fbpx

Europa

Pierdere de competitivitate față de Ungaria și Polonia: Rata de schimb reală efectivă – indicator critic pentru România

România și-a îmbunătățit pe parcursul ultimilor ani la nivel regional competitivitatea față de Cehia și Bulgaria, dar a pierdut teren în raport cu Croația, Polonia… Mai mult

04.04.2021

La obiect

2020 – 9 pensionari la 10 salariați. S-a înregistrat cea mai mare creștere din ultimii 10 ani a pensiei medii

Anul trecut, pensia medie a crescut cu 16,1%, cea mai mare valoare din ultimii zece ani, potrvit datelor comunicate de Institutul Național de Statistică. Puterea… Mai mult

31.03.2021

Europa

DOCUMENT / Încă o strategie europeană pentru care trebuie să se pregătească România: Interzicerea a noi produse chimice considerate periculoase pentru sănătate

Noi probleme s-ar putea adăuga în economie – în industria alimentară, în agricultură și în industria chimică, atunci când va intra în vigoare noua strategie… Mai mult

31.03.2021

Chestiunea

Capitalul românesc e pregătit de evoluție: Guvernul are un plan de revoluție?

Încrederea în viitor e boala congenitală a antreprenorului – însă rareori poți vedea atâta determinare de-a fructifica acest moment de criză cum s-a văzut marți… Mai mult

30.03.2021

CJUE respinge acordul pentru transferul în SUA a datelor personale din UE, dar menține validitatea mecanismului “clauze contractuale standard”

de Iulian Soare , 16.7.2020

Curtea de Justiție a UE a invalidat joi acordul Privacy Shield ce permite transferul de date personale între UE și SUA.

Faptul că primează securitatea națională, interesul public și respectarea legislației americane, permite unele ingerințe în drepturile fundamentale ale persoanelor ale căror date sunt transferate către SUA, se precizează în mult așteptata hotărâre pronunțată joi.

Privacy Shield ar fi trebuit să diminueze această ingerință a SUA, de exemplu prin instituirea unui Ombudsman care să gestioneze sesizările cetățenilor europeni, dar prevederile sale nu reușesc să respecte standardele legale în materie valabile în UE.

CJUE a menţinut însă validitatea mecanismului de transfer de date cunoscut drept ‘clauze contractuale standard’, subliniind însă că autorităţile de supraveghere trebuie să suspende sau interzică transferurile în afara UE dacă protecţia datelor nu poate fi asigurată, scrie Reuters, citată de Agerpres.

Decizia de joi, explică TechCrunch, nu se referă la așa-numitele transferuri de date „necesare”, cum ar fi posibilitatea de a rezerva prin email o cameră de hotel. Este vorba despre externalizarea masivă, în SUA, a procesării datelor colectate din UE. O consecință a hotărârii de joi ar putea fi apelarea la procesarea regională a datelor, în cazul datelor utilizatorilor europeni, scrie publicația.

Decizia va avea consecințe uriașe asupra giganților tech, marilor producători industriali şi auto, care folosesc aceste clauze pentru a transfera date personale ale europenilor în alte ţări pentru servicii precum infrastructură cloud, găzduire de date, state de plată, finanţe şi marketing.

Activitățile companiilor americane ce transferă date comerciale vor fi mult complicate după hotărârea CJUE.

Direct și puternic afectată este Facebook.

Decizia de joi a fost numită Schrems II, cu referire la celebrul activist și avocat Max Schrems, care a contestat și acordul precedent, Safe Harbour. CJUE a fost de acord atunci că transferarea în SUA a unui volum mare de date ale cetățenilor europeni îi expune pe aceștia practicilor ilegale de monitorizare derulate de NSA.

”După o primă lectură a hotărârii Curții privind Privacy Shield pare că am câștigat în proporție de 100%”, a reacționat Max Schrems imediat după aflarea deciziei de joi a CJUE. ”SUA trebuie să se angajeze într-o reformă serioasă a modului în care se face supravegherea, dacă vor revenirea la un statut privilegiat pentru companiile americane”, a scris el pe Twitter.

În esență, explică TechCrunch, este vorba de o confruntare între două regimuri legale total diferite referitoare la datele personale: pe de o parte SUA, cu legislația ce permite supravegherea și, de cealaltă parte, UE, cu protejarea datelor personale și Regulamentul general existent în acest sens.

Fragmente din hotărârea CJUE:

  • Regulamentul general privind protecția datelor (RGPD) prevede că transferul unor astfel de date către o țară terță, în principiu, se poate realiza numai dacă țara terță în cauză asigură un nivel de protecție adecvat în privința acestor date. Potrivit acestui regulament, Comisia poate să decidă că o țară terță asigură, ca urmare a legislației sale interne sau a angajamentelor sale internaționale, un nivel de protecție adecvat. În absența unei asemenea decizii privind caracterul adecvat al nivelului de protecție, un astfel de transfer se poate realiza numai dacă exportatorul datelor cu caracter personal, stabilit în Uniune, oferă garanții adecvate, care pot să rezulte în special din clauze standard de protecție a datelor adoptate de Comisie, și cu condiția să existe drepturi opozabile și căi de atac eficiente pentru persoanele vizate.
  • Domnul Schrems a depus o plângere la autoritatea de supraveghere irlandeză, având ca obiect, în esență, interzicerea acestor transferuri. El a susținut că dreptul și practicile Statelor Unite nu oferă o protecție suficientă împotriva accesului autorităților publicela datele transferate către această țară. Plângerea menționată a fost respinsă în special pentru motivul că în Decizia 2000/5205 (denumită „Decizia Sfera de siguranță”)
  • Comisia constatase că Statele Unite asigurau un nivel de protecție adecvat. Prin Hotărârea din 6 octombrie 2015, Curtea, sesizată cu o întrebare preliminară adresată de High Court (Înalta Curte, Irlanda), a declarat nevalidă această decizie (denumită în continuare „Hotărârea Schrems I).
  • În plângerea sa reformulată, domnul Schrems susține că Statele Unite nu oferă o protecție suficientă a datelor transferate către această țară. El solicită să se suspende sau să se interzică pentru viitor, transferurile datelor sale cu caracter personal din Uniune către Statele Unite, pe care Facebook le realizează în prezent în temeiul clauzelor standard de protecție care figurează în anexa la Decizia 2010/877.
  • După deschiderea acestei proceduri, Comisia a adoptat Decizia(UE )2016/1250 privind caracterul adecvat al protecției oferite de Scutul de confidențialitate UE-SUA (denumită„Decizia Scutul de confidențialitate”). Prin cererea sa de decizie preliminară, instanța de trimitere solicită Curții să se pronunțe cu privire la aplicabilitatea RGPD în cazul unor transferuri de date cu caracter personal întemeiate pe clauze standard de protecție care figurează în Decizia 2010/87,cu privire la nivelul de protecție impus de acest regulament în cadrul unui astfel de transfer și cu privire la obligațiile care revin autorităților de supraveghere în acest context. În plus, High Court ridică problema validității atât a Deciziei 2010/87, cât și a Deciziei 2016/1250.
  • Prin hotărârea pronunțată astăzi, Curtea constată că analiza Deciziei 2010/87 în raport cu Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene nu evidențiază niciun element de natură să afecteze validitatea sa. În schimb, aceasta declară nevalidă Decizia 2016/1250.
  • Potrivit Curții, limitările protecției datelor cu caracter personal care decurg din reglementarea internă a Statelor Unite privind accesul și utilizarea de către autoritățile publice americane a unor astfel de date transferate din Uniune către această țară terță și pe care Comisia le-a evaluat în Decizia 2016/125 0nu sunt circumscrise astfel încât să îndeplinească cerințe în esență echivalente cu cele prevăzute, în dreptul Uniunii, de principiul proporționalității, în sensul că programele de supraveghere întemeiate pe această reglementare nu sunt limitate la strictul necesar.
  • În ceea ce privește cerința protecției jurisdicționale, Curtea statuează că, în mod contrar celor considerate de Comisie în Decizia 2016/1250, mecanismul de tip Ombudsman prevăzut de decizia menționată nu furnizează acestor persoane o cale de atac în fața unui organ care oferă garanții în esență echivalente cu cele impuse de dreptul Uniunii de natură să asigure atât independența Ombudsmanului prevăzut de acest mecanism, cât și existența unor norme care să abiliteze Ombudsmanul menționat să adopte decizii obligatorii în privința serviciilor americane de informații. Pentru toate aceste motive, Curtea declară nevalidă Decizia 2016/1250.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 16.7.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

Scandalul de la Spitalul Foișorul de Foc a devenit scandal politic: USR-PLUS și-a salvat în ultimul moment ministrul de la Sănătate

Vladimir Ionescu

Partidele din coaliție au aplanat luni, pentru moment, discuțiile din interior privind demiterea lui Vlad Voiculescu din funcția de ministru al Sănătății – problemă ridicată… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Ce date vor ajunge la ANAF după conectarea caselor de marcat și cum ar putea fi folosite

AVOCATNET

Odată ce casele de marcat cu jurnal electronic vor fi conectate la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), autoritățile vor căpăta… Mai mult

Europa

Comisia propune scutirea de TVA a bunurilor și serviciilor vitale distribuite de UE în perioadele de criză

Razvan Diaconu

Comisia Europeană a propune scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată (TVA) a bunurilor și serviciilor care, în perioadele de criză, sunt puse la… Mai mult

Europa

Johnson & Johnson a început livrările de vaccin antiCovid către UE. În România ajung joi 60.000 de doze

Iulian Soare

Compania Johnson & Johnson a început luni livrarea în UE a vaccinului contra Covid-19, ser ce se administrează într-o singură doză. Anul acesta urmează să… Mai mult

Europa

Cinci scenarii despre cum va arăta lumea în 2040 – raport al Consiliul Naţional de Securitate al SUA

Vladimir Ionescu

Bolile, decalajul dintre cei bogați și cei săraci, schimbările climatice și conflictele din interiorul și dintre națiuni vor reprezenta provocări și mai mari în deceniile… Mai mult

Europa

Amenda pentru adevăr: Turcia blochează un contract de 83 milioane dolari pentru Italia după ce Mario Draghi l-a numit „dictator” pe Erdogan

Razvan Diaconu

Turcia a decis blocarea unui contract în valoare de 83 de milioane de dolari destinat achiziționării de elicoptere militare produse de firma italienească Leonardo, după… Mai mult

Stiri

Cât de reale sunt raportările privind reciclarea? Dosar penal pentru 38.000 de tone de ambalaje reciclate fictiv

Vladimir Ionescu

Un număr de 24 de percheziţii au avut loc luni în București şi în alte şase judeţe, la persoane şi firme bănuite că ar fi… Mai mult