luni

22 aprilie, 2024

24 iunie, 2019

Comisia de la Veneția solicită guvernului de la București să limiteze drastic folosirea ordonanțelor de urgență, acte normative ce permit evitarea mecanismelor de control clasice într-un stat de drept.

Recomandarea apare în raportul Comisiei referitor la OUG 7/2019 și OUG 92/2018.

Cele două acte modificau sau adăugau prevederi noi la legile Justiției, abia adoptate anul trecut, câteva dintre intervenții vizând Secția specială pentru anchetarea magistraților.


Despre această structură, înființată în 2018, Comisia de la Veneția precizează, în raportul făcut public luni, că ”ar putea deveni un obstacol în fața luptei anticorupție”.

Raportul atrage atenția că la puțin timp după modificare celor trei legi ale Justiției au fost adoptate, între septembrie 2018 și martie 2019, cinci OUG-uri prin care s efac noi modificări. Maniera aceasta de amendare a legilor a legilor Justiției ridică o mare problemă, menționează Comisia.

De asemenea, se constată că nu au fost corectate problemele deja identificate și prezentate în raportul anterior, atrage atenția raportul Comisiei Europene pentru Democraţie prin Lege (Comisia de la Veneţia, un organism din cadrul Consiliului Europei, CoE):

Comisia Veneţia constată cu regret că cele mai problematice elemente ale reformelor din 2018, identificate în avizul din octombrie 2018, fie au rămas neschimbate ori s-au agravat.


Cele mai importante aspecte ale reformelor din sistemul judiciar sunt următoarele:

  • cel mai alarmant, Guvernul continuă să efectueze amendamente legislative prin ordonanţe de urgenţă. Deşi Constituţia indică în mod clar că aceasta ar trebui să fie o măsură de excepţie, legiferarea prin ordonanţe de urgenţă rămâne o rutină (…);

  • motivele pentru crearea Secţiei speciale pentru investigarea delictelor penale din sistemul judiciar, cu o jurisdicţie definită vag, rămân neclare (…)

  • schema de numire sau revocare a procurorilor de rang înalt rămâne în principal aceeaşi, ministrul Justiţiei jucând un rol decisiv în această procedură, fără a exista puteri de contrabalansare ale preşedintelui României sau ale Consiliului Superior al Magistraturii (CSM)

Președintele Iohannis: Practica ordonanțelor de urgență trebuie să înceteze

Administrația Prezidențială a transmis luni un comunicat în care citează criticile Comisiei de la Veneția și cere Guvernului să înceteze emiterea de OUG-uri.

Prezentăm integral comunicatul Administrației Prezidențiale:

Președintele Klaus Iohannis evidențiază că Opinia Comisiei de la Veneția reprezintă o reconfirmare clară, cu argumente juridice solide, a prejudiciului adus funcționării sistemului judiciar prin intervenția abuzivă a Guvernului de a legifera defectuos și în favoarea unor interese particulare sau de grup, și nu în beneficiul cetățeanului. Această intervenție abuzivă s-a produs, așa cum arată și Opinia Comisiei, ulterior adoptării de către Parlament a pachetului de modificări asupra legilor justiției care privesc statutul judecătorilor și procurorilor, organizarea judiciară, precum și organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii, prin adoptarea de către guvern a cinci ordonanțe de urgență: O.U.G. nr. 77/2018, O.U.G. nr. 90/2018, O.U.G. nr. 92/2018, O.U.G. nr. 7/2019 și O.U.G. nr. 12/2019.

Aspectele constatate de Comisia de la Veneția consolidează concluzia că instrumentul ordonanțelor de urgență a fost complet denaturat și folosit abuziv de către Guvern, fără evaluarea impactului, ocolindu-se atât o dezbatere autentică în Parlament a măsurilor urmărite, cât și o consultare efectivă a reprezentanților sistemului judiciar. Așa cum arată Opinia, schimbările intempestive într-un domeniu atât de sensibil și lipsa unui control efectiv de constituționalitate al ordonanțelor de urgență nu numai că bulversează întregul sistem, dar afectează chiar esența statului de drept – securitatea raporturilor juridice și previzibilitatea legii, precum și principiul separației puterilor în stat.

Președintele României subliniază că mesajul transmis în documentul adoptat de Comisia de la Veneția este cât se poate de clar: guvernanții au datoria să repare prejudiciul adus sistemului judiciar prin punerea în aplicare de îndată și în integralitate a recomandărilor organismelor europene din domeniu.

