miercuri

17 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

14 mai, 2018

Comisarul european pentru Politică Regională Corina Crețu a scris premierului Dăncilă și ministrului Transporturilor Lucian Șova pentru a-și exprima îngrijorarea că, deja la jumătatea exercițiului financiar 2014-2020, România absoarbe în majoritate fonduri europene pe proiecte de infrastructură fazate, adică începute și nefinalizate în exercițiul anterior.

Corina Crețu a mai transmis, în scris, dar și verbal, cam același tip de observații și guvernelor Grindeanu și Tudose, fără niciun rezultat evident.

Scrisoarea a fost dată publicității luni de deputații PNL.


În 2016, Comisarul Corina Crețu solicita, cu același efect, partidelor parlamentare să aprobe Masterplanul General de Transporturi, document esențial pentru lansarea de noi proiecte de infrastructură.

Chiar dacă acest document a fost aprobat (de guvern, nu și de Parlament), Comisarul Corina Crețu se declară „extrem de ingrijorată” de faptul că autoritățile au lansat foarte puține proiecte noi, iar cele care au fost lansate sunt pregătite insuficient, chiar prost.

Statistic, pentru perioada 2014-2020, 5.1 miliarde euro au fost rezervate pentru investiţiile în domeniul transportului, din acest buget 1,7 miliarde de euro fiind pentru proiectele fazate.

”Pentru a permite absorbţia alocaţiilor bugetare disponibile în anii următori, este nevoie ca proiecte noi să fie lansate urgent pe teren. In acest sens autorităţile române vor trebui să acorde o atenţie deosebită exerciţiilor bugetare pentru 2019 şi anii ulteriori pentru a se evita dezangajarea de fonduri, întrucât proiectele aflate în a doua fază se vor apropia de finalizare iar noile proiecte riscă a fi încă în faza de demarare, fără să genereze cheltuielile necesare.”, scrie Corina Crețu.

(Descărcați AICI scrisoarea Corinei Crețu)


Comisarul european mai solicită premierului și ministrului Transporturilor să intervină și să nu mai permită CNAIR să lanseze licitații fără a aştepta rezultatul impactului asupra mediului (EIM), care este obligatoriu. ”Vă rog să puneți capăt acestor practici”, este solicitarea transmisă de Bruxelles.

În ceea ce priveşte investiţiile UE în sectorul feroviar, situaţia este similară. ”Discuţiile recente dintre serviciile aflate în subordinea mea şi autorităţile române au arătat că nu se aşteaptă alte cheltuieli până în 2021”, scrie comisarul european.

În document se mai afirmă: ”Potrivit unui studiu recent realizat de către Comisia Europeană, niciuna dintre investiţiile semnificative efectuate anterior în sisteme de semnalizare feroviară nu a fost încă dată în folosinţă, punându-se astfel în pericol viaţa pasagerilor şi împiedicând creşterea vitezei de deplasare funcţionale pentru traficul feroviar.

Fără un sistem ERTMS funcţional, niciunul dintre proiectele feroviare finalizate nu poate fi considerat ca fiind funcţional. De asemenea, pentru a remedia această situaţie, care ar putea duce la corecţii financiare substanţiale în cazul în care nu se va lua nicio măsură, Autoritatea Feroviară Română (AFER), organismul care este responsabil de verificarea instalării corecte a ERTMS, trebuie să fie mobilizat urgent şi să-şi consolideze capacitatea administrativă pentru a face faţă acestei cerinţe.”

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Scumpirea energiei electrice a fost amplificată de mecanismul formării prețurilor adoptat în UE („pay as clear”), care promovează alinierea prețurilor angro la cel mai mare cerut pe piață.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: