Anul 2021 este „un an critic pentru gazele naturale din Marea Neagră”, fără de care România ar putea ajunge să importe 40% din consum, până în 2030, potrivit Christinei Verchere, director general (CEO) al OMV Petrom (SNP).
„România deţine resurse de gaze descoperite şi evaluate în Marea Neagră şi acestea sunt practic gata să fie exploatate. Aceste resurse sunt esenţiale pentru aprovizionarea cu energie – dacă proiectele de gaze din Marea Neagră nu se concretizează, se estimează ca importurile de gaze să ajungă la 40% în 2030”, a declarat Christina Verchere într-un interviu pentru Agerpres.
Oficialul SNP avertizează că „timpul joacă un rol esenţial în dezvoltarea acestor proiecte”, și invocă „declaraţiile publice”, potrivit cărora „există intenţia ca Legea offshore să fie modificată printr-un proces parlamentar, care este aşteptat să aibă loc în prima sesiune parlamentară a acestui an”.
„Gazele naturale din Marea Neagră ar putea fi o sursă de dezvoltare economică şi un sprijin valoros în tranziţia energetică”, a adăugat Christina Verchere, potrivit căreia „deblocarea resurselor de gaze naturale din Marea Neagră ar face România mai puternică şi ar crea premisele pentru ca aceasta să devină cel mai mare producător de gaze din UE”.
Gazele naturale și hidrogenul
Cristina Verchere crede că „gazele naturale oferă o cale realistă către decarbonare prin conversia completă la hidrogen”, mai ales că, „în strategia UE de decarbonare, producţia de hidrogen joacă un rol important”.
Mesajul OMV Petrom vine în contextul în care proiectele de infrastructură de gaze naturale urmează să fie excluse din politica promovată de noul Regulament TEN-E (Trans European Network for Energy), propus Parlamentului European de Comisia Europeană, la sfârșitul anului trecut.
(Citiți și: „Noul decalog al Regulamentului european TEN-E: Energia verde offshore și hidrogenul – miza de 600 mld. euro”)
Oficialul OMV Petrom (SNP) amintește că „Guvernul român a subliniat în planul său naţional de energie şi climă că deblocarea resurselor de gaze din Marea Neagră este esenţială pentru securitatea energetică a ţării”.
Cei doi mari producători de gaze naturale ai României, Romgaz (SNG) şi OMV Petrom (SNP), ar putea investi într-un proiect comun de producție a hidrogenului într-un parc eolian în Dobrogea, potrivit unei declarații a secretarului de stat Niculae Havrileţ de la sfârșitul anului trecut.
(Citiți și: „Romgaz şi Petrom vor să producă hidrogen într-un parc eolian din Dobrogea”)
Christina Verchere a confirmat implicit angajarea OMV Petrom într-un astfel de proiect: „ Pe lângă eforturile noastre de reducere a emisiilor de CO2, evaluăm diverse proiecte de energie sustenabilă şi aşteptăm cu nerăbdare să obţinem rezultate”.
Electromobilitatea la Petrom
OMV Petrom (SNP) și-a propus să aibă 40 de stații de încărcare pentru mașini electrice, până la sfârșitul anului 2021, adică în circa 10% din stațiile sale de carburanți din România.
„Abordarea noastră strategică este de a dezvolta o infrastructură de reîncărcare pentru maşini electrice în reţeaua noastră, în parteneriat cu alţi jucători din segmentul electro-mobilităţii. Anul trecut, am încheiat astfel de parteneriate, cu Eldrive şi Enel X”, a declarat Christina Verchere pentru Agerpres.
Cât priveşte transportul comercial, electromobilitatea ar putea fi o soluţie „numai pentru vehiculele uşoare”, potrivit oficialului SNP.
Pentru segmentul mediu şi greu „o soluţie de tranziţie pentru un transport mai curat este mobilitatea pe bază de gaze”. Camioanele care funcţionează pe gaze naturale comptrimate (GNC) sau lichefiate (GNL) au cu până la 15% mai puţine emisii de CO2, cu 70% mai puţin oxid de azot şi practic deloc particule grele, a mai spus Christina Verchere.