Președintele Klaus Iohannis consideră inadmisibilă conduita guvernanților care, nici până la acest moment, după votul clar al românilor din 26 mai, nu au implementat recomandările Comisiei de la Veneția cuprinse în Opinia finală din luna octombrie 2018 privind cele trei legi ale justiției, aspect subliniat și în opinia din 21 iunie 2019. Păstrarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție ca instrument de intimidare a magistraților, menținerea în legislație a dispozițiilor referitoare la pensionarea anticipată a magistraților, care pun în pericol însăși funcționarea sistemului judiciar, diminuarea rolului CSM concomitent cu creșterea rolului ministrului justiției în procedurile de numire a procurorilor de rang înalt sunt doar câteva exemple care, în viziunea Comisiei, necesită remedieri urgente.

Mai mult, Opinia Comisiei de la Veneția vizează chiar modul general de folosire a ordonanțelor de urgență, indiferent de domeniul în care sunt adoptate, și instabilitatea pe care această practică o creează. Folosirea în continuare a ordonanțelor de urgență în lipsa unor situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în domenii precum administrație publică sau economie, reprezintă un mod profund greșit de înțelegere de către guvern a votului românilor din 26 mai. Este un abuz evidențiat de Comisia de la Veneția și respins în mod clar de către cetățeni, prin răspunsul covârșitor favorabil dat celei de-a doua întrebări de la referendum, care și-a demonstrat, și astfel, justețea.

Comisia de la Veneția reafirmă principiul potrivit căruia, într-o democrație, procedura parlamentară de adoptare a legilor trebuie să fie regula, iar legiferarea prin ordonanțe de urgență să reprezinte excepția permisă de Constituție doar în anumite condiții. Utilizarea instrumentului ordonanțelor de urgență într-un mod care conduce la transformarea excepției în regulă a fost sancționată așadar atât de cetățeni, cât și de Comisia de la Veneția.

Președintele României reiterează atenționarea transmisă Guvernului actual că această practică trebuie să înceteze.

Participarea semnificativă la scrutinul din luna mai arată, încă o dată, că cetățenii își doresc o Românie ferm angajată să respecte valorile europene în scopul consolidării democrației, pentru că fără o justiție independentă și funcțională nu poate exista stat de drept și nici progres al țării, care să se reflecte, în fiecare zi, într-o viață mai bună pentru români.

Președinta CSM cere Guvernului să explice dacă există un proiect pentru desființarea Secției speciale

Președinta Consiliului Superior al Magistraturii, Lia Savonea, le cere, într-o scrisoare deschisă, premierului Viorica Dăncilă și ministrului justiției, Ana Birchall, să comunice dacă există un proiect de act normativ privind desființarea Secției speciale sau dacă guvernul intenționează să promoveze un astfel de act.

Prezentăm comunicatul integral:

I. Președintele Consiliului Superior al Magistraturii, doamna judecător Lia Savonea, a adresat astăzi o scrisoare publică către doamna Viorica Dăncilă, Prim – Ministrul Guvernului României şi către doamna Ana Birchall, Ministrul Justiției şi Viceprim-ministru pentru implementarea parteneriatelor strategice ale României, interimar, prin care a solicitat comunicarea în termen util dacă la nivelul Guvernului României există un proiect de act normativ privind desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție ori dacă Guvernul României intenționează ca în perioada următoare să inițieze un proiect de act normativ în acest sens.

Demersul urmărește buna funcționare a instituțiilor din cadrul autorității judecătorești în raport de care Plenul Consiliului are atribuții concrete potrivit Capitolului II, Secțiunea a 2¹-a, art. 88¹ – 88¹¹ din Legea 304/2004.

II. Răspunzând numeroaselor solicitări mass-media cu privire la comunicatul de presă al celor 7 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii emis în cursul zilei de astăzi, arătăm:

1. În privința aspectelor referitoare la convocarea ședinței Plenului Consiliului Superior al Magistraturii de astăzi, cu privire la stabilirea datei de 24 iunie 2019 au existat discuții și consultări prealabile, ședința fiind amânată din data de 20 iunie 2019, când de asemenea nu a fost asigurat cvorumul legal. Au fost respectate atât termenul de 3 zile anterior convocării, cât și procedura efectivă de invitare prin intermediul Secretarului General al Consiliului, astfel cum prevede Regulamentul privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii, lucrările fiind cunoscute din data de 20 iunie 2019.
Ședința de plen reclama urgență în considerarea câtorva lucrări, printre care nevoia finalizării unor proceduri indispensabile concursului de admitere în magistratură în curs de derulare, precum și punctele înscrise pe ordinea de zi cu referire la organizarea activității Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție.

2. În ceea ce privește solicitarea formulată în cadrul comunicatului emis astăzi, în sensul amânării chestiunilor ce țin de activitatea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, după organizarea unor dezbateri publice privind respectarea de către autoritățile române a recomandărilor organismelor internaționale, aceste aspecte urmează a fi decise de către Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: