vineri

26 aprilie, 2024

7 ianuarie, 2021

Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat o creștere de 2% în volum brut a cifrei de afaceri cumulat pe primele unsprezece luni din 2020, potrivit datelor publicate de INS. Valorile față de aceeași lună ale anului anterior au fost negative doar în aprilie și mai, imediat după extinderea efectelor pandemiei.

Cu o creștere cumulată până la finele lunii noiembrie de +5,3% la produse alimentare, băuturi și tutun, respectiv de +5,5% la produse nealimentare, rezultatul de ansamblu a fost tras în jos doar de scăderea consumului de carburanți pentru autovehicule (-8,7%), urmare a restricțiilor de deplasare și a scăderii prețurilor internaționale la energie.

Pe fondul creșterii veniturilor populației (+5% majorare a puterii de cumpărare a salariilor și +13% la pensii în T3 2020), valoarea cumulată de la începutul anului nu a coborât niciodată sub referința din 2019. Traiectoria comerțului a fost ascendentă, cu excepția unei stagnări conjuncturale în august. De remarcat, însă, reducerea sensibilă a avansului lunar al cifrei de afaceri din septembrie încoace (vezi tabelul).


În noiembrie 2020 s-a consemnat un avans de +1,4% în raport cu luna precedentă, susținut puternic de expansiunea consemnată de produsele nealimentare (+8,1% brut, deși numai +0,6% după ajustarea cu sezonalitatea). Produsele alimentare (-2,2%) și carburanții pentru autovehicule (-6,4% brut, deși +2,2% ajustat cu sezonalitatea) au atenuat creșterea volumului cifrei de afaceri.

Seria ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și sezonalitate (utilizată pentru comparabilitate și transmisă la Eurostat) a avansat și ea cu 2,2% în primele unsprezece luni din 2020. Valorile calculate pe categorii de produse au fost apropiate de cele brute, ușor mai mari la produse alimentare, băuturi și tutun (+5,7%) și carburanți (-8,2%), dar mai ceva mai reduse la produse nealimentare (+5,3%).


Astfel, rezultatul cumulat pe primele unsprezece luni a fost susținut în primele luni după intrarea în pandemie de vânzările de produse alimentare, după care rolul de „locomotivă” a consumului a fost preluat tot mai clar de creșterea comerțului cu produse nealimentare, nivelul maxim fiind atins la începutul T4 (+13,1% brut și chiar +14% pe seria ajustată).

Cifra de afaceri înregistrată de vânzărilor de carburanți a fost afectată nu doar de scăderea cantităților comercializate (vezi limitarea deplasărilor și intrarea în regim de telemuncă a unui număr considerabil de salariați) dar și de diminuarea prețurilor (-8,40% la combustibili în noiembrie 2020, comparativ cu finele anului trecut).

În condițiile în care rezultatele din industrie și agricultură au fost în scădere semnificativă și pe contrasens față de creșterea comerțului, deficitul comercial în relațiile externe a urcat la aproape 15 miliarde euro (date disponibile la zece luni), cererea internă sporită fiind alimentată într-o proporție mai mare pe bază de importuri.

Astfel, pe de o parte, menținerea rezultatului cifrei de afaceri din comerț în domeniul pozitiv a indus o anumită atenuare a contracției economice, dată fiind ponderea ridicată a serviciilor în PIB. Pe de altă parte, producția industrială (situată la o medie lunară de -10,9% pe seria brută pe primele zece luni) a rămas departe de evoluția comerțului.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: