sâmbătă

27 aprilie, 2024

4 februarie, 2021

Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat pe anul 2020 o creștere de 2,2% în volum brut a cifrei de afaceri, potrivit datelor publicate de INS.

Valorile față de aceeași lună ale anului anterior au fost negative doar în aprilie și mai, imediat după extinderea efectelor pandemiei.

Pe fondul creșterii veniturilor populației (+5% majorare a puterii de cumpărare a salariilor și +13% la pensii în T3 2020), valoarea cumulată de la începutul anului nu a coborât niciodată sub referința din 2019.


Traiectoria comerțului a fost ascendentă, cu excepția unei stagnări conjuncturale în august.

Cu o creștere de +5,0% la produse alimentare, băuturi și tutun, respectiv de +5,6% la produse nealimentare, rezultatul de ansamblu a fost tras în jos doar de scăderea consumului de carburanți pentru autovehicule (-8,0%), urmare a restricțiilor de deplasare și a scăderii prețurilor internaționale la energie.

Datele prezentate de INS arată că, pe fondul efectelor pandemiei, care a determinat o scădere semnificativă a PIB (-5% după primele trei trimestre), reducerea RITMULUI de creștere a consumului față de anul precedent a fost minoră la produse alimentare ( -1 punct procentual), de-abia s-a temperat la cele nealimentare (-2,2 pp) și doar la carburanți a avut loc un declin considerabil (-14,5 pp).


Carburanții au revenit pe plus în decembrie

În decembrie 2020 s-a consemnat un avans de +5,8% în raport cu luna precedentă, cel mai mare de anul trecut (deși numai +0,2% după ajustarea cu sezonalitatea). Produsele alimentare (+17,3%) și carburanții pentru autovehicule (+1,3% brut și +0,3% ajustat cu sezonalitatea), reveniți pe plus după o lungă perioadă, au dat tonul. Totodată, produsele nealimentare au avut o scădere minoră în termeni bruți (-0,9%), dar au performat relativ la decembrie 2019 (+6,4%).

Astfel, rezultatul înregistrat pe anul trecut a fost susținut în primele luni după intrarea în pandemie de vânzările de produse alimentare, după care rolul de „locomotivă” a consumului a fost preluat pe parcurs de creșterea comerțului cu produse nealimentare, pentru ca pe final să intervină revenirea pe segmentul carburanților.

Afectată din primăvară de scăderea cantităților comercializate (vezi limitarea deplasărilor și intrarea în regim de telemuncă a unui număr considerabil de salariați) dar și de diminuarea prețurilor (care au stat multe luni la mai puțin de 90% din prețul anului precedent), cifra de afaceri înregistrată la vânzările de carburanți a ajuns deja pe plus, deși încă s-a păstrat pe decembrie o diminuare de -6,81% față de finalul anului trecut.

Din păcate, rezultatele din industrie și agricultură au fost în scădere semnificativă și pe contrasens față de creșterea comerțului. Astfel, deficitul comercial în relațiile externe a urcat la circa 16,5 miliarde euro (date disponibile la 11 luni), cererea internă sporită fiind alimentată într-o proporție mai mare pe bază de importuri.

Astfel, pe de o parte, menținerea rezultatului cifrei de afaceri din comerț în domeniul pozitiv a indus o anumită atenuare a contracției economice, dată fiind ponderea ridicată a serviciilor în PIB. Pe de altă parte, producția industrială (situată la o medie lunară de -10,2% pe seria brută pe primele 11 luni) a rămas departe de evoluția comerțului.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: