13 septembrie, 2023

Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunţat miercuri deschiderea unei investigații privind subvenţiile de stat chineze pentru maşinile electrice. Decizia surpriză a fost luată la solicitarea industriei europene afectate grav de „preţurilor scăzute în mod artificial”.

„Pieţele globale sunt acum inundate de maşini electrice chinezeşti ieftine, al căror preţ este menţinut în mod artificial scăzut prin subvenţii guvernamentale masive”, a declarat von der Leyen în discursul anual privind starea Uniunii Europene, susţinut în Parlamentul European.

„Europa este deschisă concurenţei. Nu unei nivelări în jos”, a adăugat ea explicând și că „trebuie să ne apărăm împotriva practicilor neloiale. Dar, în egală măsură, este vital să menţinem deschise liniile de comunicare şi dialog cu China, pentru că există şi subiecte în care putem şi trebuie să cooperăm. Reducerea riscurilor, nu decuplarea – aceasta va fi abordarea mea cu conducerea chineză la summitul UE-China din acest an”, a spus președinta CE, citată de Agerpres.

Asaltul companiilor chineze în UE


Producătorii chinezi de vehicule au început asaltul pentru cucerirea pieței europene și au început să sufoce companiile auto locale cu prețurile mici ale modelelor electrice.

Companiile chineze ce produc vehicule electrice, în principal BYD, Nio şi Xpeng, vizează piaţa europeană de vehicule electrice, unde vânzările au crescut cu aproape 55%, până la aproximativ 820.000 de vehicule, în primele şapte luni ale anului 2023, reprezentând aproximativ 13% din totalul vânzărilor de maşini.

Xpeng intenţionează să se extindă pe mai multe pieţe europene în 2024, iar Zhejiang Leapmotor Technology a anunţat cinci modele pentru pieţele din străinătate, inclusiv din Europa, în următorii doi ani.

Potrivit companiei de consultanţă auto Inovev, 8% dintre vehiculele electrice noi vândute în Europa în acest an au fost produse de mărci chineze, comparativ cu 6% anul trecut şi 4% în 2021.


Aproximativ 41% dintre expozanţii de la Salonul Auto din München din acest an au sediul în Asia.

Ascensiunea mărcilor din țara asiatică în Europa începe să destabilizeze poziția mărcilor consacrate de pe continentul nostru.

„Trebuie să reducem decalajul în ceea ce priveşte costurile cu unii jucători chinezi care au început să folosească vehiculele electrice cu o generaţie mai devreme“, a declarat CEO-ul Renault, Luca de Meo, la salonul auto IAA de la München.

De Meo a spus că, în cadrul eforturilor producătorului francez de automobile către paritatea preţurilor cu cele din China, vehiculul electric R5, care va fi lansat anul viitor, va fi cu 25% până la 30% mai ieftin decât modelele sale electrice Scenic şi Megane.

Volkswagen schimbă strategia pentru a face față concurenței asiatice

Printre aceste mărci care a căror poziție este în pericol se numără și Volkswagen.

Pentru a da o replică ofensivei venite din partea chinezilor, marca germană anunță o schimbare importantă de strategie. Noul plan prevede un timp de dezvoltare mai mic, dar și mai eficient, un plan asemănător cu cel folosit de unii producători chinezi, precum BYD.

Astfel, timpul de dezvoltare a unui model complet nou va fi redus de la 54 de luni la 36 de luni. Această strategie nouă va fi pusă în aplicare odată cu apariția versiunii de serie a lui Volkswagen ID.2all, un model cu o lansare programată pentru 2025.

De asemenea, Volkswagen oferă discounturi temporare în China, unde se intensifică războiul preţurilor în industria vehiculelor electrice, a anunţat Ralf Brandstaetter, membru al Consiliului de Administraţie, la Salonul auto IAA de la Munchen.

Franța, presiuni asupra Comisiei pentru lansarea investigației

Politico a relatat săptămâna că reprezentanții guvernului francez fac de mai multe luni presiuni asupra executivului UE pentru a lansa o investigație antidumping împotriva producătorilor chinezi.

Investigația ar putea face ca Europa să impună taxe suplimentare asupra vehiculelor chinezești despre care consideră că sunt vândute la prețuri inechitabil de mici, pentru a zdrobi concurența europeană.

Bruxelle-sul și Berlinul s-au arătat nemulțumite de solicitarea Parisului, întrucât politicienii, funcționarii publici și oficialii din industrie se tem de represaliile Chinei.

Diplomați europeni au declarat, pentru Politico, că “nimeni nu vrea un război comercial cu China”, război ce ar “arunca în aer” producătorii germani de automobile.

De ce s-a opus Germania

„Nu vom vedea bariere semnificative din cauza dependenței dintre Germania și China, cu investiții de ambele părți”, a declarat Martin Benecke, de la compania de consultanță S&P Global Mobility. „Dacă vor începe cu protecționismul, este un autogol”.

„Francezii nu au probleme atât de mari, deoarece nu sunt atât de activi în China, dar  producătorii auto germani vor face orice pentru a evita barierele comerciale”, a adăugat el.

Piața auto din Germania este mult mai expusă decât Franța la contraatacurile Beijingului, dar cei de la Renault și Stellantis se tem că un asalt total al constructorilor din China le va reduce cota de piață pe principalele piețe interne europene.

Cel mai mare lobby auto european, ACEA, a cerut recent o „abordare echilibrată” față de amenințarea reprezentată de mașinile electrice chinezești, concentrându-se mai mult pe o „strategie industrială robustă” pentru a sprijini producătorii europeni.

Mai realiști, economiștii de la UBS au avertizat recent că, în cazul în care una dintre mărcile chinezești se angajează să producă local în interiorul UE – evitând astfel un tarif de import de 10 % – atunci ar fi „aproape imposibil” pentru un jucător local să concureze la nivel de preț.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: