării pagubelor suferite în criza coronavirus, potrivit unui comunicat al Executivului European.
Comisia spune că Blue Air este o companie aeriană românească privată cu sedii în România, Italia şi Cipru. Cu o flotă de 18 avioane, Blue Air a operat pe 92 de rute şi în 15 ţări, transportând peste 4 milioane de pasageri în 2019.
Detalii noi de la Bruxelles
Măsura aprobată constă într-o garanţie de stat cu o valoare maximă de aproximativ 62 de milioane de euro (aproximativ 301 milioane lei), pentru credite cu destinația următoare:
- aproximativ 28 de milioane de euro (circa 137 de milioane de lei) garantie pentru partre de credit menită să compenseze daunele cauzate direct de pandemia de COVID-19 şi de restricţiile de călătorie din perioada 16 martie 2020-30 iunie 2020 şi
- aproximativ 34 de milioane de euro (circa 164 de milioane de lei) ajutor pentru salvare sub forma garantării de către stat împrumutului destinat să acopere parţial nevoile de lichidităţi acute cu care se confruntă Blue Air din cauza pierderilor mari din exploatare pe care le-a suferit în urma pandemiei de COVID-19.
„România s-a angajat să se asigure că, după şase luni, garanţia publică va înceta sau Blue Air fie va prezenta un plan de lichidare, fie va efectua o restructurare cuprinzătoare pentru a deveni viabilă pe termen lung.
O astfel de restructurare ar face obiectul evaluării şi aprobării de către Comisie, spune comunicatul.
Dificultatea reglementărilor
Blue Air s-a calificat ca o companie aflată în dificultate la 31 decembrie 2019, înainte de pandemia de COVID-19. Mai precis, compania înregistra pierderi din cauza investiţiilor ample pe care le-a întreprins începând din 2016 pentru a-şi îmbunătăţi reţeaua de rute.
„Blue Air nu este eligibilă pentru a primi sprijin în temeiul Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat al Comisiei, care se adresează întreprinderilor care nu erau încă în dificultate la data de 31 decembrie 2019 şi, prin urmare, Comisia a evaluat măsura în temeiul altor norme privind ajutoarele de stat, în conformitate cu notificarea din partea României”, spune comunicatul CE.
Blue Air „a redevenit profitabilă în 2019 şi la începutul anului 2020, dar, ca şi alte companii din sectorul aviaţiei, a înregistrat pierderi semnificative din cauza pandemiei de COVID-19 şi a restricţiilor de călătorie pe care guvernul României şi alte guverne au fost nevoite să le impună pentru a limita răspândirea virusului. În prezent, compania se confruntă cu nevoi urgente de lichidităţi”, precizează sursa citată.
Comisia a constatat, în special, faptul că ajutorul acordat de România va compensa daune legate direct de pandemia de COVID-19. O firmă de audit extern independentă va verifica faptul că ajutorul nu depăşeşte valoarea daunelor suferite în perioada 16 martie – 30 iunie 2020.
În urma auditului, va trebui ca orice sprijin public primit de Blue Air peste nivelul daunelor suferite efectiv să fie returnat României.
Prin urmare, riscul de supracompensare este exclus. De asemenea, Comisia a constatat că măsura este proporţională, deoarece compensaţia nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru acoperirea daunelor.
În ceea ce priveşte ajutorul pentru salvare, Comisia l-a evaluat în temeiul Ghidului din 2014 privind ajutoarele de stat pentru salvare şi restructurare, care le permit statelor membre să sprijine întreprinderile aflate în dificultate, cu condiţia, mai ales, ca măsurile de sprijin public să fie limitate în timp şi ca domeniu de aplicare şi să contribuie la realizarea unui obiectiv de interes comun.
Ajutorul pentru salvare poate fi acordat pentru maximum şase luni pentru a-i acorda unei întreprinderi suficient timp pentru a găsi soluţii într-o situaţie de urgenţă.
Ajutor pentru a 400.000 de pasageri
Totodată, Comisia a constatat că măsura va contribui la asigurarea continuării ordonate a serviciilor de zbor pentru aproximativ 400.000 de pasageri care fie au rezervat un zbor cu Blue Air în următoarele luni, fie aşteaptă să li se ramburseze biletul anulat.
Mai mult, măsura va contribui la menţinerea conectivităţii regionale pentru numărul semnificativ de cetăţeni români care lucrează în străinătate, precum şi pentru mici întreprinderi locale care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o reţea de rute dezvoltată de companie pentru a răspunde nevoilor specifice ale acestora.
În acelaşi timp, condiţiile stricte asociate împrumutului în ceea ce priveşte remunerarea şi utilizarea fondurilor, precum şi durata limitată a ajutorului vor reduce la minimum distorsiunile asurpa concurenţei care ar putea fi produse de sprijinul acordat de stat.
„Se vor evita astfel perturbările pentru pasageri şi se va asigura conectivitatea regională, în special pentru numărul semnificativ de cetăţeni români care lucrează în străinătate şi pentru numeroase mici întreprinderi locale care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o reţea de rute dezvoltată pentru a răspunde nevoilor specifice ale acestora. Continuăm să lucrăm cu statele membre pentru a discuta posibilităţile existente şi a găsi soluţii viabile pentru a conserva această parte importantă a economiei, în conformitate cu normele UE”, a spus Margrethe Vestager, vicepreşedinte executiv, responsabilă cu politica în domeniul concurenţei.