joi

18 aprilie, 2024

5 august, 2020

Sectorul comerțului cu amănuntul ( cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a evitat scăderea pe primul semestru al anului în curs, în pofida pandemiei, potrivit datelor publicate de INS.

Punctul de minim a fost atins în luna mai, când valoarea cumulată a ajuns la zero, după care în iunie s-a înregistrat o revenire în domeniul pozitiv.


Creșterea destul de importantă față de luna precedentă (+9,1%) a beneficiat și de efectul de bază al scăderii masive din luna aprilie, pe parcursul stării de urgență, dar important este că valoarea de +2,9% față de iunie 2019 confirmă revenirea după două luni cu probleme și înscrierea pe un trend ascendent.

Seria ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și sezonalitate ( utilizată pentru comparabilitate și transmisă la Eurostat, dar care nu determină direct realizările la nivelul PIB trimestrial) a avansat și ea cu 0,3% în S1 2020.

Asta deși rezultatul măsurat în acest fel a fost ceva mai mai puțin bun, doar +6,3% pe total în iunie 2020 față de luna anterioară, urmare a unei scăderi marginale pe segmentul vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (-0,5%).


De remarcat că rezultatul pe primul semestru a fost susținut după intrarea în pandemie de vânzările de produse alimentare, după care rolul de „locomotivă” a consumului a fost preluat recent de creșterea suprinzătoare ca amplitudine a comerțului cu produse nealimentare ( +14,6% în iunie față de mai și +8,8% față de iunie anul trecut).

La aceasta s-a adăugat refacerea incipientă a vânzărilor de carburant, afectate atât fizic, de limitarea deplasărilor pentru o bună perioadă de timp și intrarea în regim de telemuncă a unui număr considerabil de salariați, cât și valoric, de scăderea prețurilor față de începutul anului, evoluție reversată în luna iunie ( +0,91% la grupa de combustibili, potrivit INS).

Interesantă și evoluția spectaculoasă a vânzărilor în mediul electronic, care au progresat în prima jumătate a anului cu 39,3% față de aceeași perioadă a anului anterior.Aproape toată creșterea s-a realizat în trimestrul al doilea, după implementarea măsurilor antipandemie, dar pe un trend descendent ( +75,7% în apr.20/apr.19, +66,1% mai20/mai19 și „doar” +52,5% iun.20/iun.19, după scăderi față de luna precedentă de -0,8% în mai și încă -6,2% în iunie 2020).

Din perspectiva poziționării în contextul pieței unice, sectorul comerțului cu amănuntul din România s-a plasat în luna iunie 2020 destul de aproape de evoluțiile medii din UE (+6,3% față de +5,7% în Zona Euro și +5,2% pe ansamblul UE). Pentru referință, menționăm valorile bune de revenire pentru doi dintre cei trei mai mari parteneri comerciali, Italia (+13,8%) și Franța (+9,4%) dar și evoluția în scădere ușoară a Germaniei (-1,6%, după 12,7% în luna precedentă).

Comparativ cu aceeași lună a anului anterior, nivelul consemnat de România (+2,1%) a fost ceva mai ridicat față de media UE27 și media Zonei Euro (+1,3% în ambele cazuri), undeva între performanțele consemnate de alte state membre, precum Polonia (+2,0%) și Austria (+2,2%), oricum mult mai bine decât vecinele Bulgaria (-18,1%) sau Ungaria (-0,1%).

Ceea ce ar fi bine din perspectiva faptului că sectorul comercial a contribuit cu circa 21% la formarea PIB în T1 2020 dar și mai bine dacă producția industrială ( deocamdată situată la -17,4% pe seria brută și -17,2% pe seria ajustată sezonier potrivit datelor disponibile cumulat pe primele cinci luni, când comerțul a fost la zero) ar ține pasul cu revenirea din comerț.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: