Cehia se va alătura Italiei în încercarea de a preveni amenzile ce vor fi impuse producătorilor auto, începând cu 2025, când în UE intră în vigoare norme mai dure privind emisiile de CO2.
Producătorii auto se vor confrunta cu dificultăţi în îndeplinirea noilor obiective din cauza scăderii cererii pentru vehicule electrice (EV) în Europa, iar Cehia şi Italia vor prezenta o poziţie comună săptămâna aceasta, când liderii UE se întâlnesc la Budapesta, a declarat duminică ministrul ceh al Transporturilor, Martin Kupka, citat de Reuters.
Limita actuală de emisii la nivelul flotei UE este de 116 grame CO2/km, măsurată pe baza aşa-numitei proceduri de testare WLTP, dar urmează să scadă până la 94 g CO2/km în 2025.
Depăşirea limitelor de CO2 ar putea duce la amenzi în valoare de 95 de euro pentru fiecare CO2 gram/km în plus înmulţit cu numărul de vehicule vândute.
În aceste condiţii, companiile auto s-ar putea confrunta cu amenzi de sute de milioane de euro.
Amenzile vor afecta fondurile pentru cercetare și dezvoltare
Producătorii auto se confruntă cu dificultăţi în ajustarea modelelor lor pentru îndeplinirea noilor obiective, susţine ministrul ceh al Transporturilor. „Ei nu pot face asta deoarece interesul în vehicule electrice scade în toată Europa”. Firmele auto nu vor avea bani să finanţeze cercetarea şi dezvoltarea dacă sunt forţate să plătească amenzi, a adăugat oficialul ceh.
Cehia face parte din grupul de state membre UE care se opun Pactului verde european (Green Deal), menit să combată schimbările climatice şi să reducă poluarea.
Limitele mai dure din 2025 fac parte din planurile de interzicere a automobilelor cu motoare pe benzină şi motorină din 2035.
Industria auto contribuie cu aproximativ 9% la PIB-ul Cehiei, o ţară cu 10,9 milioane de locuitori, unde s-au produs anul trecut 1,4 milioane de maşini, fiind unul din cei mai mari producători per capita din Europa.
Trei companii auto operează în ţară – Skoda Auto (subsidiară a Volkswagen), Hyundai Motor şi Toyota Motor Corp.
(Citește și: ”Automotive-ul european s-a izbit de zidul Green Deal: Respectarea țintelor înseamnă faliment”)
(Citește și: Comisia Europeană respinge solicitările industriei auto de a amâna obiectivele de reducere a CO2)
****