Cererea globală pentru benzină şi motorină va atinge nivelul maxim în 2027, cu patru ani mai devreme decât se estima anterior, dar va fi – probabil ultimul, având în vedere producția de automobilele cu un consum tot mai redus de carburanți şi dezvoltarea vehiculelor electrice, care vor lua prim planul pieței spre sfârșitul deceniului.
Cererea de carburanţi va înregistra cel mai important declin în Europa şi SUA, iar creşterea utilizării de carburanţi așteptată în ţări precum India şi China nu se va concretiza, spune un raport BloombergNEF (BNEF), citat de Agerpres.
Cu doar un an în urmă, BNEF prognoza că cererea mondială de carburanţi va atinge nivelul maxim în 2031. Acum subliniază că se va ajunge la o scădere semnificativă a vânzărilor pentru producătorii de carburanţi în următorul deceniu.
Restricțiile privind poluarea își produc efectele
Accelerarea orizontului de timp în care cererea de carburanţi va atinge vârful vine într-un moment în care constructorii auto din întreaga lume fac trecerea la vehicule mai puţin poluante, iar unele din marile economii ale lumii vor să introducă noi norme în încercarea de a reduce emisiile de gaze poluante şi a face tranziţia de la combustibili fosili.
Nu mai demult de săptămâna trecută, Comisia Europeană a propus un plan ambiţios care prevede interzicerea comercializării de noi automobile echipate cu motoare pe combustie internă, începând din 2035, iar ţări precum China şi SUA vor să stimuleze adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice.
(Citiți și: „România are cele mai mici prețuri la carburanți din UE, după Bulgaria. Deși au crescut față de februarie 2020”)
„Decidenţii politici direcţionează piaţa auto spre opţiuni cu emisii reduse de carbon şi un consum mai mic de combustibil. La rândul lor, constructorii auto şi operatori de mari flote mizează pe decarbonizare pe termen lung. Producătorii de combustibili cu expunere pe pieţe precum SUA şi Europa urmează să înregistreze o scădere semnificativă a vânzărilor de motorină şi benzină în următorul deceniu, comparativ cu nivelul actual”, spune raportul BloombergNEF.
Ofensiva electrică și a serviciilor de rife-sharing
Îmbunătăţirea economiei de carburant, trecerea la mobilitatea electrică şi alte surse de propulsie precum şi serviciile de ride sharing vor diminua orice posibile creşteri ale consumului de combustibili care vor apărea ca urmare a extinderii gradului de utilizare a automobilelor până în 2050, susţin autorii raportului. De exemplu, companiile de ride-sharing precum Uber şi Didi vor fi responsabile pentru 36% din totalul distanțelor parcurse de automobile în 2050, faţă de 4% în prezent, iar această tendinţă va stimula tranziţia la automobilele electrice.
De asemenea, analiştii estimează că numărul de autoturisme de pasageri de pe drumurile din întreaga lume va atinge un vârf de 1,548 miliarde unităţi în 2039, o creştere de 26% comparativ cu acest an. Cantitatea de marfă transportată rutier va creşte şi ea exploziv în următorul deceniu, însă mărfurile vor fi transportate de camioane care nu sunt dependente de petrol. Constructori precum Daimler AG, Tesla Inc. şi Volkswagen AG vor produce mai multe camioane electrice sau cu celule de combustibili, susţin analiştii BNEF.