Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

6 octombrie, 2022

Volumul cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul, un indicator relevant al evoluției consumului privat, a înregistrat o creștere de 3,7% în august față de aceeași lună a anului trecut, respectiv de 0,6% față de iulie 2022, reiese din datele publicate joi de Institutul Național de Statistică (INS).

Față de august 2021, cele mai semnificative creșteri s-au înregistrat în cazul comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule, în magazine specializate, de 8,4% (serie ajustată sezonier). Comerțul cu amănuntul de produse nealimentare a consemnat un avans anual de 2,8% în august, în vreme ce comerțul de produse alimentare, băuturi și tutun a crescut cu doar 2,2%.

Doar comerțul cu carburanți are în acest an rate de creștere superioare celor din 2021. În cazul comerțului de produse nealimentare, creșterea anuală din august este de peste cinci ori mai mică decât cea din 2021 (când a existat și un efect de bază, pe fondul revenirii din pandemie).


Per ansamblu, creșterea cifrei de afaceri din comerț a fost de trei ori mai lentă decât cea din august 2021.

Cifra de afaceri netă reprezintă veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referință, provenite atât din activitatea principală, cât și din activitățile secundare exercitate de aceasta. Cifra de afaceri netă nu include TVA. Indicii de volum ai cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul sunt indici de prețuri deflatori.

Sub potențial, pentru a patra lună la rând

În graficul de mai jos sunt ilustrate ratele de creștere din ultimul an, încetinirea comerțului din 2022 fiind destul de evidentă.

Conform estimărilor econometrice elaborate de Andrei Rădulescu, director de analiză macroeconomică la Banca Transilvania (BT), ”comerțul cu amănuntul din România a evoluat la un ritm inferior componentei structurale pentru a patra lună la rând în august, ceea ce exprimă deteriorarea climatului din sfera consumului privat, în contextul presiunilor inflaționiste ridicate și intensificării percepției de risc (inclusiv ca urmare a tensiunilor geo-politice regionale)”.


În scenariul macroeconomic BT consumul privat (principala componentă a PIB) ar putea crește cu rate anuale de 6% în 2022, 4,4% în 2023, respectiv 6% în 2024.

Și specialiștii Băncii Naționale a României (BNR) au avertizat miercuri, în comunicatul transmis în urma ședinței de politică montară, asupra ”încetinire puternică a creșterii economiei în trimestrul III față de intervalul precedent, sub impactul escaladării războiului din Ucraina și al extinderii sancțiunilor asociate”, menționând drept relevantă din această perspectivă scăderea dinamicii anuale a comerțului cu amănuntul.

În primele opt luni ale anului, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, a înregistrat o creștere de 5,9%, datorită creșterilor înregistrate la

  • comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+8,5%),
  • vânzările de produse nealimentare (+4,6%),
  • vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+4,3%).

***

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: